Doppvärmaren och temperaturen, nåt knas?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

Doppvärmaren och temperaturen, nåt knas?

Hej!

Har haft mitt nya 240 L Juwel-akvarium sen i augusti och doppvärmaren ställde jag då på 24 grader, och dessvärre så hade jag ingen temp tempraturmätare då. Fiskarna har mått bara fint, ingen dött.

Köpte en tempmätare förra veckan nån gång, och sen skulle jag byta vatten fredagen den 8 jan nu, och råkade ta lite för varmt, 28, eller 28,5 blev det det(såg det på malen), betedde sig snurrades, men jag släckte ner akvariet, och satte ner doppvärmarens temp på 22 grader på kvällen vid ca 20.00.

På lördag morgon, stod termometern på 26.8 grader i släkt akv. Tände akvariet, och på kvällen kl 20.00 hade det blivit 27.6 grader, och då hade jag alltså ställt doppvärmaren kvällen innan på 22 grader. Och samma sak idag, söndag, 26,8 på morgonen innan tändningen, och på kvällen blir det 27.6.

Min fråga är, fungerar verkligen doppvärmaren som den ska???
    Och då undrar jag ju även hur det var när jag hade doppvärmaren inställd på 24 grader från början, och inga fiskar dött?? Hur varmt måste det inte ha varit då.
    Pratat med zoo, och han säger att det ska ju skilja ca 2 grader, men ställer man en doppvärmare på 22 grader, och det blir 27.6 på kvällen är det väl nåt knas, det är ju 5,5 grads skillnad ca. Eller om jag ställt doppvärmaren på 26, då hade jag väl haft 31 grader i akv!!! Det stämmer inte tycker jag.

Eller kan det vara så att doppvärmaren är trasig och det går på rumstemperatur och lampan lysrören...och jag har innerpump och doppvärmaren är i det inbyggda filtret liksom, så värmen har 2 väggar att gå igenom kan man säga.

Man blir ju knäpp när man skaffar en temperaturmätare, helt nojjig.

Fiskar:
    Kardinaltetror 48 st
    Praktbotia 6 st
    Khuli ål 2 st
    Mal 1 st Glyptoperichthys gibbiceps
    4 St Dvärgklogrodor.
    2 Diskusar

Tacksam för svar.
    Senast redigerad av candra; 10 January 2010, 21:31.
    // Candra

240l sällskap 20l Nano

• hannesc
    • December 2009
    • 13085

kan vara att belysningen håller temparaturen i shack. jag har kört ett 180L utan doppvärmare i 6 år. belysningen lyckades hålla jämn temp på 26 grader. byt vatten igen och häll i kallare.

btw: diskus vill väl ha ganska varmt om jag inte minns fel.

Kommentar

• Karon
      • January 2002
      • 3170

Eller så kan du dra ur sladden till doppvärmaren och se vad som händer.
      Sjunker värmen till lägre temperatur än du önskar ha i karet kan du ställa värmaren så lågt som går oavsett vad skalan säger.
      Stiger temperaturen högre än du önskar trots att värmaren står i lägsta läget kan man ju börja fundera på funktionen, annars får man höja succesivt tills man hamnar där man önskar.
      Har du kollat termometern mot någon annan termometer som du litar på så att den visar rätt (dom kan visa fel om man har otur).
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• candra
        • January 2010
        • 455

Hej och tack för era svar, det uppskattas.
        Byta vatten gör jag ca 1 gång i veckan, och jag vet att diskus till ha 28-30 har jag hört. Men dom verkar trivas, vågar inte höja mer då jag inte litar på doppvärmaren. Det tar ju ändå en dag typ för det att ställa om sig har jag märkt. Jag har även en vanlig temperaturmätare i vattnet den i glas, sån gammal hederlig, och det stämmer med den digitala.

Räcker 27.5 i karet tro med dessa fiskar, men då är ju det kvällstid som det har gått upp till, det går ju sakta att värma upp akvariet under dagen, kanske då för att lampan värmer upp det. Är det nån som vet hur lång tid det ska ta att värma upp från det man tänder akvariet? Ska det verkligen ta ca 8-9 timmar att gå ifrån 26.8 till 27.6, sen vet jag ju att det är ett stort akv.

/Candra
        // Candra

240l sällskap 20l Nano

Kommentar

• Andrém
          • October 2009
          • 1247

vad har du för Watt antal på din doppvärmare? Jag har 75W på min och jag har 400L vilket är på tog för litet och det återspeglas i temperaturen i akvariet t.ex så blir det aldrig 27C i andra änden av akvariet oavsett om doppvärmaren står på 28C.

För övrigt, vet inte ifall jag har läst helt fel med en doppvärmare kan inte _sänka_ temperaturen så när du satt doppvärmaren på 22C och du vaknade med temperaturen på 26.8 är ju helt normalt (belysningen är inte igång = mindre värme) om du vill sänka temperaturen, när du byter vatten, häll i lite kallare.

Doppvärmaren har ju någon inbyggd temperaturmätare vilket triggar igång värmaren ifall den sjunker under t.ex 22C som du har nu valt.
          Senast redigerad av Andrém; 10 January 2010, 22:50.

