Jag vill ha en lösning där elen slås på i ett vanligt grenuttag när vattennivån överstiger en viss nivå. Det skulle säkert gå att bygga nåt sånt med en nivåbrytare och nåt slags relä men jag kan inget om el och hade gärna sett en enklare lösning. Så, vet nån om det går att köpa nånstans eller om det finns instruktioner på exakt hur man bygger ihop det? Misstänker att saltvattenfolket håller på med sånt ofta..
Nivåbrytare
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Hittade en himla smart (=billig) lösning på saltvattensguiden så jag postar den här om nån annan vill göra samma sak. Prylarna är från Clas Ohlson.
"Numret på nivåvakten är 22-3391 pris 198:-
Sedan så köper du ett Skymningsrelä 32-3408 49:-
Skruva upp Skymningsreläet, be en kompis som kan löda att ta bort ljusmätaren (den yttersta lilla saken) på kretskortet som sitter i Skymningsreläet. Där löder du istället fast sladdarna från nivåvakten, +- spelar ingen roll.
Om du vill kan du förlänga sladden för att slippa ha uttaget så nära nivåvakten.
Vips så har du en nivåvakt för 250:- som går på lågström som kan fylla på avdunstat vatten eller bryta elen på en pump om något skulle gå galet eller något annat smart användningsområde.
Lycka till"Kommentar
Kommentar