expedit hylla + böcker

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • regicide
    • May 2010
    • 113

expedit hylla + böcker

vill gärna ställa mitt 100L akvarium på en expedit hylla, enkelplan :
    Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

om man lägger hyllan och sedan staplar med böcker under två fack som blir ( det är två fack akvariumet kommer ta upp) Borde väl böckerna klara stötta upp akvariumet? eller? vad tror ni
  • EnoZ
    • February 2007
    • 5

joo det borde funka med böker fasst det är nog inte det bästa valet =)

Kommentar

• regicide
      • May 2010
      • 113

vad vore bästa valet om man verkligen vill ha den på sådan hylla då

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Vet inte vad du menar, men har du tänkt att låsa akvariehyllan med hjälp av böcker underifrån så tycker jag inte det låter som en bra idé för då måste dels böckerna ligga ner och dels kan du aldrig ta ut dom. Inte blir det snyggt och att använda böcker som stöd blir ju också dyrt.

Jag har själv anvånt en vanlig IKEA-bokhylla som stöd för 2 Nanoakvarier (ihop ca. 80 kg) och där förstärkte jag akvariehyllplanet med 4 metallvinklar (lite större än dessa http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=150714158) samt att jag skruvade fast en regel i mitten under hyllplanet. detta syns knappt och det blir stabilt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• regicide
          • May 2010
          • 113

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Vet inte vad du menar, men har du tänkt att låsa akvariehyllan med hjälp av böcker underifrån så tycker jag inte det låter som en bra idé för då måste dels böckerna ligga ner och dels kan du aldrig ta ut dom. Inte blir det snyggt och att använda böcker som stöd blir ju också dyrt.

Jag har själv anvånt en vanlig IKEA-bokhylla som stöd för 2 Nanoakvarier (ihop ca. 80 kg) och där förstärkte jag akvariehyllplanet med 4 metallvinklar (lite större än dessa http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=150714158) samt att jag skruvade fast en regel i mitten under hyllplanet. detta syns knappt och det blir stabilt

okej, alltså för synsskull vore det bra med böcker för det blir snyggt och böckerna använder vi aldrig, har avslutat mycket studier Det enda är om det är rent funktionellt bra, alltså att böckerna klarar hålla upp men det borde de väl, liggandes så klart! jag hade alltså tänkt stapla upp böcker underifrån i de två facken som akvariet står på

Kommentar

• tulle89
            • March 2006
            • 1183

Är nog inne på Kjells resonemang.

Möbler från IKEA är oftast gjort i mindre stabilt trä (därav de låga priset) så att chansa så vet jag inte om jag hade vågat. Du får tänka att böckerna kommer pressas ihop av tyngden och det kommer bli svårt att få akvariet att stå i lo.

Varför inte regla upp ordentligt istället?
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

Kommentar

• regicide
              • May 2010
              • 113

Ursprungligen postat av tulle89
              Är nog inne på Kjells resonemang.

Möbler från IKEA är oftast gjort i mindre stabilt trä (därav de låga priset) så att chansa så vet jag inte om jag hade vågat. Du får tänka att böckerna kommer pressas ihop av tyngden och det kommer bli svårt att få akvariet att stå i lo.

Varför inte regla upp ordentligt istället?

för att jag inte kan, ärligt talat. Har ignen aning om hur man gör sånt där och det känns som ett jätte projekt... vad kan man annars använda? tvbänkar? vad är hållbarast? finns det särskilda akvarie möbler? vi har leca block men de sticker ut tio cm på var sida så blir inget vidare snyggt utan förtar hela iden

Kommentar

• Keibo
                • November 2008
                • 468

De grova skivornarunt om hyllan består av en ram av 1cm spånskivor innanför vilken det är veckad papp och utanpå detta har man satt ett tunt lager laminat. Det fungerar inte att ställa ett akvarium på 100 liter ovanpå detta.

