Måste man ha doppvärmare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VargenJ
    • July 2009
    • 65

Måste man ha doppvärmare?

Har haft akvarie i omgångar nu under några år, och varenda gång jag skaffar nytt så säjer pappa att jag måste ha doppvärmare. Problemet nu är att jag har sett och hört från en del att man inte behöver doppvärmare. Har dessutom sett skräck-exempel på doppvärmare som ser ut att ha skjutit sönder sej själv. Har sett en del som har haft massor med kalkavlagringar, och dessutom vart i samma rum som ett akvarie med doppvärmare som gått på för varm och det blev helt fisksoppa i det karet. Så...

Måste man verkligen ha en doppvärmare i och varför?
    Om dom nu går sönder så satans lätt (och när man dessutom bor på Öland med sitt kalkvatten) så vill jag verkligen inte ha en, och om nu rumstempen räcker för att hålla tempen i karet så är jag nöjd om fiskarna klarar det.
    180liters Sällskap

• Blossom7
    • March 2007
    • 1182

Tror du kommer få en hel del olika svar på detta. Jag kör utan doppvärmare i mina kar. Håller temperaturen hyfstat ändå. Det lägsta jag haft under vinter är 21 grader i ett av karen. Fiskarna märks det ingen skillnad på. Jag har lite blandat rasboror, scalarer tetror och malar.
    Personligen tror jag att det är värre med de höga temperaturerna som vi kan få i karen sommartid. Och dom tycker jag känns svårare att bygga bort än för kallt vatten.

/B
    "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

Kommentar

• Rooster
      • March 2006
      • 1468

Man kan väl eg. säga att det beror på vilka fiskar man har, vad man har för rumstemp. och hur stor tanken till viss mån. Men i normal rumstemp. och ett kar på 180L som det står att du har borde du inte behöva doppvärmare men det beror helt enkelt på en massa faktorer. Det hade hjälp om du kunde berätta vad du har för temp. i din tank och vad du har för fiskar. Det finns nämligen nästan inga absoluta sanningar eller regler i den här hobbyn så man kan inte svara "ja" eller "nej" typ...
      Fish for Life!!!

Kommentar

• linastorm
        • January 2010
        • 146

Jag går djurvård och det vi får lära oss är att det inte alls är måste så länge akvariumet kan hålla den temperaturen fiskarna behöver uutav sig själv. Och det låter ju ganska logiskt, eftersom man endast har doppvärmaren för att få rätt temperatur så är den ganska onödig om akvariumet klara det själv.

Men jag har iaf aldrig hört eller varit med om att doppvärmare går sönder eller krånglat, så om det behövs en doppvärmare behöver du inte oroa dig. Dom håller.
        170l - 64l - 40l - 16l
        Bloggen

Kommentar

• Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

Nej!! möjligtvis behöver du det om du inte bor i en Lägenhet/Villa utan värme annars så håller det i Rumstemp
          Mvh.Patrik

Kommentar

• myslas
            • February 2008
            • 672

Jag har ingen doppvärmare i mitt 420-liters och det funkar utmärkt. Har förvisso belysning på 180W också så det ger rätt mycket värme. Ligger på 24-25 grader nu under vintern, någon grad eller två varmare när det blir lite varmare ute.

Har inte heller någon i min lilla räkvas, där ligger temperaturen på 21 grader.

Beror lite på vad du har för temperatur i rummet, vad för andra prylar i karet som värmer upp (pump och lysrör) och vilka sorters fiskar du har. Men för det mesta skulle jag tro att det går bra utan.

Kommentar

• VargenJ
              • July 2009
              • 65

Ursprungligen postat av Rooster
              Man kan väl eg. säga att det beror på vilka fiskar man har, vad man har för rumstemp. och hur stor tanken till viss mån. Men i normal rumstemp. och ett kar på 180L som det står att du har borde du inte behöva doppvärmare men det beror helt enkelt på en massa faktorer. Det hade hjälp om du kunde berätta vad du har för temp. i din tank och vad du har för fiskar. Det finns nämligen nästan inga absoluta sanningar eller regler i den här hobbyn så man kan inte svara "ja" eller "nej" typ...
              Okey
              Har ett par platys, guppys, ett par guramis, ett par amanos, ett par crystal reds, en dvärgräka, en kuhli och två helenor. Rumstempen är på typ 24-25 gradet och i karet är det 26 cirkus.
              180liters Sällskap

Kommentar

• VargenJ
                • July 2009
                • 65

Ursprungligen postat av linastorm
                Jag går djurvård och det vi får lära oss är att det inte alls är måste så länge akvariumet kan hålla den temperaturen fiskarna behöver uutav sig själv. Och det låter ju ganska logiskt, eftersom man endast har doppvärmaren för att få rätt temperatur så är den ganska onödig om akvariumet klara det själv.

