Akvarie ramp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrkjellman
    • March 2006
    • 203

Akvarie ramp

Jag är ute efter och hitta själva eldosan i denna ramp http://www.zoovaruhuset.com/images/s.../A101.1770.jpg om det går och köpa som tillbehör lr hur jag enklast får liv i mina lysen igen. Den vita eldosan i den har gått sönder så skulle behöva hitta en ström källa till den någon som har något tips?
    /Mr Kjellman
    1 st 240L
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

Förstår jag dig rätt att det är drosseln som gått sönder?

Finns att köpa här.
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

Kommentar

• mrkjellman
      • March 2006
      • 203

Ja denna är det som har gått bort https://dl.dropbox.com/u/10312008/DSC_0055.jpg så det är ju egentligen bara en dosa o koppla in elen på som behövs.. och jag är ingen elektriker så har ingen koll va man kan använda:P
      /Mr Kjellman
      1 st 240L

Kommentar

• tulle89
        • March 2006
        • 1183

Det du behöver är en drossel som klarar av rätt antal watt

Alternativet är att skruva sönder en vanlig takarmatur med rätt wattstyrka på drosslen. Gissar att du har 18watts lysrör så hittar du en sådan så fungerar den.

Gjorde en snabb sökning. http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=148855914
        Där är en 2x18watts du kan använda dig av

Är dock inte elektriker själv så rådfråga gärna någon om du känner först och om denna evetuellt kan koppla. Ska göras av fackmän för att vara på säkra sidan.

Kommentar

• mrkjellman
          • March 2006
          • 203

hittade en billigare på kjell.com Lysrörsreaktor 30W
          Typ: Helvar L30A-P Lämplig för lysrör: 1 st 30W eller 2 st 15W. 230V. Mått: 150x42x28 mm.

Den borde gå o använda va...sen kan ja ju ta va e de för skillnad på T8 och T5?
          /Mr Kjellman
          1 st 240L

Kommentar

• tulle89
            • March 2006
            • 1183

Se där. Är det 15 watts lysrör du har så funkar denna prima! visste inte dessa såldes i sådana butiker utan trodde snarare det var hos lampaffärer :P

T5 är de "nya" lysrören. Är smalare än de gamla t8rören och ger mer ljus per förbrukad watt eller något sånt. T5 är generellt bättre än t8 men tyvärr är inte utbudet av akvarielysrör för t5 speciellt stort än.

Kommentar

• mrkjellman
              • March 2006
              • 203

Ursprungligen postat av tulle89
              Se där. Är det 15 watts lysrör du har så funkar denna prima! visste inte dessa såldes i sådana butiker utan trodde snarare det var hos lampaffärer :P

T5 är de "nya" lysrören. Är smalare än de gamla t8rören och ger mer ljus per förbrukad watt eller något sånt. T5 är generellt bättre än t8 men tyvärr är inte utbudet av akvarielysrör för t5 speciellt stort än.

okey... det är ju t8 jag har så det är ju inga problem...va ska man ha för lysrör då...? just nu har ja glo lysrör 2 st...
              /Mr Kjellman
              1 st 240L

Kommentar

• Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

vilka glo? power-glo är det bästa man kan ha men dom andra är ganska svaga.
                Är du osäker på inkopplingen av drosseln så be nån med kunskaper kolla, se oxå över IP klassningen, är den inte så vattentät den nya drosseln så är det bättre att sätta den en bit ifrån rampen och stoppa in i en vattentät box som ligger på golvet eller nåt sånt (men försök att ha så kort kabel som rimligt, inte flera meter).

