Co2, kolsyra,mäsk?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WalterK
    • January 2010
    • 21

Co2, kolsyra,mäsk?

Med risk för att visa min okunnighet, så måste jag fråga vad som är vad i samanhanget. Koldioxid och vatten blir kolsyra,,,,eller? Kolsyra i vatten blir?? Mäsk blir vad då i detta samanhang. Finns det en gemensam nämnare?
  • mcben
    • March 2008
    • 57

Kanske kan hjälpa dig på traven?

Kommentar

• Nilsrolf
      • November 2006
      • 549

Inte för jag kan det, mäsk (exakt vad det nu är) använder man för att få co2 (koldixid), annars gör man som jag köper tuber med det och kör ned det i akvariet för att få bra sprutt på växterna.

Kommentar

• hawkse
        • December 2009
        • 781

Ursprungligen postat av WalterK
        Med risk för att visa min okunnighet, så måste jag fråga vad som är vad i samanhanget. Koldioxid och vatten blir kolsyra,,,,eller? Kolsyra i vatten blir?? Mäsk blir vad då i detta samanhang. Finns det en gemensam nämnare?
        Mäsk == spånken

Dvs, en jäsningsprocess som bl a avger koldioxid.

Kommentar

• andersfiskar
          • March 2007
          • 384

Växter vill har kol. kolsyra/koldioxid innehåller kol. När vi andas, eldar ved kör bil eller brygger vin bildas koldioxid. Om man kan få koldioxidet i akvariet på ett bra sätt blir vallisnerian jätteglad och skickar utlöpare över hela tanken.
          //
          Mvh
          Anders

Kommentar

• WalterK
            • January 2010
            • 21

Liljeholmen är tänd Att mäsk producerade koldioxid kände jag inte till. Att växter vill ha koldioxid visste jag dock. Fick bara inte ihop det med kolsyran i samanhanget. Men som sagt polleten har ramlat ner.
            Vilka volymer koldioxid tillförs i ett akvarium?

Kommentar

• andersfiskar
              • March 2007
              • 384

För mig som är "mäskare" är det full fart som gäller. De som kör med brandsläckare (kolsyresläckare, skum o pulver funkar sämre... ställer in en viss bubblingstakt. Man brukar ha en vattenfylld behållare som man kan räkna bubblorna i. Om fiskar börjar simma upp och ned är det för mycket...
              //
              Mvh
              Anders

Kommentar

• Nilsrolf
                • November 2006
                • 549

Ursprungligen postat av andersfiskar
                För mig som är "mäskare" är det full fart som gäller. De som kör med brandsläckare (kolsyresläckare, skum o pulver funkar sämre... ställer in en viss bubblingstakt. Man brukar ha en vattenfylld behållare som man kan räkna bubblorna i. Om fiskar börjar simma upp och ned är det för mycket...
                Kemi är inte min starka sida, även om jag lär mig. Finns ett samband mellan ph/kh och mängden co2 som man utnyttjar, d v s beroende på ph justerar man tillförseln. Jag kör med timer, tidigare använde jag controller, tycker man klarar sig bra med timer, nivåerna blir rätt jämna, andra tycker det går bra utan.

Kommentar

• andersfiskar
                  • March 2007
                  • 384

Nattetid (när ljuset är släkt) bör man försöka stänga av tillförseln. Större risk att överdosera då. Håll koll under första dagen så att inte det blir för mycket. Du kan också mäta hur kh förändras och kolla i denna tabell
                  //
                  Mvh
                  Anders

Kommentar

Arbetssätt...