expedit hylla + böcker
Kollaps
X
-
Vet inte vad du menar, men har du tänkt att låsa akvariehyllan med hjälp av böcker underifrån så tycker jag inte det låter som en bra idé för då måste dels böckerna ligga ner och dels kan du aldrig ta ut dom. Inte blir det snyggt och att använda böcker som stöd blir ju också dyrt.
Jag har själv anvånt en vanlig IKEA-bokhylla som stöd för 2 Nanoakvarier (ihop ca. 80 kg) och där förstärkte jag akvariehyllplanet med 4 metallvinklar (lite större än dessa http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=150714158) samt att jag skruvade fast en regel i mitten under hyllplanet. detta syns knappt och det blir stabiltAkvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Vet inte vad du menar, men har du tänkt att låsa akvariehyllan med hjälp av böcker underifrån så tycker jag inte det låter som en bra idé för då måste dels böckerna ligga ner och dels kan du aldrig ta ut dom. Inte blir det snyggt och att använda böcker som stöd blir ju också dyrt.
Jag har själv anvånt en vanlig IKEA-bokhylla som stöd för 2 Nanoakvarier (ihop ca. 80 kg) och där förstärkte jag akvariehyllplanet med 4 metallvinklar (lite större än dessa http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=150714158) samt att jag skruvade fast en regel i mitten under hyllplanet. detta syns knappt och det blir stabilt
okej, alltså för synsskull vore det bra med böcker för det blir snyggt och böckerna använder vi aldrig, har avslutat mycket studierDet enda är om det är rent funktionellt bra, alltså att böckerna klarar hålla upp men det borde de väl, liggandes så klart! jag hade alltså tänkt stapla upp böcker underifrån i de två facken som akvariet står på
Kommentar
-
Är nog inne på Kjells resonemang.
Möbler från IKEA är oftast gjort i mindre stabilt trä (därav de låga priset) så att chansa så vet jag inte om jag hade vågat. Du får tänka att böckerna kommer pressas ihop av tyngden och det kommer bli svårt att få akvariet att stå i lo.
Varför inte regla upp ordentligt istället?Kommentar
-
Är nog inne på Kjells resonemang.
Möbler från IKEA är oftast gjort i mindre stabilt trä (därav de låga priset) så att chansa så vet jag inte om jag hade vågat. Du får tänka att böckerna kommer pressas ihop av tyngden och det kommer bli svårt att få akvariet att stå i lo.
Varför inte regla upp ordentligt istället?
för att jag inte kan, ärligt talat. Har ignen aning om hur man gör sånt där och det känns som ett jätte projekt... vad kan man annars använda? tvbänkar? vad är hållbarast? finns det särskilda akvarie möbler? vi har leca block men de sticker ut tio cm på var sida så blir inget vidare snyggt utan förtar hela idenKommentar
-
De grova skivornarunt om hyllan består av en ram av 1cm spånskivor innanför vilken det är veckad papp och utanpå detta har man satt ett tunt lager laminat. Det fungerar inte att ställa ett akvarium på 100 liter ovanpå detta.
Jag vet detta p.g.a. att jag har tagit en TV-möbel i expeditserien och byggt om den till en tv-bänk som jag har ett kar med måtten 130*30*30 i.
Jag la därför en laminerad spånskiva ovanpå den grova skivan för att sprida ut vikten på hela skivan och under den grova skivan har jag stöttat upp med lecablock, framför vilket jag lagt en likadan laminerad skiva. Kanske lite rörigt förklarat men jag ska posta bilder när tillfälle ges.Kommentar
-
De grova skivornarunt om hyllan består av en ram av 1cm spånskivor innanför vilken det är veckad papp och utanpå detta har man satt ett tunt lager laminat. Det fungerar inte att ställa ett akvarium på 100 liter ovanpå detta.
Jag vet detta p.g.a. att jag har tagit en TV-möbel i expeditserien och byggt om den till en tv-bänk som jag har ett kar med måtten 130*30*30 i.
Jag la därför en laminerad spånskiva ovanpå den grova skivan för att sprida ut vikten på hela skivan och under den grova skivan har jag stöttat upp med lecablock, framför vilket jag lagt en likadan laminerad skiva. Kanske lite rörigt förklarat men jag ska posta bilder när tillfälle ges.Kommentar
-
Leca blocken kan du ju korta av? Funkar att såga i lecablock med en helt vanlig såg (fogsvans) , dock blir sågen kass efteråt.
Skulle aldrig använda nått från ikea som akvariebänk utan att förstärka det först, då dom flesta av deras möbler är papp och tunna fanerskivor. Ser ut att vara riktigt tjocka och stabila, men är riktigt veka.240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
Blogg+GalleriKommentar
-
Ja finns bänkar som verkligen är anpassade för akvarium, kolla med din lokala zooaffär eller leta på nätet.
Leca blocken kan du ju korta av? Funkar att såga i lecablock med en helt vanlig såg (fogsvans) , dock blir sågen kass efteråt.
Skulle aldrig använda nått från ikea som akvariebänk utan att förstärka det först, då dom flesta av deras möbler är papp och tunna fanerskivor. Ser ut att vara riktigt tjocka och stabila, men är riktigt veka.Vad ska jag använda?? hur gör man?? ge mig en utförligare beskrivning på hur man kan göra
eller är det kanske lättare att köpa virke och snickra ihop en egen bänk? vad för material ska i såfall användas? räcker det med massivt trä eller behövs ytterliggare förstärkning?
Senast redigerad av regicide; 15 August 2010, 12:57.Kommentar
Kommentar