Skramligt ytterfilter efter rengöring

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Prova att byta axel och impeller så ska du se att det nog blir tyst. Inte mycket lönt att köpa reservdelar och att sedan inte använda dem...
    Även om delarna ser ok ut, är det inte mycket som ska behövas innan det blir obalans.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• hawkse
      • December 2009
      • 781

Jag kommer sätta dit reservdelarna. Däremot tycker jag det är förvånande att det ska behövas efter mindre än ett år! Det är ju trots allt ett Eheim-filter.

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Jag kan bara hålla med dig, så fort ska det inte behöva hända. Har du köpt filtret här i Sverige hade jag försökt att få det på garantin, men eftersom det är slitagedelar är det tveksamt att det går.
        Måndagsex kanske?
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• hawkse
          • December 2009
          • 781

Så har jag då satt dit reservdelarna...

Började med axeln med ändpluppar; hjälpte inte.

Bytte sedan även impellern (svindyr!); hjälpte inte.

Vad i h-e är det då frågan om? Vad mer kan gå sönder som ger detta ljud? Impellerbrunnen är putsad och ren, allt sitter som det ska... men det rasslar. Hela tiden. Enormt tröttsamt! Nu blir det garanti-ärende av det här :-(

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Det hade jag med gjort!
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• fremar
              • August 2003
              • 1287

Hur högt ska ett ytterfilter låta? Har aldrig haft ett innan, men mitt Fluval 405 låter lite högt tycker jag. Det står inne i ett skåp i akvariemöbeln och även fast dörren är stängd så hör jag ljudet från filtret i soffan 2-3 meter bort.

Är liksom ett brummande ljud på det, lägger man handen på locket så blir ljudet lägre. Har ställt pumpen på en bit liggunderlag och det tog i alla fall bort resonansljudet som fortplantade sig till möbeln.

Kommentar

• Icecoffee
                • November 2010
                • 447

jag har 2 olika, ett Eheim professional, det hör jag inte ens om jag sitter brevid det. precis tyst.
                Har även ett Hydor prime 20, detta brummar som du säger, men inte mycket.

Prova hålla upp filtret i dina händer, låter det?
                om inte är det resonans. finns, olika sätt att "bota" prova gummifötter och gummimatta.

men som sagt, olika filter låter olika mycket, sen kan jag tänka mig att materialet i filtret bidrar med eller?
                Cogito, ergo sum
                (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

Kommentar

• fremar
                  • August 2003
                  • 1287

Resonansen från den har jag fått bort i stort sett, men det är själva pumpen/motorn som låter nu tror jag. Testade att spela in hur den låter, ca 30 cm från pumpen med dörren till skåpet öppen så låter det så här http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/voice44782.mp3

Har ju som sagt aldrig haft ytterfilter tidigare och har ingen aning om hur det ska låta. Vet ju inte om de kanske är nåt som borde bytas i pumpen som kan sänka ljudet. Enligt uppgift från han jag köpte karet mm av så är pumpen 2 år gammal ca, har bytt den här delen http://www.guldfisken.se/beta/catalo...31761a89ab9037 då ena plastfliken var av så att den hoppade upp och hamnade snett.

Kommentar

• Icecoffee
                    • November 2010
                    • 447

kan inte påstå att ljudet låter onormalt, låter som vatten passerar. dvs inget makaniskt.
                    Fått ur all luft ? skakat på filtret.
                    vad har du för material i filtret, är det lagom blås eller kan du minska det?
                    Cogito, ergo sum

Kommentar

• hawkse
                      • December 2009
                      • 781

Hmmm... det tog en månad efter att jag bytt till ny axel & impeller men sedan försvann knackandet i filtret. Fick också tipset (från min handlare) om att köra filtret tomt för att se om det fortfarande väsnades då men hann aldrig så långt innan det tystnade. Jäkligt skumt.

Kommentar

• fremar
                        • August 2003
                        • 1287

Har bytt axel och impeller på mitt filter igår, då jag hade isär filtret i lördags för att krama ur lite grums till ett nytt kar och då kändes impellern lite glapp mot axeln. Tror det blev bättre, men har ju kvar luft ännu från bytet.

Kommentar

• Icecoffee
                          • November 2010
                          • 447

hade samma problem med hydorpump, jag körde pumpen utan filterlock och demontera tills jag hittade felet, mitt var axel som gick trögt i hålet, inget slitage utan bara gick segt, fick inte ordning på det utan beställde ny impeller, nu tyst som vanligt.

kör på garanti,
                          Cogito, ergo sum

Kommentar

Arbetssätt...