Extremt lågt "akvarium".

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

Extremt lågt "akvarium".

Goddagens.
    Har tsm med en polare diskuterat ett tag angående att försöka efterlikna små vattenfåror man kan se i naturen.
    Relativt strömt, men tanken är just att det ska vara avlångt men väldigt lågt. (helst 5-10cm högst(!!) 15cm)
    Bädd av engelsk sjösten och en eller ett par växter som kommer ha rötterna i vattnet, så dessa bildar små grottor och gångar.
    Så min fråga är ju då givetvis vilka fiskar som lever såhär i naturen och som skulle funka att hålla så, növändigt är ju att dom inte hoppas då täckglas inte kommer existera.
    Väldigt tacksam för svar då detta skulle kunna bli riktigt kul.
    (flytta gärna tråden, visste verkligen inte var den skulle läggas upp)
    Senast redigerad av roosterboy; 18 October 2010, 00:24.
    All we are, we are.
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

Om detta blir av så blir det troligtvis Zantedeschia aethiopica som får agera huvudsaklig växt, fiskarna i min damm verkar älska den.
    All we are, we are.

Kommentar

• roosterboy
      • September 2010
      • 1094

Strike of awesomeness: Om man skippar allt vad växtlighet heter och kör med mycket sten istället, borde inte en stor, låg, snabbströmmande sak vara optimal för typ Sewellia*lineolata?
      All we are, we are.

Kommentar

• VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

Har du kollat hät? http://www.loaches.com/articles/sewe...hterm=sewellia

Det är ganska så optimalt för dessa grönlingar och du kan blåsa på rejält med cirkulationen utan problem.

Skulle du skaffa dessa som akvarielagret (Aquarium Glaser) fått in blir jag redigt avundsjuk! I et sådant kar ska det inte alls vara svårt att odla Sewellior eller andra grönlingar.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• roosterboy
          • September 2010
          • 1094

Ursprungligen postat av VisualDarkness
          Har du kollat hät? http://www.loaches.com/articles/sewe...hterm=sewellia

Det är ganska så optimalt för dessa grönlingar och du kan blåsa på rejält med cirkulationen utan problem.

Skulle du skaffa dessa som akvarielagret (Aquarium Glaser) fått in blir jag redigt avundsjuk! I et sådant kar ska det inte alls vara svårt att odla Sewellior eller andra grönlingar.
          Har en känsla av att så blir fallet så fort ekonomin tillåter (dock vet jag icke när det blir) ooh, det kommer bli EPIC.
          deras rörelsemönster är ju så fantastiskt ^^ Jo fanken, enda motståndaren är borneo suckers, blivit lite kär i dom efter att jag fått kontakt med en kille från borneo som forskar om dom :P Hehe ^^
          All we are, we are.

Kommentar

• VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

Oj, missade länken med "dessa"!
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• roosterboy
              • September 2010
              • 1094

ah, så vackra! Hur kan man inte bli kär?
              All we are, we are.

Kommentar

• roosterboy
                • September 2010
                • 1094

Hittar jag ingen söt liten glasmästare i närheten, eller ännu bättre en stor... Vad ska man kalla det? eh.. Åh herregud! Tappa ord är plågsamt. Plastfyrkant i behändig storlek kan vi kalla det Så beställer jag antagligen ett måttbeställt med täckglas (så att inte allt dunstar om man är borta över natten) från akvarieudstyr i köpenhamn. Förhoppningsvis redan nu i vinter
                Jag HOPPAS att dessa mått skulle funka för lineolata men jag vill gärna ha det bekräftat, och om det inte funkar så vill jag gärna ha de fungerande måtten L:120cm B:50cm H:20cm (120 liter) Jag vet inte om detta räcker, men det är ju bottenyta som i ett 250 liters.
                Vad tror ni? Skulle gå på 1420kr + frakt (en en FET jävla pump te det) ^^
                All we are, we are.

Kommentar

• Grottbert
                  • November 2009
                  • 340

Tycker inte dom där nya sewilliorna är så speciella, skulle jag ha valt hade jag nog kört lika "spotted" som dina visual. Betydligt snyggare i mina ögon.

Kommentar

• roosterboy
                    • September 2010
                    • 1094

jag föredrar hur som helst vietnam ^^,
                    All we are, we are.

Kommentar

• roosterboy
                      • September 2010
                      • 1094

Nån har som kan danska btw? Skulle behöva veta vad weisglas betyder =P
                      All we are, we are.

Kommentar

• Klotte
                        • February 2007
                        • 621

Det låter som tyska och betyder i så fall vitt glas

Edit: Stavas dock Weissglas
                        Senast redigerad av Klotte; 18 October 2010, 08:20.
                        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                        100 liter blandat...

Kommentar

• roosterboy
                          • September 2010
                          • 1094

Haha, jo tyska kan jag (annars förstår jag inte släkten men det är på den sidan jag tänkt bestämma kar ifrån, verkar betyda något annat... fast detta verkar gå i kras ändå, snackade precis med en kille som har 13 hillstream kar och alla hillstreams är tydligen formidabla på att smita, och min plant funkar inte riktigt med täckglas...
                          All we are, we are.

Kommentar

• roosterboy
                            • September 2010
                            • 1094

fan, inte ens google translate visste va det betydde -.-
                            All we are, we are.

Kommentar

• NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

Weissglas är även känt som Low Iron glas och används pga sina överlägsna optiska egenskaper.
                              Den typen av glas har väldigt lite föroreningar i sig som missfärgar det du ser på igenom glaset, ju tjockare glas destu mer nytta gör weissglas.

Tittar du på en glasskiva från sidan så ser du att den är påtagligt grön, tar du weissglas så kan du se bort till andra ändan av en skiva(genom 1m+ glas). Det är i princip som plexi men billigare att bygga akvarier med då större plexiburkar brukar ha flera cm tjocka skivor för att inte bogna...

Eftersom missfärgningen är grön så gör det mindre skillnad i ett sötkar(pga innehåll+ljus), i saltkar så kan det få vissa färger att framträda på ett hel annat sätt.
                              Prisskillnaden brukar kunna vara rätt saftig så jag skulle nog föreslå vanligt Floatglas.
                              Men i kort så är Low Iron/weissglas en lyxvariant för den som har behov av korrekt färgåtergivning eller för mycke pengar

//NiXoN

Kommentar

Arbetssätt...