Tjenare.
Är väl hyfsat färsk som akvarist och nu när jag flyttar till större hade jag tänkt dra igång mitt 540 liters som står o samlar damm
Tror det har stått utan vatten ganska länge och slilkonet har inte släppt mycket och ser hyfsat frächt ut men funderar ändå på om man skulle silikona om det för säkerhets skull. (vill inte ha 500 liter vatten på golvet)
Har aldrig gjort nått sånt här tidigare men är rätt så händig.
Någon som kan förklara exakt hur jag ska göra eller kanske har en guide eller liknande. Så mycket hjälp som möjligt så det inte blir några fel.
Det är som sagt ett 540 liters akvarium med alu-ram.
Edit:
Lägger till en liten extra fråga, hoppas det är okej.
Jag har en Tetratec IN 600+ i mitt 100 liters akvarium, hur ofta behöver jag rengöra filtret?
Rengöra en filterpatron åt gången eller båda samtidigt?
Självklart i akvarievattnet då.
Edit 2: Kom på ännu en aktuell fråga.
Jag flyttar som jag nämnde innan om ca 1 månad. Jag har mitt 100 liters akvarium jag ska ta med mig. Det går fjärilsciklider & koppartetror i just nu.
Hur gör jag detta smidigast? Det är inte så långt jag flyttar. Kanske 2km.
Känns det nödvändigt så ändra gärna trådrubriken.
Är väl hyfsat färsk som akvarist och nu när jag flyttar till större hade jag tänkt dra igång mitt 540 liters som står o samlar damm

Tror det har stått utan vatten ganska länge och slilkonet har inte släppt mycket och ser hyfsat frächt ut men funderar ändå på om man skulle silikona om det för säkerhets skull. (vill inte ha 500 liter vatten på golvet)
Har aldrig gjort nått sånt här tidigare men är rätt så händig.
Någon som kan förklara exakt hur jag ska göra eller kanske har en guide eller liknande. Så mycket hjälp som möjligt så det inte blir några fel.
Det är som sagt ett 540 liters akvarium med alu-ram.
Edit:
Lägger till en liten extra fråga, hoppas det är okej.
Jag har en Tetratec IN 600+ i mitt 100 liters akvarium, hur ofta behöver jag rengöra filtret?
Rengöra en filterpatron åt gången eller båda samtidigt?
Självklart i akvarievattnet då.
Edit 2: Kom på ännu en aktuell fråga.
Jag flyttar som jag nämnde innan om ca 1 månad. Jag har mitt 100 liters akvarium jag ska ta med mig. Det går fjärilsciklider & koppartetror i just nu.
Hur gör jag detta smidigast? Det är inte så långt jag flyttar. Kanske 2km.
Känns det nödvändigt så ändra gärna trådrubriken.
Kommentar