Fluval 4 Plus Innerfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blackpanther
    • March 2010
    • 10

Fluval 4 Plus Innerfilter

Hej

Köpte nyss ett begagnat akvarium där den pumpen ingick men vattnet blir jätte skitigt jätte snabbt och nu när jag söker på det så ser jag bara att det är till för ett 215 liter och jag har 450 l. Dock så ser fluval 4 plus den jag har annorlunda en den jag har sett på nätet. Finns det en fluval 4 plus för 450 liters? Känner att jag måste nog köpa en ny pump annars...
    "The one and only"
  • katti73
    • June 2010
    • 48

Jag har ett akvarium på drygt 300 liter och har ett fluval 4 plus och ett fluval 3 plus så en till pump behöver du nog

Kommentar

• Ralleballe
      • May 2010
      • 80

Om pumpen är för 215 liter och du har 450 liter så behöver du en till pump. Att de ser olika ut på nätet kanske har att göra med att de har ändrat designen på pumpen.

Kommentar

• Blackpanther
        • March 2010
        • 10

Jo de har jag förstått att jag måste ha ett nytt om de är för litet och jag har redan beställt ett nytt för att komplettera... Insåg tyvärr att den jag har är alldeles för svag och det fanns inte någon i den storleken. :/ Tack för svaren
        "The one and only"

Kommentar

• VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

Du lär behöva mer filtrering som sagt, både i flöde och filtervolym. Jag följer personligen inte akvariestorleken som står på paketet, utan funder själv ut vad jag behöver. Ofta fungerar det första veckan innan filtret blivit skitigt och flödet minskat och då har inte ens filtret hunnit mogna så rengöring kommer inte på tal.
          Räkna med så stor filtervolym som möjligt och beroende på belastning och inredning minst ca 3-5 gånger akvarievolymen i flöde. För att få volymen du behöver för bra biologisk filtrering rekommenderar jag att du kompletterar ditt fluval med ett rejält ytterfilter.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• Gaffel
            • December 2007
            • 6200

Inser att det antagligen bara skulle låta drygt att komma med tips när man sitter med ett 2262 och 3 andra ytterfilter till ett 300..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

Kommentar

• VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

Ursprungligen postat av Gaffel
              Inser att det antagligen bara skulle låta drygt att komma med tips när man sitter med ett 2262 och 3 andra ytterfilter till ett 300..
              Du måste ha kraftigaste vårfloden av alla här på sidan så man vet vilken nivå du tipsar om (även om det bara är bra med flöde)!
              180l Sällskap:
              60l Asien:

Kommentar

• Gaffel
                • December 2007
                • 6200

Fast många verkar ha missat matematiken, om man räknar bort effektförlusten och antar att det riktiga flödet är 60% av det som uppges så tar det mig 4 minuter att filtrera allt akvarievatten i papegojträsket, 1,25 liter vatten per sekund är absolut inte för mycket i ett friskt akvarium, dessutom går det med några enkla handgrepp att förvandla strilrörens hårda piskande strålar till mjukt strilande vatten, en hög genomströmmning behöver absolut inte betyda att akvariet förvandlas till en rasande malström.
                Skriv på!

Kommentar

• VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

Självklart finns det bara positivt med filtreringen, jag skämtade bara lite.
                  Det där med " den där fisken gillar inte filtrering" som många kör med tror jag inte alls på. Visst kanske den arten inte gillar strömmande vatten, men det betyder inte att man måste ha låg genomströmning. Är cirkulationen väl genomtänkt kan man lätt köra som du gör Gaffel med all slags fisk!
                  180l Sällskap:
                  60l Asien:

Kommentar

• Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

Lite OT men jag provmatade precis papegojorna med en 'näve' white-pearl från räkburken och dom småttingarna hade inga problem med att simma mot strömmen, tyvärr dök dom in bland javaormbunkarna när gojorna insåg att det vankades mat med resultatet att det blev huggsexa inne bland växtligheten så nu ser det ut som kriget i burken..
                    Skriv på!

Kommentar

• Mick13
                      • May 2008
                      • 1796

Ursprungligen postat av Blackpanther
                      Hej

Köpte nyss ett begagnat akvarium där den pumpen ingick men vattnet blir jätte skitigt jätte snabbt och nu när jag söker på det så ser jag bara att det är till för ett 215 liter och jag har 450 l. Dock så ser fluval 4 plus den jag har annorlunda en den jag har sett på nätet. Finns det en fluval 4 plus för 450 liters? Känner att jag måste nog köpa en ny pump annars...
                      OK du har tipsen om att öka genomströmningen L/h , jag kör fluval 3+ i mitt ena kar och hade bekymmer med att flödet minskade till noll på bara några dagar lösningen var att använda grövre filter matta i filtret sk. blå filter matta vattnet i karet är sällan urin färgat nu för tiden och rengörings intervallen minskat till 10 dagar. =) Skall kör en fluval 3+ , aquael nånting 300L/h och power head som ger 400L/h botten filter i mitt 340L kar. För att inte bara ha en starkt flöde åt ett håll i karet.
                      In vino veritas, in aqua sanitas

Kommentar

• Vasebacken
                        • November 2009
                        • 5

Måste passa på att fråga er om man kan köra 2 stycken Fluval 3 plus i ett 375 liters kar där jag har tänkt att ha Malawiciklider.

Fick en pump med karet jag köpte och har en pump sen gammalt som jag blev rekommenderad till mitt dåvarande 200 liters kar av en akvariehandlare. (Har fungerat utmärkt som enda pump till detta, hade dock bara tetror och dyligt i det..)

Läser man om Fluval 3 plus så förbryllar det mig att den rekommenderas till ca 130 liter.. Vad ska man tro på?? Eftersom det räckte till mitt 200 så borde ju 2 stycken räcka till 375 liter... Eller???

Kommentar

• Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

Att du tyckte att det räckte, fast du höll dig långt under pumptillverkarens rekommendationer, kanske talar för sig själv, personligen skulle jag aldrig gå under 2 x 2252 Powerline i ett 300+
                          Skriv på!

Kommentar

• Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

De flesta som har Malawi har inga växter i sina kar. Vilket gör att det ställs andra krav på filtrering i ett Malwi kar än i ett sällskaps kar med växter.
                            In vino veritas, in aqua sanitas

Kommentar

• Constantine
                              • September 2009
                              • 431

Fluval 4+ kan jag säga direkt att det är för dåligt i det karet, kör själv med Fluval 4+ i mitt 170L kar
                              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

Kommentar

Arbetssätt...