Hemförsäkring till akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

Hemförsäkring till akvarium?

Som ny ägare till ett 600 liters börjar man ju intressera sig för hur försäkringen ser ut

Jag har hemförsäkring hos länsförsäkringar och jag vet så mycket som att det täcker akvarieolyckor.
    Men exakt vilka regler är det som gäller?
    Finns det maxstrolek på akvarium då försäkring gäller?
    Begagnade akvarium?

Enklast vore kanske att ringa länsförsäkringar men eftersom det finns så många kloka människor här så tänkte jag chansa...
  • legis
    • November 2009
    • 95

Jag har samma bolag och pratade med dem så sent som för 4 veckor sen. I mitt samtal frågade de inte alls efter storlek på akvarie, hur gammalt det är, hur det är byggt etc. Det var först när jag gick vidare och ville ha mer information om skador på lägenheter under mig ifall något skulle hända som de frågade om det är ett stort akvarium.

Sammanfattningsvis sade de att hemförsäkringen täcker värde på akvarium upp till 30 000:- sålänge skada inte orsakas av mig medvetet (jo det låter knasigt). Hemförsäkringen ska täcka skador både i min lägenhet och utanför densamma inklusive golv, tak, möbler etc.

Kommentar

• Christoffer_G
      • September 2009
      • 371

och bor man i lägenhet så har juu även fastgheten någon försäkring om ja inte har helt fel

Kommentar

• Danne_85
        • September 2009
        • 667

Tac å vet man de tja hade tänkt ringa mitt försäkringsbolag imorn för att höra efter vad som igentligen gäller ja har dock bara ett 375liter i drift men tycker det e mkt vatten det också =)
        Mvh: Danne

Foton:
        http://www.blackroomphotos.com

Kommentar

• eriahl
          • April 2004
          • 5681

Det säkraste är ändå att ringa och kolla upp vad som gäller för en själv. Egenbyggt men på fackmannamässigt sätt och storlek spelade ingen roll för oss t ex.
          Senast redigerad av eriahl; 07 January 2010, 22:01.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Lilla Damen
            • February 2008
            • 2649

Har samma bolag...

När jag flyttade till min nuvarane adress 1993, kom det ut en besiktningskille och kikade på hus och inventarier. Han såg ju förståss akvariumen, så jag frågade vad som gällde... då (många år sedan nu) täckte den "vanliga" försäkringen skador orsakade av akvarium upp till 600liter (dock ej innehållet, dvs fiskar odyl) . Hade man större var försäkringen dyrare...

Kommentar

• CuRSeD
              • April 2009
              • 186

väldigt luddigt allt med dessa försäkringar, vad jag har fått lära mig genom erfarenhet efter "spillt" ut 540liter vatten är att hemförsäkringen bara står för lösöre, möbler etc som kan ta skada av vattnet, skador på fastigheten är bostadsrättsföreningens försäkringsbolag som skall stå för, så det är hyresvärden man skall prata med då man planerar att ha ett akvarium i bostaden, det gäller samma för bostadsrätt som hyresrätt.

Kommentar

• filip.akerberg
                • January 2010
                • 37

Hemförsäkringen ska täcka

Jag har folksam och i deras hemförsäkring står akvarium med. I våras gick vårt akvarium sönder, glaset släppte av någon anledning och vi fick vatten.... ja... överallt. Eftersom vi bor i hyreslägenhet så står fastighetsbolaget för golvet, de försökte skicka faktura till oss men då gick försäkringsbolaget in och meddelade att all kontakt skulle gå via dem (det kändes bra). Akvariet ersätts inte om det är för gammalt, tror det är tre år som gäller men allt annat som fick stryka på foten ersatte dem, fiskar som inte klarade sig osv. Lyckligtvis så klarade majoriteten av fiskarna sig.

Men eftersom det är en olycka så ska försäkringen gå in. Jag menar.... vad är det annars man sitter och betalar in till.

Kommentar

• irwin_fletch
                  • April 2009
                  • 544

Ringde upp dem och fick veta att försäkringen täcker skador på akvariet och innehållet. Skador på fastigheten skall bostadens försäkring täcka och skulle hyresvärden vilja ha skadestånd så går mitt försäkringsbolag in.

Skulle det göras om till bostadsrätt (som är på g), ändrar man försäkringen och betalar ca 200 kr mer om året så täcker den skadorna i lägenheten med.

Eftersom jag bor i källarvåning har jag inget under mig att tänka på som tur är...

Kommentar

• Freddan!
                    • January 2008
                    • 163

Jag har IF's största hemförsäkring. Och den täcker 10 000 L vatten i min 3a.
                    Dock inte fiskarna.
                    Lev livet idag, igår har redan varit & imorgon finns inte än.

Kommentar

• gäst
                      • June 2009
                      • 66

Ursprungligen postat av Freddan!
                      Jag har IF's största hemförsäkring. Och den täcker 10 000 L vatten i min 3a.
                      Dock inte fiskarna.

ja märkligt nog så ersätts inte innehållet i akvariet... bra akvarievatten kommer ju inte ur kranen om man säger så.

Kommentar

• GöranE
                        • November 2008
                        • 735

Jag har skaffat mig en allriskförsäkring hos Länsförsäkringar(bor i eget hus) och den täcker allt. Typ 300/år är OK för att slippa oroa sig.
                        Jordätare................ inget kommer i närheten!!

Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Kommentar

• vaim
                          • April 2009
                          • 116

Min bror bodde i hyreslägenhet och hade ett 600l som började läcka, ungefär 100l innan dom stoppat det.
                          Och då var det så att hyresvärden får stå för försäkringen på golv mm och min bror fick ta karet och sånt på sin.
                          Han hade länsförsäkringar och dom verkade riktigt bra, han fick ersättning för karet, fiskar och allt och ganska bra dessutom.
                          http://vaim.se
                          http://twitter.com/vaim

Kommentar

• Systercaroline
                            • December 2009
                            • 26

Jag har ett nystartat akvarium på 60 l. Ringde därför mitt försäkringsbolag (Trygg Hansa) för att försäkra mig om att jag var försäkrad för en ev akvarieolycka, av ALLA dess slag. Hon sa att jag är så gott som helt skyddad med den försäkring jag har (tror den heter villa) (bor i radhus), MEN att varje olycka behandlas individuellt, och därför kunde hon inte lova att allt skulle vara garanterat. Men är jag försiktig och inte kastar saker direkt på akvarierutan, så sa hon att jag kunde vara lugn... Trots detta kände jag mig allt annat än lugn efter samtalet - Tusan det finns väl tusentals hem med akvarier - och de måste väl kunna vara lugna??

Kommentar

Arbetssätt...