Juwel Vision 260L Pumpen låter illa.. ??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

Juwel Vision 260L Pumpen låter illa.. ??

Hej!
    Jag undrar.. hur mycket ska pumpen i en Juwel Vision igentligen låta?
    Läste en hel del om denna innan jag jag köpte den, och minns kommentarer om att den inte låter alls. Men här hemma överöstar brummandet från pumpen två tjejer som snackar ganska vilt och en tv som är på normal nivå..
    Gryyyymt irriterande =/
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

När nån säger "låter ingenting" så stämmer det aldrig därför att ALLA pumpar låter, men vissa låter mer än andra! Har endast använt juwels pumphuvud (inte hela filtret) och jag var väldigt missnöjd över ljudet med den och juwel verkar inte ha kvalitétänk så de står inte högt i kurs i mina ögon! Men gå vidare och felsök så att grejerna sitter som de ska och inte ligger och vibrerar mot någonting!
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• hannesc
      • December 2009
      • 13085

det är inte så att det är precis nystartat så det fortfarande finns luft i filtret för då tenderar det att låta massor. det brukar ge sig efter ett par dagar

Kommentar

• Bass
        • October 2010
        • 379

AJdå..
        Jag provade ta loss pumpen och höll den i handen när det pumpade vatten. Och då är den 100% ljudlös!!
        Men när den är i behållaren så brummar det sjukt mycket.. vibrationerna skapar ljudet antar jag.

Då måste jag fråga.
        När jag fyllde på sanden såg jag att det var som en liten frigolitbit under innerfilerlådan som pumpen är i också.
        Den tog jag inte bort? .. tänkte att det var nåt slags stöd som dom har där.
        Sen har jag fyllt på med sand som täcker hela vägen upp till där filtret börjar.

Vet inte om detta kan hjälpa att hitta förklaringen till oljudet.
        Nån som har tips?

Edit: Ni hann svara medans jag skrev.
        Senast redigerad av Bass; 21 October 2010, 22:00.

Kommentar

• Bass
          • October 2010
          • 379

Hej!
          Fick en ny pump och det blev genast bättre!
          Fortfarande vibrerar innerfiler-lådan och brummar en del men inte lika galet som med förra pumpen.
          Ska luska vidare om det finns nåt att göra för att få det ännu bättre men du är det inte så att man får lust att stänga av pumpen längre i alla fall =)

Kommentar

• Majki01
            • May 2010
            • 769

Har ett likadant kar.. Frigolit biten som ligger där i är bara där i transport. ska icke vara där sen om man inte vill. Om filtret endå är nystartat så lyft upp allt filtermaterial och tryck osv svamparna under vatten så all luft försvinner sen i med det igen.. starta pump huvudet skaka det lite under vatten sätt det på plats sen ska det va tyst. Jag hör absolut inget från mitt kar.

Kommentar

• Bass
              • October 2010
              • 379

Hej!
              Jag har städat undan sanden under filtret, tagit bort frigolitbiten. Tryckt, kännt och provat allt möjligt. Låter mycket bättre men brummar lite för mycket för att man ska vara nöjd. Kan vara frekvenser som byggs upp i hörnet på rummet så det blir värre.

2 frågor ang. filter.
              På ytan har jag en hel del skit som inte filtreras bort, borde det inte bli helt rent på en dygn i akvariumet, även på ytan?

Sen börjar jag fundera på om det kanske inte är bäst att gå på ett ytterfilter typ Eheim eller nåt.
              Känns som jag vill lösa ljudnivån innan jag börjar sätta i fisk. Nån som kan rekomendera ett riktigt bra filter som är knäpptyst och som kan passa för mitt Juwel Vision. Driftsäkert är också viktigt..
              Sen skulle jag vilja ha det inne i skåpet Vision står på.

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

Bass jag vill påstå att aquael unimax är det tystaste man kan ha och det tror jag alla som har ett i sin ägo kan skriva under på! http://www.pwss.se/home.php?cat=308
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Majki01
                  • May 2010
                  • 769

Ja du kan ju alltid ta ut innerfilter hörnan som ingick sen köpa ett fx5 fluval ytterfilter Det är verkligen det ultimata!!

