ikeas expedit som akvariebänk?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maccan
    • September 2009
    • 154

ikeas expedit som akvariebänk?

Tjena! har för tillfället en 100 liters burk på ikeas expedit. Ska snart införskaffa en 300 liters burk och regeringen (sambon) vill behålla expediten som bänk... någon som provat detta? ringde till ikea och dom bara yrade om att varje hyllplan klarade 13kg, fast den ser ju ganska stabil ut

Tacksam för svar /Maccan
    I´m hung as Einstein and smart like a horse

http://www.youtube.com/watch?v=6lKadIoXWVg
  • Pliina
    • January 2010
    • 292

Vi har vårat lilla 41l på en expedithylla, det står uppepå och inte i någon av "rutorna", om du förstår.

Den längst upp till höger har vi:
    Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

Nu vet jag inte vilken expedithylla du har, men jag vet inte om jag skulle våga ha ett så stort kar på möbel som inte är anpassad för karet.

Kommentar

• maccan
      • September 2009
      • 154

denna har jag nu http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50103086 (fast liggandes) känns som att "ramen" klarar av det men jag vet inte hur det blir med "tandpetarna" i mitten... om det kanske går att förstärka på nå vis? tacksam för tips, är ju dumt att göra sig av med en grymt bra förvaring och för husfridens skull

Kommentar

• myslas
        • February 2008
        • 672

IKEAs möbler är inte direkt gjorda för att ha akvarium stående på sig. 300 liter på en sådan bänk lär sluta i katastrof.

Kommentar

• Pliina
          • January 2010
          • 292

Jag skulle inte våga ha ett 300liters på den bänken. Tråkigt om det inte skulle fungera liksom. Funkar det ens med karets mått?

Kommentar

• maccan
            • September 2009
            • 154

jag tror att det ska gå precis, men nu blev jag j*vligt osäker pga myslas inlägg

Tror nog att jag får försöka muta regeringen istället

Kommentar

• puttes
              • December 2009
              • 32

Tror inte att du ska ställa ett 300 liters akvarium på den. Sidorna verkar vara av så kallad board-on-frame, dvs en ram av trä som sedan är fylld med wellpapp och sedan en tunn masonite-skiva över och under. Den tillverkas alltså på samma sätt som vanliga innedörrar. IKEAs hyllor och bord i LACK-serien tillverkas på samma sätt.

Kommentar

• CuRSeD
                • April 2009
                • 186

nog ingen bra idé , kanske pallar vikten rakt ner men om du råkar bumpa till lite lätt i sidan är ja ganska säker att möbeln kommer falla ihop som ett korthus ;P

Kommentar

• Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

Absolut inte, tänk om och gör rätt!
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

Kommentar

• Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

varför får jag en syn framför mig av en en stackars ikea expedit som blir bortrövad från kassan för att sen få stå i någons vardagsrum med ett akvarium balanserande på ryggen? O.o
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

Kommentar

• Constantine
                      • September 2009
                      • 431

Hehe oooh nej det kommer absolut inte att fungera kan jag säga dig redan nu, har själv just den och jag kan säga att den känns inte alls stabil, den kommer nog vika sig som ett korthus i mitten...att du ens vågar ha ett 100L kar på den
                      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

Kommentar

• J.Milton
                        • January 2010
                        • 674

Var själv ute efter e bänk med lite udda mått, så åkte god i hågen till ikea.
                        Efter lite tittande och frågande så fick jag till slut svaret att dom inte hade nån möbel som är klassad att klara mer än 100 kg. (av möbler som gick att använda till akvarium dvs) Och då är 100kg MAX vikt.
                        Många av deras möbler som ser riktigt stabila ut är som någon skrev "ihåliga" skivor med papp imellan. Så räkna lite på vad ditt kar väger med grus och inredning och vatten, och fundera på om du skulle sova gott om natten.

Om man misstänker att det kan vara för vekt, då är det antagligen det, ha det som motto =)
                        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                        Blogg+Galleri

Kommentar

• maccan
                          • September 2009
                          • 154

Tack för alla tips Får nog försöka köpa lite mer blommor hemma ett litet tag så man kan köpa ett med riktig bänk

Kommentar

• Malawi1
                            • February 2009
                            • 583

jag hadde en sån till mitt 96 l och när jag råkade gå emot det så vinglade hela skiten. men den höll i 1.5 år tills jag bytte. men skulle inte rekomendera den.
                            375 liter malawi / tanganyika.

96 liter SA

Kommentar

• Sophia_
                              • January 2009
                              • 454

Ursprungligen postat av Marnat
                              varför får jag en syn framför mig av en en stackars ikea expedit som blir bortrövad från kassan för att sen få stå i någons vardagsrum med ett akvarium balanserande på ryggen? O.o
                              Med eller utan expedituniform?
                              www.devons.se

Kommentar

Arbetssätt...