Byta doppvärmare regelbundet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Keibo
    • November 2008
    • 468

Fuzzop, vill bara tillägga att vattnet i ett akvarium visst kan hålla sig ett par grader under rummet, men det kräver mycket ytcirkulation och icke tätt slutande belysning eller täckglas.

Nu har ju dock de flesta akvarister såväl täckglas som lysramp alldeles ovanför dessa och därför håller sig karen ofta ett par grader ovanför rumstemperatur.

Jag har 26 grader i mitt 720liters och "bara" 20-22 grader i lägenheten. Akvariet har 2st T8lysrör igång samt en eheim cirkulationspump.
    Mvh. Peter

500L - Pelarakvarium

1500L - Under förändring

Kommentar

• Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

Jo kör man öppna kar kan tempen bli lite lägre men inte många har det, även ett öppet kar med tex HM-lampor på lite höjd brukar bli varmare.
      Hållbarheten av värmemattor kan väl diskuteras men jag har ett 10tal till mina ormar och dom äldre är väl närmare 30år, sen ska väl förtydligas att det finns nåt som även kallas värmestrippar (lite efter form) och det är just den sortens värmemattor jag menar, om en strip går sönder blir den kall men dom andra håller samma temp som innan och det ska mycket till innan dom går sönder än mindre orsakar några bränder.
      Och jo dom saknar termostat så överhettning förekommer inte utan man måste justera in detta på egen hand så har man väldigt varierande innetemp som tex i ett vedeldat hus håller jag med att en bra doppvärmare är att föredra.
      Om man placerar en värmematta under ett akvarie med en frigolit/liggunderlag under värms bottenglaset och värmeförlusterna blir ganska obetydliga men kan man av nån anledning inte ha en frigolit bakom/under (går ofta att tejpa upp på bakrutan) värmemattan blir förlusterna större och har man även dragigt runt karet ger det en lite för ostabil uppvärmning för att vara användbart, det finns dock elektriska termostater att köpa till för den som inte vill justera själv och en sån tar pyttelite plats i karet.
      Men den som inte vill ge sig på en värmematta slipper, jag ville bara informera att dom faktiskt finns vilket inte alla verkar känna till.

Kommentar

• Keibo
        • November 2008
        • 468

Dessutom är värmemattor bra eftersom det är vanligt att gruset i akvariumen inte alls har samma temperatur som vattnet, något som inte alltid gillas av växterna.
        Mvh. Peter

500L - Pelarakvarium

1500L - Under förändring

Kommentar

• Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

Ursprungligen postat av Keibo
          Dessutom är värmemattor bra eftersom det är vanligt att gruset i akvariumen inte alls har samma temperatur som vattnet, något som inte alltid gillas av växterna.
          jo och och sen ökar cirkulationen i gruset så det har sina fördelar, kom även på att det ju finns värmeslingor som man på terrariesidan gått ifrån just för att dom kan orsaka bränder då dom när dom går sönder avger samma värme på en mindre yta, detta borde dock inte vara några problem på akvariesidan och ett alternativ som man kan gräva ner i gruset (minimala värmeförluster) men dom måste alltid regleras med en dimmer för att hålla rimlig temperatur och inte alla värmeslingor är anpassade för akvariebruk så där måste man se upp med vad man köper.

Kommentar

• Sleaper
            • September 2008
            • 2894

Ursprungligen postat av Fuzzop
            jo och och sen ökar cirkulationen i gruset så det har sina fördelar, kom även på att det ju finns värmeslingor som man på terrariesidan gått ifrån just för att dom kan orsaka bränder då dom när dom går sönder avger samma värme på en mindre yta, detta borde dock inte vara några problem på akvariesidan och ett alternativ som man kan gräva ner i gruset (minimala värmeförluster) men dom måste alltid regleras med en dimmer för att hålla rimlig temperatur och inte alla värmeslingor är anpassade för akvariebruk så där måste man se upp med vad man köper.
            Det finns värmekabel för akvariebruk som kan vara ett alternativ/komplement till doppvärmare. Med en värmkabel elimenerar man ju risken för övervärmning av vattnet. Tanken är även att man får en svag vattencirkulation genom bottenmaterialet vioket skall ge en positiv effekt på växterna mm.

