behöver hjälp mer filter Fluval och EHEIM.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

behöver hjälp mer filter Fluval och EHEIM.

hejsan

det är så här att mitt EHEIM ytterfilter som jag hade till mitt 375L har kraschat och ska slängas.

i mitt 375L kar har jag också två innerfilter ett Fluval 4 (den gamla modellen alltså inte plus) och så en antik EHEIM den liknar deras pick up men det är inte exakt samma (en av de större innerfiltern är det) på mitt EHEIM filter står där ingen text alls samma för fluvalen, och nu är det enbart dessa två innefilter som filtrerar karet och detta känns väldigt klent tills jag kan skaffa ett nytt filter.

sedan har jag i mitt 250L kar ett EHEIM 2213 ytterfilter och en Seio P320 super flow pump.

och så tänkte jag så här som jag hoppas jag kan få hjälp med.

vilket av dessa två alternativ ger mest filtrering och mest syre ? ;

alt 1 Fluval 4 och EHEIM innerfilter (gammal modell).

eller

alt 2 EHEIM 2213 ytterfilter och Seio P320 super flow pump.

för det som ger mest filtrering tänkte jag då sålänge ha till mitt 375L kar. och vill då veta om jag ska byta eller ej ??.

vad mina innerfilter passar för eller vad dom drar eller filterar vet jag inte då där inte finns någon text och jag hittar inget på fluvalen, googlar jag så får jag bara upp fluval 4 plus.

i mitt 375L har jag guldfiskar som övervintra plus praktbotior och andra botior på botten plus lite småfisk och så min eldål. tempen på vintern - natten 18-24c och på dagen 23-26c.

i mitt 250L har jag ett stim av barber och en grupp av makropoder på botten ett gäng med grönlingar. bägge karen har jag haft länge och är väl etablerade. tempen på vintern - natten 13-20c och på dagen 22-24c.

så jag hoppas någon kan hjälpa mig med detta.
    Senast redigerad av Flaxss; 28 March 2010, 10:30.
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

edit
    Senast redigerad av Flaxss; 28 March 2010, 10:26.

Kommentar

• Flaxss
      • November 2008
      • 1718

edit

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13197

Ursprungligen postat av Gaffel
        snålmatar själv varannan till var tredje dag och håller temperaturen ett par grader lägre än rekomendation!
        Men varför då??? Du har ju 17 ytterfilter till din burk gaffel
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Flaxss
          • November 2008
          • 1718

edit

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Det är bara tur Flaxxs lr kanske ska säga att du haft flax att det har gått bra, praktbotian vill ha minst 25gr och är känd för att få vitapricksjukan väldigt lätt om den av nån anledning blir nerkyld!
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Flaxss
              • November 2008
              • 1718

Ursprungligen postat av åheim
              Det är bara tur Flaxxs lr kanske ska säga att du haft flax att det har gått bra, praktbotian vill ha minst 25gr och är känd för att få vitapricksjukan väldigt lätt om den av nån anledning blir nerkyld!

för det första -
              var det inte praktbotia skötsel jag frågade om.

för det andra - så himla nedkylda har dom inte haft det, och så himla nedkylda är dom inte. visst dom blev lite slöa när det någon enstaka natt varit nere på +18c +20c (när det var som kallast ute). +24c är inte så fasligt kallt liksom EN grad lägre. på sommaren har dom det MYCKET varmare. när det blir ''normal rumstemperatur'' i karet är för att det är vinter. och de verkar inte må dåligt av det. allvar nedkylda ? det är liksom inte +10c det handlar om utan några grader lägre än vad som rekommenderas.

för det tredje -
              så när det gäller praktbotia så är jag inte bakom flötet om det nu är någon som tror det. bara för att mina inte varit sjuka menas väl inte att jag inte vet att dom har lätt för att få vita prick ?

så har ''ni'' nu nåt att tillägga om mina filter-frågor så gör det. mina praktbotior är det sista jag behöver hjälp med. och behöver jag hjälp med dom så kan jag fråga på loaches.com.

klart ?

dessutom är mitt nick Flaxss och inte Flaxxs som du skrev.

förresten ''stackars'' mina praktbotior som är nedkylda! +25c är dagens avläsning just nu.
              Senast redigerad av Flaxss; 27 March 2010, 21:31.

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

...och för det fjärde så påpekar jag bara att man bör inte hålla arten i kallt vatten (18-20gr) klart Flaxxeman
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

Ursprungligen postat av åheim
                  ...och för det fjärde så påpekar jag bara att man bör inte hålla arten i kallt vatten (18-20gr) klart Flaxxeman
                  nu är det så här att jag inte ens frågade om det, därför är det ganska dålig stil att hålla på. och jag vet hur man sköter praktbotior mer än väl och med tanke på mitt stora intresse för dessa fiskar så har jag läst en hel del om dom. och behöver ingen information ALLS om vad dom tål eller inte tål eller hur dom ska skötas.

kalltvatten ? ge dig! 18-20grader är natttemperaturen som det kan bli i vattnet under vintern när det är kalla vinternätter med flera frostgrader, jag bor väldigt oisolerat och har väldigt kallt inne i fönstren och det är klart det blir svalt i karen också. annars är det 23-24 som jag skrev i början av tråden. så när jag säger att dom mår bra. så ser jag inget problem i det. och det är bara löjligt att ens påpeka det. hade jag haft dom i ett 10L kar utan filter ja då är det läge att påpeka nåt!!! inte när jag säger att dom mår bra i några få grader lägre än +25c.

och ska du skriva mer i min tråd så håll dig till mitt filter problem och bry dig inte om mina praktbotior som verkar ha det väldigt bra.
                  Senast redigerad av Flaxss; 28 March 2010, 10:34.

Kommentar

• Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

Edit

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Ursprungligen postat av Flaxss

och ska du skriva mer i min tråd så håll dig till mitt filter problem och bry dig inte om mina praktbotior som verkar ha det väldigt bra.
                      Jag skulle välja alt.1! fluval 4 flåsar på ganska bra och sen har du ju en större eheim, så då får du en bra luftning av vattnet och en hyffsad filtrering och du borde klara dig utan problem!
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

Edit
                        Senast redigerad av Flaxss; 28 March 2010, 10:27.

Kommentar

Arbetssätt...