Silicona om akvarie, hur?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Naargrimh
    • January 2010
    • 74

Silicona om akvarie, hur?

Tjenare.

Är väl hyfsat färsk som akvarist och nu när jag flyttar till större hade jag tänkt dra igång mitt 540 liters som står o samlar damm

Tror det har stått utan vatten ganska länge och slilkonet har inte släppt mycket och ser hyfsat frächt ut men funderar ändå på om man skulle silikona om det för säkerhets skull. (vill inte ha 500 liter vatten på golvet)

Har aldrig gjort nått sånt här tidigare men är rätt så händig.
    Någon som kan förklara exakt hur jag ska göra eller kanske har en guide eller liknande. Så mycket hjälp som möjligt så det inte blir några fel.

Det är som sagt ett 540 liters akvarium med alu-ram.

Edit:
    Lägger till en liten extra fråga, hoppas det är okej.
    Jag har en Tetratec IN 600+ i mitt 100 liters akvarium, hur ofta behöver jag rengöra filtret?
    Rengöra en filterpatron åt gången eller båda samtidigt?
    Självklart i akvarievattnet då.

Edit 2: Kom på ännu en aktuell fråga.
    Jag flyttar som jag nämnde innan om ca 1 månad. Jag har mitt 100 liters akvarium jag ska ta med mig. Det går fjärilsciklider & koppartetror i just nu.
    Hur gör jag detta smidigast? Det är inte så långt jag flyttar. Kanske 2km.

Känns det nödvändigt så ändra gärna trådrubriken.
    Senast redigerad av Naargrimh; 06 April 2010, 02:16.

100 liters - sällskap (fjärilsciklider & koppartetror)
    540 liters - under uppbyggnad
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

Hej.
    Testa att fylla karet först o se om du har en läcka. mitt 170L stod över 10 år i ett garage o det var inga problem när jag satte igång det. det är ju dumt att ge sig på ett riskfyllt arbete när det inte behövs,

annars:

rengör hela karet ordentligt. ta bort silikonfogen med rakblad o skrubba med aceton för att få bort all silikon o fett.

silikona om. låt glaset stå på tändstickor i fogarna så att det bli ett litet mellanrum mellan glasen.

när allt är klart ska det härda ett tag. olika tid beroende på fabrikat men jag väntade 2,5 vecka när jag bara lagade en liten fog.

testa att fylla upp o vara hela tiden med o känn efter läckor.

mensomsagt. testa att fylla upp först. fyll upp försiktigt o känn efter läckor hela tiden. låt sen karet stå med vatten nån dag innan du tömmer för att verkligen vara säker. det kan ju kryyypa ut sakta nämligen.

bra är att göra det tidigt en lörda morgon då man antagligen är hemma hela dagen

filtret behöver du bara rengöra när det märkbart tappar flöde. jag gör det ca var 3e vecka, och då sköljer jag bara av det värsta gegget. rengör det inte helt då du tar bort alla nyttiga bakterier.

köp plastlådor på IKEA o flytta fisken i den.eller spannar går bra med. men planera flytten så att de inte behöver vara i spannen onödigt länge. men ett antal timmar går bra.

Kommentar

• Bygert
      • March 2010
      • 2169

Tändstickor i fogarna känns väl ändå som lite avigt för ett ramakvarium?

I ett ramakvarium så håller ramen ihop akvariet (vanliga aluramen alltså, det finns ramar som mest är dekorativa) så att nåt skulle släppa behöver du inte bekymra dig för. Problemet skulle i så fall vara att silikonet torkar och släpper så det blir krypläckage. Risken för det kan du bedöma genom att känna på fogen, är den spänstig och sitter väl förankrad om du känner på den med nageln så kan du nog känna dig nöjd. Känns den torr och stel och i all synnerhet om den släpper från glaset är det läge att göra nåt.

I ett ramakvarium är det knappast meningsfullt att försöka få ut rutorna, nöj dig med att med rakblad skära bort allt du kommer åt i skarvarna. Ordentlig rengöring med t ex aceton är viktigt. Det väsentliga sen är att det inte räcker med att lägga en sträng med silikon. Det blir rakt inte tätt. Silikonet måste tryckas ner och ut, annars är det meningslöst. Det finns särskilda plastskrapor man kan använda, annars så är tummen också en möjlighet. Detta är i alla fall något man måste lägga omsorg på, att få en obruten skarv ända ner i botten och att försöka få ut en tunn kant åt sidorna.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Användes ett bra silikon vid limningen och akvariet rengjordes korrekt så kan akvariet stå tomt i 20+ år utan några som helst problem.

