Vanliga halogenstrålkastare är glorifierade glödlampor - de har ingenting utom utseendet gemensamt med metallhalogener. Vissa kvicksilverarmaturer kan driva metallhalogenlampor (och vice versa), men det lönar sig inte att prova och kanske bränna lampan aftersom en metallhalogenlampa, bara glödlampan, går lös på ett antal hundra kronor.
Lumenarc är väl en av dom vassaste på marknaden, jag hittar inte artikeln men den har presterat riktigt bra i test.
Jag har själv 2 st och är riktigt nöjd.
Lumenarc är väl en av dom vassaste på marknaden, jag hittar inte artikeln men den har presterat riktigt bra i test.
Jag har själv 2 st och är riktigt nöjd.
Förstod inte riktigt hur du menade med drivdonen?
//NiXoN
Jag menade att man kunde hitta någon billig fixtur med reflektor för att sedan byta drivdonet till ett elektroniskt dimbart. Tänkte ha drivdonet utanför fixturen iaf. Lumenarc har jag sett men vara till E40 sockel. Jag vill ha dubble ended.
Triton har för 250w, om man vill ha med 150w fattning så verkar de finnas i HK.
Fish street heter butiken isåfall, jag har en SE lumenarc kopia därifrån(ingen skillnad mot orginalet).
ska du ha 70w passar en vanlig halogenarmatur (för 300-500w) utmärkt, har själv byggt MH på detta vis, lampor finns bra på ebay för runt hundringen och även elektroniska drivdon, just dimbara däremot kan va svårt men vanliga brukar ligga runt 200kr så mot julas färdiga MH armatur är det halva priset (max) om man kan plocka ihop egna delar, men som sagt detta funkar bara med 70W MH.
Okej ja det är ju bra att veta. jag måste ha 150w annars blir det för lite. Dimbara finns. Vet att Philips har bland annat. Ligger på 1500 kr styck. Ska ta en tittpå fishstreet för coralsand lumenarc ligger på minst 1500 kr styck.
Kommentar