Besked från elsäkerhetsverket gällande ojordat och åska

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

Besked från elsäkerhetsverket gällande ojordat och åska

Har läst en del på forumet om detta med ojordade uttag samt åska och läst blandade åsikter om t ex jordfelsbrytare. Ringde Elsäkerhetsverket och tänkte bara skriva ner vad han sa till mig om flera har/får samma funderingar.

Gällande att ha akvarium i ojordade lägenheter rekommenderar han jordfelsbrytare (jag frågade inte om jordade då det inte var aktuellt för mig). Han rekommenderar i första hand någon lite dyrare som då har bättre kvalitet men sa också att Clas Ohlsson gått igenom deras tester utan anmärkning. Han poängterade att det är väldigt viktigt om man har jordfelsbrytare att man trycker på knappen då och då, t ex nån gång i månaden, för att "motionera" brytaren, annars är risken stor att den slutar fungera med tiden. Han menade att förekommer inget fel stängs den heller inte av och att om den stängs av beror det på att det är vajsing på något som är ikopplat (frågade detta med tanke på att jag läst i flera trådar att brytaren stänger av i onödan vilket han sa är helt omöjligt). Om man bor i lägenhet kan man också kolla med hyresvärden om de har inbyggd jordfelsbrytare i huset, har den gränsen av vid 300 milliampere rekommenderar han att man köper en ändå, har den gränsen 30 milliampere kan man skippa en i eluttaget.

Vad gäller åska sa han att man kan kolla med elbolaget i sin stad hur säkerheten ser ut, t ex om de har nergrävt elnät eller stolpar samt vilket åskskydd som finns - om det finns. Man kan också komplettera med portabla överspänningsskydd som har en liten skyddseffekt (man ska dock inte tro att effekten är heltrygg, han var noga med att betona att skyddseffekten är just liten men ändå inte obefintlig).

Annars rekommenderade han att man inte har akvariet nära väggkontakten om det läcker så illa att det skulle rinna åt det hållet samt att t ex grenkontakter inte ligger direkt på golvet och blir liggande i en pöl vid läckage.

Har ni funderingar så ring Elsäkerhetsverket, suveräna att prata med!
    Senast redigerad av vickson; 28 May 2010, 14:07. Anledning: tillägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

Angående jordfelsbrytare till akvarium..
    Ska man ha men köp riktiga grejor, inte så kul om de löser ut utan orsak....
    (vis av egen erfarenhet på en brytare som löste på induktionsspiken från drosselförsedd ljusramp)

Oavsett om man har nergrävda kablar eller inte så är ett överpänningsskydd motiverat för att skydda känslig utrustning så som modem och datorer.

Vid en "fullträff" på/vid huset hjälper nog inget....
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Skiren
      • December 2005
      • 749

De jordfelsbrytare jag testat löste ut vid strömavbrott vilket hände ganska ofta i vintras. Upptäckte inte det och karet stod still en hel vecka när jag själv var bortrest. Därför åkte den ut för mig.
      http://skiren.blogspot.com

Kommentar

• Bygert
        • March 2010
        • 2169

Det finns olika typer av jordfelsbrytare, många har nollspänningsutlösning. Det innebär att om strömmen försvinner så startar vad det nu är som är anslutet inte bara för att strömmen kommer tillbaka, man måste återställa brytaren också.

Den funktionen har en klar poäng på arbetsmaskiner så t ex en kapsåg inte startar oväntat när någon fått för sig att den är avslagen. Till akvarier däremot är det sällan en lyckad funktion, man skall ha jordfelsbrytare utan nollspänningsutlösning så att de hela kommer igång av sig själv när strömmen kommer tillbaka.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• LN
          • November 2004
          • 1478

Jepp håller med Bygert skippa nollspänningsbrytaren.
          Sen finns det en poäng till att ha en jordfelsbrytare direkt vid akvariet även om det finns en installerad i lägenhetshuset o det är tiden för brytning.
          Det blir lätt 50 meter kabel i/till ett uttag i en lägenhet o då är det himla mycke bättre att ha den så nära felkällan som möjligt.

Skaffa en "bäst i test" jordfelsbrytare så slipper man onödiga avbrott.
          Har kört mina akvrium i 5-6 år på jordfelsbrytare o enda gången det varit ett avbrott var när det vart överslag i en ljusramp.
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

Kommentar

• vickson
            • May 2010
            • 760

Har ni några tips på bra jordfelsbrytare? Jag har inte kunnat hitta några bäst-i-test utan den enda jag hittat är för ca hundralappen på t ex Jula och Rusta och de ska man om jag förstått det hela rätt undvika. Var har du köpt din LN? Jag tänkte för säkerhetsskull ha två så att de olika filtrena går på varsin, det borde ju inte bli knas så att två stängs av samtidigt.