Kommentar

• Bass
                    • October 2010
                    • 379

Jo.. skulle ju vara fint utan innerfilterhörnan.. men nu har jag ju kapat BTN slimline dit. Kan man smälla in en massa filter där och ha den kvar?

Fluval FX5, har läst massor om att den låter massor?
                    Har tittat en del på Eheim Professional 3.. verkar skysst men har också läst där att den låter mer än tidigare Eheim.

Upprepar min fundering ang. filtret också. Borde inte filtret hinna ta bort en massa skit på ytan under 1 eller 2 dygn?
                    Det som ligger på ytan glider förbi filtrets galler, lixom inget sug alls in där.
                    Bara en fundering =)

Kommentar

• Mr J.E
                      • June 2009
                      • 276

Tjena Bass...

Har själv haft ett Juwel Vision 260 liters. Min Pump hade också en tendens att brumma tills! Ja tills jag tog lite filtervadd och stoppade det runt utsugsröret. Som har en tendens att slå mot sidorna på filterhuset. Sedan har även pumphuvudet en tendens att vibrera emot doppvärmaren där kan du också använda lite filtervadd, se bara till att filtervadden är under ytan.. Men den största marodören var nog filterlocket! Den har jag bara tipset strunta i locket, har ändå ingen teknisk funktion endast estetisk.
                      Sedan det här med luft i pumpen som skapar oljud, det har jag aldrig upplevt men kanske vanligare hos andra?

Hoppas det ger några tips...
                      Juwel Lido 120, "räkvasen"
                      Juwel Vision 450, projektet!
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

Kommentar

• Majki01
                        • May 2010
                        • 769

Om du inte har något sug alls där uppe på filterhörnan så är det något som inte stämmer med din pump.. jag har mycket sug där uppe och där nere..

Jag kan då inte påstå att fx5 låter massa? mycket tyst kan jag tycka..
                        Men visst ehiem är ju dom absolut tystaste filtrena..

Du kan ju klart ha kvar filterhörnan bara ta upp allt som är i den nu
                        s kan du ju ha kvar doppvärmaren där plus att du sticker ner insuget till ytterfiltret i hörnan

Kommentar

• Bass
                          • October 2010
                          • 379

Hej! Provade filter runt röret men utan lycka. Lutar åt ett ytterfilter och ber till gudarna att det blir tystare =)
                          Troligtvis ett Eheim Pro 3 2075, eller Pro 3e från tyskland, såg att man kan få det för ca 2000kr där!! Sjukt billigt, typ 50% mot här hemma.

PROBLEM dock!
                          Om jag försöker med ytterfilter så har jag problem. På bakväggen har jag ju slimline. På ena sidan har jag filterlådan.
                          Hur skulle man fästa slangarna från Eheim då?? Kollar jag på bilder så verkar det vara ett böjt rör som man ska ha på baksidan som sen fäster med sug på bakrutan.
                          Kollar man här http://www.youtube.com/watch?v=ye-ETO5m5NA
                          Se har dom utblåset liggande strax över ytan på bakrutan, där har jag 2.5cm - 3cm glas över slimlinen att fästa på, räcker det?
                          Sen innebär det ju ett nytt ljud från vatten som slår mot ytan ju om man gör så?

Nån som har tips här?

Kommentar

• hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

ha utblåset under ytan men svagt riktat uppåt. då låter det inget. du kanske kan anordna nån upphängnings-anordnig med rostfri tråd eller så för att hänga upp strilröret.

Kommentar

• Bass
                              • October 2010
                              • 379

Lyckan är enorm, plånboken är tom haha

Det slutade med Eheim Professional 3E 2074. Lite överdrivet med elektroniken kanske, men jag tänkte så här.. en 1500L/H pump som går att ställa ner lite närmare 1000L/H borde låta mindre. Och även om den låter lite så är det så pass lite att om jag drar ner utblåset lite och har filtret i skåpet så är det knäpptyst!!! ÄNTLIGEN! =)

Självklart vart det inte utan problem.
                              Återkommer med problemen som nån kanske kan hjälpa till med. Placering av insuget, dra slangarna osv.
                              Ska fixa bilder på hur det ser ut.

Kommentar

Arbetssätt...