Tyst pump

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

Tyst pump

Hej, jag har planer på att ta upp akvarie hobbyn igen!

Jag valde att lägga ner mina akvarier för ca 1 år sedan eftersom jag störde mig på ljudet från akvariet, pumparna.

Nu så tänkte jag skaffa ett igen. Bor fortfarande hemma så jag måste ha de i sovrummet. Därför ber jag er alla erfarna pumpalister om råd, det ska helst inte komma ett enda litet ljud från akvariet, har jätte svårt för att somna om det låter mekaniskt eller "bubbligt" från akvariet.

Hade tänkt driva ett 200 liters akvarie.

Mvh Emil

• Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

Helt ljudlösa pumpar finns inte, men man kan komma väldigt nära, problemet är dock att inte alla pumpar är identiska även om det är samma märke och modell, själv har jag en Aquael Fan 3+ som jag bara kan höra om jag lägger örat mot akvariet, sen borde du väl oxå ha en kraftigare pump än så.
    Kanske du kunde lösa problemet med en timer så oavsett vad du har för pump att den är avslagen en 20-30minuter efter du gått och lagt dig för när du väl sover lär den nog inte störa dig

Kommentar

• Bladh
      • February 2010
      • 193

Jag kör med Eheim professional 3 i sovrummet och den är grymt tyst! Sen luften åkte ur systemet har jag inte hört den alls.

Kommentar

• hannesc
        • December 2009
        • 13085

tycker inte du ska slå av pumpen.

jag har två akvarium i sovrumemt. ett litet med ett innerfilter. låter ingenting.

o ett stort med ett ytterfilter. låter ingenting. inget bubblande eller porlande eller mekaniskt.
        ytterfiltret är ett tetratec ex 1200

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

Ursprungligen postat av beerzon
          Hej, jag har planer på att ta upp akvarie hobbyn igen!

Jag valde att lägga ner mina akvarier för ca 1 år sedan eftersom jag störde mig på ljudet från akvariet, pumparna.

Nu så tänkte jag skaffa ett igen. Bor fortfarande hemma så jag måste ha de i sovrummet. Därför ber jag er alla erfarna pumpalister om råd, det ska helst inte komma ett enda litet ljud från akvariet, har jätte svårt för att somna om det låter mekaniskt eller "bubbligt" från akvariet.

Hade tänkt driva ett 200 liters akvarie.

Mvh Emil
          Vill du inte lägga så mycket pengar men ändå få ett filter som bara susar så rekommenderar jag aquael unifilter http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=618&page=1

Annars är jag väldigt förtjust i Fluval U-serien men den kostar lite mer!
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Yollis
            • February 2010
            • 479

jag bytte min bullriga Eheim till en Fluval,
            måste ibland gå fram och kolla földet, för den låter ingenting.
            /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

"Happy Wife - Happy Life"

Kommentar

• beerzon
              • May 2008
              • 877

Hmm okej, jag hade 2st fluval 4 plus i mitt 300 liter tidigare.

Kommentar

• hulkjohan
                • September 2008
                • 32

Jag har haft samma problem med mitt kar som jag har i samma rum som jag sover i. Det slutade med att jag köpte en Eheim 2222 (500 l/h), kompleterade upp med en powerhead 300l/h som jag har kopplat till en timmer så den är avstängd 2,5 timme när jag går och läger mig. För dellen med ytterfilter är att man kan ha det i ett skåp (inte för att det mitt låter alls) Jag har även haft tidigare Fluval 4 plus, bra filter hyfsat tyst, bytte sedan till fluval 305 också ett brafilter men jag tycker att det ska låta så lite som möjligt, så där av bytte till Eheim, supper nöjd!

Kommentar

• beerzon
                  • May 2008
                  • 877

Om man skulle köpt en timmer som man kan klicka på så pumpen stängs av 20-30 min, skulle detta isf skada fisken på något sätt? Spyr inte pumpen ut smuts när den startar på nytt?

Ska man satsa på en fluval 3 plus (700L/h)?

Kommentar

• Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

för ett ytterfilter är det nog inte så lämpligt men ett innefilter klarar det oftast väldigt bra så länge det inte rör sig om mer än 30minuter iaf, filtret du har tänkt dig är väl alldeles för litet för ditt kar dock? det rekomenderas för upp till 150liter vilket för mig betyder att med lite marginal ska det inte användas till kar på mer än 100liter så ett fluval 4+ på 1000l/h (men framför allt större filtermaterial) vore väl bättre anpassat isåfall, kör själv en 2000l/h pump till ett 160liters kar och det är ganska lugnt så du behöver inte oroa dig för att det skulle bli för mycket fart på vattnet

Kommentar

• beerzon
                      • May 2008
                      • 877

Okej okej, jag hajar. Hade för mig att de räckte att ha Akvarium volymen x 3 i L/h. Alltså 200x3=600L/h?

Gamla basics som kanske inte alls stämmer, hehe. :P

Kommentar

• VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

Okej okej, jag hajar. Hade för mig att de räckte att ha Akvarium volymen x 3 i L/h. Alltså 200x3=600L/h?

Det fungerade bra för mig, tills inredningen utökades med fler växter, rötter mm...
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

Nja det är väl ett minimum på cirkulationen men det funkar bäst att räkna så på ytterfilter med stor filtermassa, för ett innefilter med liten filtermassa så blir den snart igensatt och då har du plötsligt bara halva flödet kvar och då kan du få problem.
                          Viktigt att försöka kolla på filtermassans volym i kombination med flödet allså

Kommentar

• Auratusen
                            • March 2010
                            • 874

jag har en New-Jet 1200L/H och den är mycket tyst

Kommentar

Arbetssätt...