Kommentar

• Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

Vid köp av jordfelsbrytare för montering i vägguttag eller på DNS-skena ➨ Din beställning Packad & Klar inom 2h & hämtas vid närmaste Biltema-varuhus!

en sån kanske skulle va ett alternativ om du vill undvika dom billigaste modellerna?

Kommentar

• LN
                • November 2004
                • 1478

Vill du ha lite säkerhet så ska du köra dina filter på två olika säkringar.
                ja har kopplat mina kar så, men ja bor i villa så att ja såg till att dra två slingor till uttagen

Jag tycker att annars att det är överkurs med två jordfelsbrytare. Har du bara normal tillsyn på dina akvarium så är det inga probs.'

Jag köpte mina två jordfelsbrytare via en elfirma på Selga. Jag gav 400 pix stycket,,,,,ganska dyrt men det är väl investerade pengar.
                Jag löser ut mina två ggr om året, det räcker mer än väl för att motionera brytaren.
                Larry
                Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

Kommentar

• vickson
                  • May 2010
                  • 760

Ursprungligen postat av Fuzzop
                  http://www.biltema.se/Bygg/El/Jordfe...-proffsmodell/

en sån kanske skulle va ett alternativ om du vill undvika dom billigaste modellerna?
                  Jag hörde mer att undvika billiga ställen, inkl Biltema, men om detta är en dyrare modell så borde den ju förhoppningsvis vara mer pålitlig.

Ursprungligen postat av LN
                  Vill du ha lite säkerhet så ska du köra dina filter på två olika säkringar.
                  ja har kopplat mina kar så, men ja bor i villa så att ja såg till att dra två slingor till uttagen

Jag tycker att annars att det är överkurs med två jordfelsbrytare. Har du bara normal tillsyn på dina akvarium så är det inga probs.'

Jag köpte mina två jordfelsbrytare via en elfirma på Selga. Jag gav 400 pix stycket,,,,,ganska dyrt men det är väl investerade pengar.
                  Jag löser ut mina två ggr om året, det räcker mer än väl för att motionera brytaren.
                  Bor i lägenhet och kan tyvärr inte koppla om om elen, skulle inte uppskattas av hyresvärden.

Anledningen till att jag tänkte på två jordfelsbrytare är att det verkar vara många som har problem med att de stänger av elen lite hipp som happ och filter som står är ju ingen höjdare. Så då funderade jag på att ha ytterfiltret ensamt på en brytare och innerfilter, doppvärmare och ramp på en brytare så borde ett filter alltid fortsätta gå även om det blir något knas. Tänkte framför allt när man åker bort - har ju hört om lite olika katastrofscenarion här på forumet. Men det är kanske överkurs ändå.

Kommentar

• Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

Ursprungligen postat av vickson
                    Jag hörde mer att undvika billiga ställen, inkl Biltema, men om detta är en dyrare modell så borde den ju förhoppningsvis vara mer pålitlig.
                    Biltema har ju ett par vanliga under hundringen av typen man nog normalt anser halvdana oavsett vem som säljer dom, biltemas dyrare sortiment brukar hålla rätt hög klass.

Kommentar

• Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

Risken med att välja dyrare jordfelsbrytare är just det att man får en nollspänningsutlösning som man inte vill ha eftersom det är just det som ofta är skillnaden på de för runt en hundring och de för flera hundringar. Jag har inte hittat nån klar uppgift om hur det ligger till med biltemas dyrare variant men det verkar troligt att den har det där vi inte behöver för akvariebruk.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

så kan det ju mycket väl vara, man får väl fråga biltema om det är så att den ev kan va av intresse men risken föreligger ju att den har denna icke önskvärda funktion då den troligtvis är tänkt till verktyg som tex slipmaskiner eller liknande där man inte vill att maskinen ska sätta igång efter ett strömavbrott

Kommentar

• vickson
                          • May 2010
                          • 760

Ujuj. Rena djungeln det här. Funderar på att släpa med mig gubben de fem milen till närmaste Clas Ohlson och köpa två där, de var okej enligt elsäkerhetsverket och då får jag mina två. Som ni säger vill jag ju inte ha nollspänningsutlösning för då blir det inte bra.

Kommentar

Arbetssätt...