Biverkningar av för stark ström?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

Biverkningar av för stark ström?

Har funderat rätt mycket idag över ifall fiskarna kan ta skada eller lida på något sätt ifall det är för stark ström i akvariet. Anledningen till detta är att jag nyligen köpte 20 rödmunstetror samt ett powerhead på 1000l/t till mitt akvarium. Med powerheaden igång så verkar det som om tetrorna verkar ha det relativt svårt att ta sig fram.

Kan detta påverka dom negativt på något sätt? Har försökt hitta information angående detta innan men just tetror, speciellt rödmunstetror hittar jag ingen info om i vad för typ av biotop dom bor i, dvs hur strömt vattnet är.

Tack för ev. svar.
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

hur stort är karet? 1000l/h i 50l kar är för mycket, 1000l/h i 540l kar är inte för mycket....

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Har du filter kopplat till powerheaden eller är den bara för xtra cirkulation? Om den är xtra så skulle jag koppla ur den eftersom för kraftig ström kan utmatta fisken och stressa den!
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Andrém
        • October 2009
        • 1247

Ursprungligen postat av Matnil
        hur stort är karet? 1000l/h i 50l kar är för mycket, 1000l/h i 540l kar är inte för mycket....
        Glömde skriva det. Akvariet är på 400L.

Ursprungligen postat av åheim
        Har du filter kopplat till powerheaden eller är den bara för xtra cirkulation? Om den är xtra så skulle jag koppla ur den eftersom för kraftig ström kan utmatta fisken och stressa den!
        Det är bara för extra cirkulation för att mitt ytterfilter förlorar så pass mycket tryck så att det knappt rör sig i akvariet.

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Ursprungligen postat av Andrém
          Med powerheaden igång så verkar det som om tetrorna verkar ha det relativt svårt att ta sig fram.
          Nä, de har inga problem. Det tar en vecka för dem att träna upp flåset bara.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Andrém
            • October 2009
            • 1247

Ursprungligen postat av Azur
            Nä, de har inga problem. Det tar en vecka för dem att träna upp flåset bara.
            Säkert? Testade lite på och av med powerheaden idag och dom stimmade betydligt bättre när den var av. Men att dom tränar upp "flåset" kanske har med att dom var för det mesta väldigt nära utblåset och höll på....

Kommentar

• Johanski
              • February 2007
              • 3044

1000L/H i ett 400 liters akvarium är inte för mycket för tetrorna.

Kommentar

• Andrém
                • October 2009
                • 1247

Ursprungligen postat av Johanski
                1000L/H i ett 400 liters akvarium är inte för mycket för tetrorna.
                Nej, så mycket vet jag. Men 1000l/h av BARA powerheadet. Så det blir runt kanske 1500-1800l/t med filter+powerheadet. (utblåset från filtret är via strilrör vilket jämnar ut flödet lite)

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Ursprungligen postat av Andrém
                  Nej, så mycket vet jag. Men 1000l/h av BARA powerheadet. Så det blir runt kanske 1500-1800l/t med filter+powerheadet. (utblåset från filtret är via strilrör vilket jämnar ut flödet lite)
                  Du har bara runt 4ggr akvarievolymen och det är ju inte mycket, så då vete tusan... sätt en grov slang på utblåset så trycket på strålen minskar!
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• endymion
                    • October 2006
                    • 680

Jag skulle vilja påstå att fiskar med långa fenor får dessa tillbakabildade i ett akvarium med mycket cirkulation.

Kommentar

• Keibo
                      • November 2008
                      • 468

Ursprungligen postat av åheim
                      Du har bara runt 4ggr akvarievolymen och det är ju inte mycket, så då vete tusan... sätt en grov slang på utblåset så trycket på strålen minskar!
                      Och sätt sen ett T-rör på slangen och lika grova slangar på de bägge andra ändarna så har du två riktbara utblås med 500L/timme i varje, det pallar vilken fisk som helst.
                      Mvh. Peter

500L - Pelarakvarium

1500L - Under förändring

Kommentar

• Mats Bryzell
                        • February 2007
                        • 18959

Halloj Andrém!
                        Det talas ganska mycket om hur strömt det är i våra kar, och hur fiskarna nog trivs bra fast det snurrar runt som i en tvättmaskin i karet.
                        Det spelar ganska liten roll hur mycket vatten som flyttar sig i rödmunstetrornas naturliga tillhåll, jämfört med hur mycket snurr man har i karet. Många säger att; där fisken lever naturligt flyttas myyyyyycket mer vatten omkring - men vi glömmer hur vattnet flyttas. Det är stor skillnad på hur en vattenvolym flyttas i en sjö eller i en flod/bäck/ström o.s.v. och om man också jämför dessa förhållanden till de som uppstår i en rektangulär glasbox på styvt 400 liter där allt vatten strömmar fram från en enskild punkt.
                        Nu är jag ingen expert på rödmunnar, dom kanske lever i en strömmande miljö - någon bäckfåra eller liknande...?
                        När du nu tittar på dina rödmunnar - simmar dom omkring alla mot strömmen, vattenriktningen från ditt powerhead?
                        Kan dom "vända sig" och simma på ett naturligt, skönt sätt från strömriktningen och käka, kila omkring bland växterna och göra andra små "göromål" - eller, som sagt, är deras huvudsakliga syssla att simma mot den ström som ditt powerhead alstrar? Om det är så att det enda de gör är att ständigt simma mot strömmen skulle jag vilja påstå att det är något för hårt riktad ström i ditt kar (såtillvida de inte lever i strömmande bäckförhållanden vill säga).
                        Att vi behöver god genomströmning i våra burkar råder det inget tvivel om - men hur denna genomströmning "ser ut" är en annan femma. Några här i inläggen har gett lite tips om att fördela strömriktningen och det tycker jag kan vara en bra idé att experimentera med, alternativt att skaffa ett filter som både är effektivt och vispar runt vattnet något mer än det du nu har och som knappt flyttar något vatten alls.

Kommentar

• Azur
                          • March 2003
                          • 12946

Ursprungligen postat av endymion
                          Jag skulle vilja påstå att fiskar med långa fenor får dessa tillbakabildade i ett akvarium med mycket cirkulation.
                          Det kanske gäller odlingsformer, men jag har aldrig sett det.
                          De här...

...bodde i tre år i ett 160-liters med 1x1500L/h innerfilter + 1x1000L/h ytterfilter, och de är mindre än rödmunstetror.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• åheim
                            • April 2006
                            • 13197

De här...

...bodde i tre år i ett 160-liters med 1x1500L/h innerfilter + 1x1000L/h ytterfilter, och de är mindre än rödmunstetror.
                            Vad motiverade dig till ett xtra innerfilter på 1500L/tim, räckte inte 1000L/tim till ditt 160liters
                            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• endymion
                              • October 2006
                              • 680

De här...

Jag har sett det på fiskar som Copadichromis borleyi, Fetherfins från Tangayika, zebraciklider med flera, så det har inte varit odlingsformer.

Kommentar

Arbetssätt...