Bänkskiva av laminat

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bladh
    • February 2010
    • 193

Bänkskiva av laminat

Hej!

Är sugen på ett 240 L helglas, men letar efter ett relativt billigt alternativ (länge leve studiebidraget...) till en "riktig" bänk.
    Hade tänkt mig att slänga ihop nån konstruktion av lecablock + bänkskiva/or och sen någon snygg beklädnad på det,
    men frågan är om en laminatskiva i stil med denna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80124087 hade klarat av belastningen?
    Känns som ett helt okej mått på skivan då karet ligger på 1200 x 400.
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

Jag hade undvikit en spånskiva (skivan är laminat och spån) till ett helglas då den kan svälla om den blir blöt. Alternativt lacka skivan under så det absolut inte kan sugas in vatten i den.

Jag tror den klarar vikten om du kör 3 staplar med lekablock.
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

Kommentar

• Bladh
      • February 2010
      • 193

Ursprungligen postat av Klotte
      Jag hade undvikit en spånskiva (skivan är laminat och spån) till ett helglas då den kan svälla om den blir blöt. Alternativt lacka skivan under så det absolut inte kan sugas in vatten i den.

Jag tror den klarar vikten om du kör 3 staplar med lekablock.
      Säker på det? Jag vill ha det till att laminat är vattentätt. Tror du tänker på faner kanske?

Kommentar

• Gaffel
        • December 2007
        • 6200

laminat är lika vattentätt som fanér..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

Kommentar

• andersfiskar
          • March 2007
          • 384

De skivor man använder till köksbänkar är ju gjorda för att tåla en hel del vatten. Det mesta är ju spån nuförtiden och även badrumsmöbler byggs ju i laminerat spån. Sedan finns det ju sämre laminatskivor också som är gjorda för torrare miljöer som bokhyllor o sånt. Golvlaminat finns ju i olika klasser. Den högsta klassen ligger i bilhallar o offentliga miljöer. Så nog skulle jag våga blöta ner en köksbänk en stund. Om du kapar skivan så var noga med att täta snittet. Där är ju laminatet brutet.
          //
          Mvh
          Anders

Kommentar

• Bladh
            • February 2010
            • 193

Ursprungligen postat av andersfiskar
            De skivor man använder till köksbänkar är ju gjorda för att tåla en hel del vatten. Det mesta är ju spån nuförtiden och även badrumsmöbler byggs ju i laminerat spån. Sedan finns det ju sämre laminatskivor också som är gjorda för torrare miljöer som bokhyllor o sånt. Golvlaminat finns ju i olika klasser. Den högsta klassen ligger i bilhallar o offentliga miljöer. Så nog skulle jag våga blöta ner en köksbänk en stund. Om du kapar skivan så var noga med att täta snittet. Där är ju laminatet brutet.
            Precis det jag tänkte. Förstår inte riktigt varför man skulle tillverka en bänkskiva som inte tåler lite vatten.
            Dimensionen på skivan är bra, ska inte behöva kapas.
            Har dock funderat lite på om jag inte ska bygga ett regelverk av 45x45 i stället för lecablock.

Kommentar

• Christoffer_G
              • September 2009
              • 371

Vita lättbetonblock kan bli fint med om du använder=)..lite snyggare än lecablock=)..men alla har olika smak=)

Kommentar

• Gaffel
                • December 2007
                • 6200

Ursprungligen postat av Bladh
                Precis det jag tänkte. Förstår inte riktigt varför man skulle tillverka en bänkskiva som inte tåler lite vatten.
                Dimensionen på skivan är bra, ska inte behöva kapas.
                Har dock funderat lite på om jag inte ska bygga ett regelverk av 45x45 i stället för lecablock.
                Du missade min point, varken fanér eller laminat är i sig själva vattenfasta material.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

Kommentar

• doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

bra att veta
                  Över diskmaskiner skall diffusionsspärren FIXA fästas på bänkskivans undersida som extra skydd mot fukt.

SÅ HÄR står det ju på ikeas sida om den skivan, då är det ju bäst du sätter den spärren på skivans ovansida mot akvariets undersida om det sen klarar tyngden vill säga, ett så stort akvarium väger väldigt mycket med glas,vattenfyllt, grus etc. ikeas möbler görs inte för såna tyngder-däremot är akvariemöbler gjorda på annat sätt, men visst-vågar du chansa så-men kolla med försäkringsbolaget först-de kanske inte godkänner det sen vid ev vattenskador-sånt har hänt förr
                  VÄLKOMMEN till ett suveränt zoopet förressten
                  Senast redigerad av doppingen; 15 March 2010, 18:18.
                  MammaMia

Kommentar

• andersfiskar
                    • March 2007
                    • 384

Jag tror så här:
                    Huvudsaken är att stöttorna/benen är under akvariet och inte utanför kanten om skivan är större än akvariet. Ett 200l ramakvarium på en beställning stöttar ju akvariet via benen i hörnen och har ingen golvstöttning alls på mitten. Det är endast de större som har en benrad extra på mitten. Så om du har en benrad på mitten för säkerhetsskull borde en bänkskiva duga. Du kan ju räkna ut hur många kilo som skivan potentiellt får mellan benraderna, men eftersom akvariet inte "böjer" sig på mitten tror inte jag att det blir så många kilo. Om jag skulle göra det skulle jag iofs fega och ta 3 eller 4 benrader med leca (kanske snyggare med 4?), en bänkskiva och ovanpå det en isolerskiva av ngt slag (frigolit eller dyl).
                    Jag tror att det absolut viktigaste är att du får allt i våg. Loda ofta meedan du fyller så ser du om det kalvar iväg. Köp hem masonitskivor o palla med.
                    Så kan du kanske sätta några skivor mellan blocken också å ha lite snygga prydnadssaker på. Såsom fiskmat, slamhävert, järngödning, skarvdosor o dyl.
                    //
                    Mvh
                    Anders

Kommentar

• doppingen
                      • April 2008
                      • 1079

Var väl helglas å inte ramakvarium?
                      MammaMia

Kommentar

• andersfiskar
                        • March 2007
                        • 384

Jo... Det var närmast en jämförelse över hur en del andra akvariemodeller står.
                        //
                        Mvh
                        Anders

Kommentar

• Bladh
                          • February 2010
                          • 193

Ursprungligen postat av doppingen
                          Var väl helglas å inte ramakvarium?
                          Jepp.
                          Har dessutom idag fått X antal meter 45x45 och 45x70 reglar att använda till ett vettigt ramverk gratis är gott

Kommentar

• flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

Det kommer att gå utmärkt att använda, bänkskiva/laminat tål vattnet bra, visst tar den åt sig vatten men det är under lång tid och akvariet läcker väl inte.
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

Arbetssätt...