Men jag har iaf aldrig hört eller varit med om att doppvärmare går sönder eller krånglat, så om det behövs en doppvärmare behöver du inte oroa dig. Dom håller.
                Jag gick djurvård tills i somras då vi tog studenten, men vi fick lära oss att man skulle ha doppvärmare konstigt nog. Vi hade väl konstiga lärare eller nåt
                Mycket av det pappa säjer är väl inte direkt uppdaterat och kommer jag med nya fakta som faktiskt stämmer så blir han sur pga det.
                180liters Sällskap

Kommentar

• doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

har aldrig använt doppvärmare, håller sig runt 24 gr.
                  MammaMia

Kommentar

• Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

jag har haft doppvärmare som gått sönder och det var inget roligt.

jag har inga doppvärmare alls nu, och många av mina fiskar mår bra. dock har jag väldigt kallt inne på vintern, så nu försöker jag hålla mig till fiskar som vill ha det svalt/eller tål att det blir ''kalla''akvarium på vintern.

Kommentar

• PiaJo
                      • August 2009
                      • 13001

Jag har en doppvärmare i på sommaren för när det är varmt ute så blir det ingen värme i källaren och då håller doppisen värmen i akvariet.
                      /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Kommentar

• Rooster
                        • March 2006
                        • 1468

Ursprungligen postat av VargenJ
                        Okey
                        Har ett par platys, guppys, ett par guramis, ett par amanos, ett par crystal reds, en dvärgräka, en kuhli och två helenor. Rumstempen är på typ 24-25 gradet och i karet är det 26 cirkus.
                        Ja då behöver du inte använda doppvärmare. Har man såpass varmt vatten behöver man nästan undantagslöst inte ha värmare i karen (såvida man inte tänker odla värmekrävande arter eller hållla och odla diskus etc.)
                        Fish for Life!!!

Kommentar

• linastorm
                          • January 2010
                          • 146

Ursprungligen postat av VargenJ
                          Jag gick djurvård tills i somras då vi tog studenten, men vi fick lära oss att man skulle ha doppvärmare konstigt nog. Vi hade väl konstiga lärare eller nåt
                          Mycket av det pappa säjer är väl inte direkt uppdaterat och kommer jag med nya fakta som faktiskt stämmer så blir han sur pga det.
                          Haha ja, men alla ser väl olika på det. Men jag tycker det säger sig självt, vad lärare och zoohandlare än säger. Är ju bara slöseri med el om man har doppvärmare fast inte behövs.

Så är min pappa med, bara för att han gick någon djurutbildning för några 100 år sedan så tror han att han vet allt om det, blir inget vidare glad alls om man kan bevis att han har fel. Men i just denna situation så behövs det inte ens någon fakta som stämmer tycker jag, är ju ganska självklart vilket slöseri det är att ha doppvärmare när det inte behövs ^^
                          170l - 64l - 40l - 16l
                          Bloggen

Kommentar

• VargenJ
                            • July 2009
                            • 65

Ursprungligen postat av linastorm
                            Haha ja, men alla ser väl olika på det. Men jag tycker det säger sig självt, vad lärare och zoohandlare än säger. Är ju bara slöseri med el om man har doppvärmare fast inte behövs.

Så är min pappa med, bara för att han gick någon djurutbildning för några 100 år sedan så tror han att han vet allt om det, blir inget vidare glad alls om man kan bevis att han har fel. Men i just denna situation så behövs det inte ens någon fakta som stämmer tycker jag, är ju ganska självklart vilket slöseri det är att ha doppvärmare när det inte behövs ^^
                            Om jag bodde i en källare som var kall på sommaren så skulle jag ju säkert behöva en men nu bor jag ju i en enplansvilla så inget behov av nån doppvärmare här inte

Ursprungligen postat av Rooster
                            Ja då behöver du inte använda doppvärmare. Har man såpass varmt vatten behöver man nästan undantagslöst inte ha värmare i karen (såvida man inte tänker odla värmekrävande arter eller hållla och odla diskus etc.)
                            Då kör jag utan doppvärmare. Kändes onödigt från början, men det är lika bra att fråga Här är det i stort sett omöjligt att ens hålla discus (fast jag skulle vilja göra det nån gång) om man inte har en massa rötter i eller om det finns nån specialpump eller nåt som tar bort kalket ur vattnet.
                            180liters Sällskap

Kommentar

• toccata
                              • January 2004
                              • 1238

Enklast är bara att kolla genom att se vad temperaturen i akvariet är på natten nån gång, när lampan har varit avstängd i flera timmar. Kanske klockan 04:00 eller nåt sånt. Är temperaturen då över 20 grader så behöver du, enligt mig iallafall, ingen doppvärmare.

Vissa fiskar kan vara känsligare för svängningarna än andra. Mitt akvarium har 21 grader på natten utan doppvärmare, och 24 på dagen. Märker du att fiskarna får ett annat beteende eller beter sig konstigt, äter sämre, eller så, så får du kanske tänka om.

/ Ebba

Kommentar

Arbetssätt...