Kommentar

• Fridas
              • September 2007
              • 629

Fridas-normala kar håller ett par grader högre temp än innomhusluften pga uppvärmning från belysning och pump, undantaget är om man har karet mot en kall vägg (dåligt isolerad, eller nåt drag) men då kan en frigolitskiva bakom karet ändra på detta och ett alternativ till en doppvärmare är värmemattor som i princip aldrig går sönder och man dessutom slipper ha inne i karet eller en kraftigare pump (eller bara sämre effektutnyttjande så den avger mera värme), eller ett extra lysrör eller 2

"Normala kar" ??? det finns förmodligen lika många modeller av akvarium på marknaden som det finns akvarister, och placeringar av akvariumen lika så. Jag har 3 kar här hemma: 400L, 110L och 31L, samtliga håller 2-3 grader svalare än temperaturen inomhus. Även "normala kar" kan ligga några grader under innetemperaturen.

Belsyning ändrar man på för att ge växter och fiskar annan belysning, inte för att värma upp vatten. Dessuom föredrar jag att ha karen 5-10cm från väggen, vilket ger luftning bakom karen. Någon frigolit kommer jag inte att isolera med eftersom det tar plats och är hiskeligt fult.
              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

Kommentar

• rödtoppen
                • June 2006
                • 3148

Ursprungligen postat av Fridas
                Jag har 3 kar här hemma: 400L, 110L och 31L, samtliga håller 2-3 grader svalare än temperaturen inomhus. Även "normala kar" kan ligga några grader under innetemperaturen.
                Tja vattnet i alla mina kar håller ca 2-3 grader varmare än tempen inomhus..
                Har du inte nån värme på ?
                / dtoppen /

Kommentar

• doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

mina kar är åxo alltid 2-4 grader varmare i vattnet än rummet(ingen doppvärmare)
                  MammaMia

Kommentar

• Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

med normala kar menas ett som har en pump, täckglas (alternativt täckande ramp) och nån form av belysning, och hur många modeller det än finns så brukar dom följa den utrustningsnivån iaf och då värms dom fortare än dom svalnar om man inte har ovanligt dåligt isolerat hus eller dragigt.
                    Men för all del låt alla lägga sig i så vi får veta hur många som har kallare respektive varmare.
                    Rödtoppen, doppingen +1

Kommentar

• doppingen
                      • April 2008
                      • 1079

vaddå lägga oss i??!! jag beskrev bara hur det funkar i mitt kar liksom frida gjort, är väl bra höra olika sätt, eller?du har ju åxo åsikter i tråden
                      Senast redigerad av doppingen; 18 March 2010, 19:24.
                      MammaMia

Kommentar

• åheim
                        • April 2006
                        • 13197

Jag har doppvärmare i ALLA kar under vintern eftersom tempen annars går ner till 20-21gr (20gr i rummen) och det accepterar jag inte! Man bör absolut kolla upp vilken temp respektive art bör ha och sätt i en doppvärmare om det behövs för att hålla den tempen annars skit i doppvärmare, konstigt att detta ska behöva diskuteras i all oändlighet
                        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Kapten Kirk
                          • August 2008
                          • 90

Jag har ingen doppvärmare, tempen är ändå 22grader+ vilket är perfekt för mina slöjstjärtar
                          Ja, jag är dum

Kommentar

• Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

Ursprungligen postat av doppingen
                            vaddå lägga oss i??!! jag beskrev bara hur det funkar i mitt kar liksom frida gjort, är väl bra höra olika sätt, eller?du har ju åxo åsikter i tråden
                            Ursäkta, det va riktigt dåligt formulerat menade det som en uppmaning och vill ha så mycket input som möjligt

Kommentar

• doppingen
                              • April 2008
                              • 1079

Ursäkta, det va riktigt dåligt formulerat menade det som en uppmaning och vill ha så mycket input som möjligt
                              OK! var nog jag som inte fattade rätt-men nu är vi överrens
                              MammaMia

Kommentar

• jenmad
                                • March 2009
                                • 579

Jaha, då blev det som jag befarade när jag startade den här tråden - doppvärmaren la av. Skulle samla snäckor till dvärgkulorna i morse och tyckte skalarkaret var osedvanligt kallt - 21 grader mot normala 26-27! De fick ha det kallt under dagen men nu sittar två nya doppvärmare på plats.
                                Säljaren visste inte om de var elektroniska eller försedda med bimetall-switch och för övrigt slapp jag fundera på om jag ville ha en stor eller två små, de hade bara små hemma så det blev 2 x 100W. Det borde väl räcka för 250 liter?

Hälsningar
                                Jennifer

Kommentar

Arbetssätt...