Filterbyte.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjornsson
    • January 2008
    • 480

Filterbyte.

Får hem min fluval 405 imorgon och kommer då att ersätta mitt fluval 3+ och filtret i filtermodulen.

Frågan är hur jag på bästa sätt går över till mitt nya filter, för som jag förstått det så ska de samköras ett innan det nya ytterfiltret tar över helt.

Sedan undrar jag hur man placerar insuget och utblåset bäst?

Bifogar en bild på hur filtermodulen ser ut och den tar in vatten i botten och blåser ut den upptill åt höger, funderar på att sätta både insugen och utblåset i modulen så utblåset från fluvalen kommer ut som det ser ut på bilden.
    Bifogade filer
    200L Nystart
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

Om du har filtermassa som redan är full med bakterier, kan du helt enkelt bara föra över den till det nya filtret.
    Hur du placerar utblås och insug har lite att göra med hur vattenströmmarna blir. Försök sätta insuget där det samlas goja. Ofta blir det så precis under utblåset, och det är därför vanligt att man sätter de båda på samma sida. Men det kan ju finnas växter, rötter och annat som förändrar strömmarna.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• bjornsson
      • January 2008
      • 480

jag har ju fulla modulen med kuber på 3*3cm filtermatta som jag skulle kunna flytta över till fluvalen då. Men d tror jag att jag testar med att sätta dom så i modulen annars är det ju bara att testa lite olika lösningar om det inte blir bra.
      200L Nystart

Kommentar

Arbetssätt...