Användes ett felaktigt silikonen eller om det limmades dåligt etc. så börjar det läcka oavsett om det stått vatten i det eller inte.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• hannesc
          • December 2009
          • 13085

Ursprungligen postat av Bygert
          Tändstickor i fogarna känns väl ändå som lite avigt för ett ramakvarium?

I ett ramakvarium så håller ramen ihop akvariet (vanliga aluramen alltså, det finns ramar som mest är dekorativa) så att nåt skulle släppa behöver du inte bekymra dig för. Problemet skulle i så fall vara att silikonet torkar och släpper så det blir krypläckage. Risken för det kan du bedöma genom att känna på fogen, är den spänstig och sitter väl förankrad om du känner på den med nageln så kan du nog känna dig nöjd. Känns den torr och stel och i all synnerhet om den släpper från glaset är det läge att göra nåt.

I ett ramakvarium är det knappast meningsfullt att försöka få ut rutorna, nöj dig med att med rakblad skära bort allt du kommer åt i skarvarna. Ordentlig rengöring med t ex aceton är viktigt. Det väsentliga sen är att det inte räcker med att lägga en sträng med silikon. Det blir rakt inte tätt. Silikonet måste tryckas ner och ut, annars är det meningslöst. Det finns särskilda plastskrapor man kan använda, annars så är tummen också en möjlighet. Detta är i alla fall något man måste lägga omsorg på, att få en obruten skarv ända ner i botten och att försöka få ut en tunn kant åt sidorna.
          a läste inte att det var ett ramakvarium. men tändstickorna har ju för att få ett mellanrum mellan glaset så de inte ligger dikt an varandra. måste ju ha silikon mellan dom. du tar ju självklart bort dom när silikonet torkat o fyller igen hålen med mer silikon.

Kommentar

• hannesc
            • December 2009
            • 13085

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Användes ett bra silikon vid limningen och akvariet rengjordes korrekt så kan akvariet stå tomt i 20+ år utan några som helst problem.

Användes ett felaktigt silikonen eller om det limmades dåligt etc. så börjar det läcka oavsett om det stått vatten i det eller inte.
            ord.

tror inte du behöver vara orolig för läckor. men som sagt. testa fylla det först. väldigt dumt att försöka sig på att silikona om ett bra kar o så kanske det blir skit av allting!

Kommentar

• Naargrimh
              • January 2010
              • 74

Tack för alla bra svar. Får hoppas att det inte läcker nu då

Kommentar

• hannesc
                • December 2009
                • 13085

som sagt. fyll upp innan du börjar inreda. helt tomt ska det vara . bara vatten

Kommentar

• Rosali
                  • January 2010
                  • 279

En liten detalj till om du skulle behöva silikona om akvariet.
                  Ha ett glas med vatten och någon droppe med diskmedel i. Doppa fingret då och då i det när du trycker ut silikonet med fingret, så är det mycket lättare att få det jämnt och fint.

Kommentar

• Naargrimh
                    • January 2010
                    • 74

Yes box =)

Kommentar

• Naargrimh
                      • January 2010
                      • 74

Ursprungligen postat av hannesc
                      köp plastlådor på IKEA o flytta fisken i den.eller spannar går bra med. men planera flytten så att de inte behöver vara i spannen onödigt länge. men ett antal timmar går bra.
                      Det har jag tänkt göra.
                      Hur är det med akvarievattnet? Ska man försöka få med 60% av det också eller pallar fiskarna helt nytt vatten?

Kommentar

• hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

transportera fiskarna i gammalt vatten, men sen när du sätter i gång karet så kan du likaväl ta nytt vatten. bakteriekulturen sitter inte i vattnet utan i filtret o i bottenmaterialet. så rengör inte filtret men håll det vått. förslagsvis med fiskarna i spannen.

Kommentar

• Naargrimh
                          • January 2010
                          • 74

Då så. Då har jag det lite klarare för mig. Eftersom det är ett 100 liters bara så tänkte jag att man kan ha allt grus, stenar, växter o rötter i när man flyttar det.
                          Bara att man är snabb o fyller upp det igen.

Kommentar

• hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

tror inte du klarar flytta det med allt i. försökt flytta mitt 170L som var nästan tomt ett par meter o det vart skitjobbigt o då var vi två.

anyway så kommer nog bakterierna dö ändå om de inte ligger i vatten. jag skulle ta ur sanden o tvätta den o starta om igen. i med lite vattenberedningsmedel o sen klart!.

sååå känsliga är inte fiskarna.

Kommentar

• Naargrimh
                              • January 2010
                              • 74

Okej. Kanske bäst att göra det då. Har grus i akvariet men kan ju passa på att rengöra det med då. Hur gör jag med växterna?

Kommentar

Arbetssätt...