Jag vet detta p.g.a. att jag har tagit en TV-möbel i expeditserien och byggt om den till en tv-bänk som jag har ett kar med måtten 130*30*30 i.
                Jag la därför en laminerad spånskiva ovanpå den grova skivan för att sprida ut vikten på hela skivan och under den grova skivan har jag stöttat upp med lecablock, framför vilket jag lagt en likadan laminerad skiva. Kanske lite rörigt förklarat men jag ska posta bilder när tillfälle ges.
                Mvh. Peter

500L - Pelarakvarium

1500L - Under förändring

Kommentar

• regicide
                  • May 2010
                  • 113

Ursprungligen postat av Keibo
                  De grova skivornarunt om hyllan består av en ram av 1cm spånskivor innanför vilken det är veckad papp och utanpå detta har man satt ett tunt lager laminat. Det fungerar inte att ställa ett akvarium på 100 liter ovanpå detta.

Jag vet detta p.g.a. att jag har tagit en TV-möbel i expeditserien och byggt om den till en tv-bänk som jag har ett kar med måtten 130*30*30 i.
                  Jag la därför en laminerad spånskiva ovanpå den grova skivan för att sprida ut vikten på hela skivan och under den grova skivan har jag stöttat upp med lecablock, framför vilket jag lagt en likadan laminerad skiva. Kanske lite rörigt förklarat men jag ska posta bilder när tillfälle ges.
                  Okej, men låt säga att jag antar projektet, hur går jag då till väga?! Jag har Den här och vill göra om två stycken av facken till tillräckligt starka för att mitt 110 L kar ska kunna stå på när den ligger ned. Vad behövs för material? känns som om man kanske ska gå all in nu när vi ändå har akvariet här :P

Kommentar

• Hellsson
                    • January 2010
                    • 840

Oj, Nu förstår jag vad du menar.. den verkar inte direkt hållbar den hyllan.. är lite i tankarna att ställa ett kar på den hyllan men då den största modellen av Expedit. Men lycka till med ditt projekt! =)

Kommentar

• J.Milton
                      • January 2010
                      • 674

Ursprungligen postat av regicide
                      finns det särskilda akvarie möbler? vi har leca block men de sticker ut tio cm på var sida så blir inget vidare snyggt utan förtar hela iden
                      Ja finns bänkar som verkligen är anpassade för akvarium, kolla med din lokala zooaffär eller leta på nätet.
                      Leca blocken kan du ju korta av? Funkar att såga i lecablock med en helt vanlig såg (fogsvans) , dock blir sågen kass efteråt.
                      Skulle aldrig använda nått från ikea som akvariebänk utan att förstärka det först, då dom flesta av deras möbler är papp och tunna fanerskivor. Ser ut att vara riktigt tjocka och stabila, men är riktigt veka.
                      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                      Blogg+Galleri

Kommentar

• regicide
                        • May 2010
                        • 113

Ursprungligen postat av J.Milton
                        Ja finns bänkar som verkligen är anpassade för akvarium, kolla med din lokala zooaffär eller leta på nätet.
                        Leca blocken kan du ju korta av? Funkar att såga i lecablock med en helt vanlig såg (fogsvans) , dock blir sågen kass efteråt.
                        Skulle aldrig använda nått från ikea som akvariebänk utan att förstärka det först, då dom flesta av deras möbler är papp och tunna fanerskivor. Ser ut att vara riktigt tjocka och stabila, men är riktigt veka.
                        ja jag har hängt med på det men som okunnig hantverkare undrar jag hur man förstärker Vad ska jag använda?? hur gör man?? ge mig en utförligare beskrivning på hur man kan göra eller är det kanske lättare att köpa virke och snickra ihop en egen bänk? vad för material ska i såfall användas? räcker det med massivt trä eller behövs ytterliggare förstärkning?
                        Senast redigerad av regicide; 15 August 2010, 12:57.

Kommentar

Arbetssätt...