fiskarna klarar inte av ljuset

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chemlab
    • March 2010
    • 8

fiskarna klarar inte av ljuset

I ett av mina akvarium, där det bor bland annat 5 tigerbarber, sitter det ett ljusrör på 30W. Efter att jag tänt lampan tar det inte mer än 5min så är tigrarna mycket ljusa och bleka i färgen. Ändå har jag massa flytväxter som dämpar de svaga ljuset som kommer från ljusröret. vad ska jag göra åt detta? Finns det olika sorters ljusrör och isåfall vilken passar bättre?

I dagsläget kan jag knappt ha akvariumet tänt utan att fiskarna ska bli stressade och bleka Tur att solen lyser på det ett par timmar om dagen, men ändå..
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

Hmm, jag tror inte att det är så att de inte klarar lyset. Det låter mkt konstigt. Mina kerri-tetror är oxå jättebleka då lyset tänds, men de får tillbaka sin färg efter en stund. Är de bleka hela tiden då du har tänt? De måste ju vänja sig..? Har det alltid varit såhär?

Kommentar

• VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

Kanske skymningsljus som tänds en stund innan karet tänds och släcks? Eller är det bara dåliga rör som inte visar färger bra?
      Annars tror jag helt enkelt att det är effekten av för starkt ljus mot deras naturliga miljö. De flesta lever ju i mörk och grumligt vatten och måste då använda sina färger för att synas och i det klara akvarievattnet behöver de inte färgerna (som kan locka rovfisk) och de bleker ner sig. Vet att någon på forumet berättande om hur fint mönster malarna hade när de plockades upp från svartvattenfloder men mönstret blektes rejält i ljusa "rena" akvarier.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• RobFrazie
        • May 2010
        • 842

Hmm, inte för att jag vet eller kan här.. Men mina ancistrus ändrar oxå färgen när dem varit ute i ljuset en stund. Som nu när jag har lite yngel i mitt lekrör. då är hanen mycket mörk bara för att han ligger där inne hela tiden, medans de andra är lite ljusare.

har även en Ancistrus i mitt 200l, märks rätt skapligt på den när den legat under roten eller om den varit på rutan en stund.
        Så är det inte som de andra säger? Ändrar färg efter ljus pga skydd mot rovdjur o dyl?
        720L Soppa
        200L Asien
        Räkvas
        65L Betta

Kommentar

• VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

Skulle säga att det är en stor anledning till varför fiskar färgar ut så fint efter man stoppat ner de i hemakvariet. I butikerna är karen oftast ljusa och sterila medan de hemma har skuggor och gömställen bland växter och stenar, de känner sig helt enkelt tryggare.

Men testa ett skymningsljus och se över om lysröret kanske har ett "blekt" ljus (är fiskarna bleka just efter det släcks?). Kör du med timer? Mina fiskar verkar chockade om jag tänder lyset under andra tider än de vanliga, vissa fiska vilar istället och nattaktiva djuren hinner inte undan.
          180l Sällskap:
          60l Asien:

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Tror inte heller att det är ljuset i sig som stör fiskarna.

Är alla fiskarna bleka? Honor och subdominanta hanar blir bleka.

Kan det möjligen vara läckström från armaturen? Elektricitet i vattnet kan ha konstiga effekter på fisken. Blir de bleka när du tänder lyset även om du lägger ett mörkt papper rakt under rampen, är det nog dags att fundera över läckströmmar.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Gaffel
              • December 2007
              • 6200

Ta en snabbdusch och spring fram till akvariet med vattnet droppande, sätt högra benet mot elementet och sträck ut tungan och lägg den mot den (ny)tända rampen så ska ni få se på krypströmmar så plomberna gnistrar!
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

Kommentar

• Föllförfisk
                • April 2010
                • 620

Haha! Skulle man ju testa!

Kommentar

• VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

Ursprungligen postat av Gaffel
                  Ta en snabbdusch och spring fram till akvariet med vattnet droppande, sätt högra benet mot elementet och sträck ut tungan och lägg den mot den (ny)tända rampen så ska ni få se på krypströmmar så plomberna gnistrar!
                  Hahahaha, bombsäkert test det där!
                  180l Sällskap:
                  60l Asien:

Kommentar

• Chemlab
                    • March 2010
                    • 8

Nu har jag insett att det beror nog inte på ljuset, Jag har ingen bakgrund på akvariumet så den står rakt emot en mycket ljus tapet. Nu slängde jag över ett mörkblått lakan på baksidan av akvariumet och fiskarna ser nu helt normala ut i färgen när lampan är tänd. Dum jag känner mig nu som inte tänkt på det förut, har ändå haft akvariumet drygt 1år

Kommentar

• Föllförfisk
                      • April 2010
                      • 620

Mkt enkel o bra lösning med andra ord!!

Kommentar

• Azur
                        • March 2003
                        • 12946

Ursprungligen postat av Gaffel
                        Så felsökte jag min dator när höljet blev strömförande. Jag tog bort en komponent, slog på strömmen, la handen på elementet, och tog i datAJSOMFAN... nehe, inte ljudkortet. Då tar vi bort nästa komponent.
                        Det var naturligtvis det sista jag tog bort, strömförsörjningen, som gjorde höljet strömförande.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

när huvudet är dumt..
                          Annars funkar kylspray bra vid svagströmssökning vilket nu inte var problemet med ditt nätagg..
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

Kommentar

Arbetssätt...