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Om lyrören ska värma vattnet så är det klart det tar tid, som du säger 8-9tim Doppvärmare brukar ha en lampa som tänds när termostaten slår på och det du gör är att du drar ner doppvärmaren på minimum, höj sen sakta tills lampan tänds och då kollar du vilken temp du har i karet, då vet du vid vilken temp den slår på och vill du ha nån grad varmare så drar du upp den lite till och kolla tempen regelbundet tills lampan slocknat!
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• candra
              • January 2010
              • 455

Ja, vad jag förstår så fungerar doppvärmaren som en termostat, men då är det kanske mer än säkerhet, att den triggar gång när värmer sjunker på kvällen. Jag har inte kollat på doppvärmaren, då den sitter i eget fack vid filterna/ pumpen, och jag räknade ju med att den var ok, men man kanske skulle sätta den på utsidan av istället. Ska kolla watten på den och om jag har nån lampa, annars så har jag en annan doppvärmare som jag använde till mitt förra kar på 325 liter, den var det inga problem med och den är säkert bättre, då den har mer watt och kanske mer korrekt. Men man tappar lite info för varje gång man startar upp ett nytt kar efter några år. Ska tempen alltid ligga på samma, eller ska den gå ner på kvällen?
              // Candra

240l sällskap 20l Nano

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

Med doppvärmare ska värmen vara konstant samma!
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• candra
                  • January 2010
                  • 455

Misstänkte det, då får jag göra en justering NU. Kollade på juwels hemsida på mitt kar, rio 240 l, har en 200 watt heater.

Vad tycker ni jag borde ha för temp i akvariet? Blir 28 bra? alla mina fiskar tål ju tydligen upp till 30 gr. Sen ska man ju inte överdriva =) Men så dom inte blir helt knasiga,

Tack för alla svar.
                  // Candra

240l sällskap 20l Nano

Kommentar

• candra
                    • January 2010
                    • 455

Men hur får jag jämn temp då, det går ju inte, om doppen står på 22 gr nu och det är 27.8 i karet nu och jag höjer då blir det väl det väl ännu varmare? Eller tänker jag fel?
                    Då rummet är varmt också..nu är jag förvirrad, och borde inte vara det, men den där termometern jag satte i gjorde mig helt knasig. Det var säkert bra som det var innan jag hade en termometer!! Grrrr... =)
                    // Candra

240l sällskap 20l Nano

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Ursprungligen postat av candra
                      Men hur får jag jämn temp då, det går ju inte, om doppen står på 22 gr nu och det är 27.8 i karet nu och jag höjer då blir det väl det väl ännu varmare? Eller tänker jag fel?
                      Då rummet är varmt också..nu är jag förvirrad, och borde inte vara det, men den där termometern jag satte i gjorde mig helt knasig. Det var säkert bra som det var innan jag hade en termometer!! Grrrr... =)
                      Termometer ska du alltid ha! Du måste ta reda på vid vilken temp som doppvärmaren börjar att värma!!!
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• candra
                        • January 2010
                        • 455

Okej då vet jag, tack. Ska kolla på doppvärmaren om jag har nån lampa..men den ser jag ju ändå inte..för att filterväggen är ivägen. Men kollar. Tack
                        // Candra

240l sällskap 20l Nano

Kommentar

• åheim
                          • April 2006
                          • 13197

Har kollat juwels hemsida och deras dopp har en röd lampa som tänds när den värmer!
                          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• candra
                            • January 2010
                            • 455

Hej! Vi har ingen lampa som lyser när den värmer, skumt. Vi testade utanpå filtret igår. Då vi har det ganska varmt i rummet här hemma, och vi hade tidigare satt doppvärmaren på 22, och då måste ju rummet ha värmt upp akv, till 27,6 men tycker att det är ju svårt att värma upp så mycket. Vi satte doppen på ca 27 grader igår kväll, svårt att se på denna dopp, och imorse var det 27.3, och nu tände jag lampan, och vi får se vad det ger, doppen lär ju inte värma under dagen iallfall, då akvariet redan har en temp på 27, 3. Men ska nog byta doppvärmare till min gamla, där man ser oranga ränder i glaset istället. Den här doppen är ju värdelös och svårreglerad.

Vart sitter den röda lampan, uppepå vid reglaget eller i glaset? Vet du det Åheim?
                            Har nu läst bruksen på juwel hemsidan ang doppvärmaren, och visst står det att det ska lysa en röd lampa, men det stod inte vart. Får höra med zoo idag.
                            // Candra

240l sällskap 20l Nano

Kommentar

• candra
                              • January 2010
                              • 455

Ville bara uppdatera lite, ställde doppvärmaren på ca 27 igår kväll, och i morse 8:30 var det 27,3 nersläckt, tände akvairiet, och nu ikväll 20:30 var det 28.0 så det blir väl bra, då jag även har discus. Så det löste sig iallfall.
                              // Candra

240l sällskap 20l Nano

Kommentar

Arbetssätt...