Kommentar

• mrkjellman
                  • March 2006
                  • 203

Ursprungligen postat av Fuzzop
                  vilka glo? power-glo är det bästa man kan ha men dom andra är ganska svaga.
                  Är du osäker på inkopplingen av drosseln så be nån med kunskaper kolla, se oxå över IP klassningen, är den inte så vattentät den nya drosseln så är det bättre att sätta den en bit ifrån rampen och stoppa in i en vattentät box som ligger på golvet eller nåt sånt (men försök att ha så kort kabel som rimligt, inte flera meter).

jag sätter den som den andra satt dock att den sitter fast...
                  ang inkoppling så finns de bara 2 sätt o koppla 2 sladdar på...så kan inte göra så möe fel.
                  /Mr Kjellman
                  1 st 240L

Kommentar

• Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

Som du säger är inkopplingen troligen rätt enkel, alla reaktorer är dock inte likadana och skiljer framför allt i ip-klass, om det inte är så att den sitter i ett vattentätt utrymme för då spelar det ju ingen roll, kan det komma in fukt och den är känslig kanske den inte håller så länge för den som du nämner på kjell.com är absolut inte vattensäkrad.
                    Sen vet jag inte vad för reaktor du hade i orginal, om den va av modellen elektroniskst tänddon så lär den här avge mycket mera värme, kanske till den grad att det är ett problem då rampen inte är anpassad för det, va den av samma typ är den delen säkert inga problem, du kan känna skildnaden på vikten, elektroniska tänddon är mycket lättare

Kommentar

• mrkjellman
                      • March 2006
                      • 203

Som du säger är inkopplingen troligen rätt enkel, alla reaktorer är dock inte likadana och skiljer framför allt i ip-klass, om det inte är så att den sitter i ett vattentätt utrymme för då spelar det ju ingen roll, kan det komma in fukt och den är känslig kanske den inte håller så länge för den som du nämner på kjell.com är absolut inte vattensäkrad.
                      Sen vet jag inte vad för reaktor du hade i orginal, om den va av modellen elektroniskst tänddon så lär den här avge mycket mera värme, kanske till den grad att det är ett problem då rampen inte är anpassad för det, va den av samma typ är den delen säkert inga problem, du kan känna skildnaden på vikten, elektroniska tänddon är mycket lättare
                      den jag har nu är tungt som f-n... ett vosslog schwabe tror ja det heter...tror inte det är något spec för akvarium lr vattensäkrat men det vet ja inte.. och det sitter ju på ovan sidan i locket kan man säga... så det kommer ju inte kontakt me vattnet lr så. men ska koppla in de andra senare idag och se om jag får det o funka.
                      /Mr Kjellman
                      1 st 240L

Kommentar

• Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

Då ska det nog gå bra med den nya oxå, om den gammla inte va så bra fuktsäkrad kan det ju iofs vart därför den la av, den tunga varianten brukar annars kunna hålla hur länge som helst och det är betydligt vanligare att dom elektroniska tänddonen går sönder.

Kommentar

• mrkjellman
                          • March 2006
                          • 203

Då ska det nog gå bra med den nya oxå, om den gammla inte va så bra fuktsäkrad kan det ju iofs vart därför den la av, den tunga varianten brukar annars kunna hålla hur länge som helst och det är betydligt vanligare att dom elektroniska tänddonen går sönder.

den gamla gick sänder pga av att den åkte ur själva locket så sladdarna gick av och dom sladdarna satt direkt i själva spolen/reaktorn så inte bara o skruva dit igen..men ska kolla me de nya ja beställt imon o se om ja får igång att
                          /Mr Kjellman
                          1 st 240L

Kommentar

• mrkjellman
                            • March 2006
                            • 203

nu har ja fått hem delen ja behövde nu behöver ja bara vet hur ja ska koppla..en svart och en brun kabel har ja

/Mr Kjellman
                            1 st 240L

Kommentar

• Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

om du tittar på drosseln så är det ju en bild som visar hur den ska kopplas in, troligtvis va det likadant kopplat på den förra men för säkerhets skull så följ sladdarna så du ser vart dom går och se till att du har glimtändare avsedda för seriekoppling, om det inte sitter glimtändare för seriekoppling (står serie på dom) så var den förra reaktorn garanterat kopplad för parallell drift, om du har den gammla kvar så finns det kanske ett kopplingsschema på den du kan kolla så det ser likadant ut.
                              ska dom kopplas likadant har du ju bara 2 (dubbla) kontakter på reaktorn så det borde va enkelt nog

Kommentar

Arbetssätt...