Lysrör värmer för mkt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chupo
    • November 2009
    • 84

Lysrör värmer för mkt

ja som sagt, lysrören värmer upp vattnet så att det blir för varmt. har jag fel/för starka lysrör då eller något? var uppe på 24-25 grader när jag släckte det, och slöjtsjärtarna ska ju inte ha varmare än det. har en doppvärmare i men den startas och stängs av automatiskt när det blir under 22, och dessutom är den egentligen till 54-litern så den ska tillbaka dit när jag startar upp det igen.
    men vad kan jag göra med lyset så att vattnet inte blir på tok för varmt? något måste det väl finnas som man kan göra? ska jag köpa nyare svagare? lysrören följde med från förra ägaren och vet inte riktigt hur gamla lysrören är så tänkte att jag införskaffar mig nya i januari. så vill gärna ha lite hjälp innan dess
    tack på förhand
    Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.
  • micket
    • February 2008
    • 256

Har du en heltäckande lysramp? Täckglas? Hur många rör är det?
    Senast redigerad av micket; 11 December 2009, 12:09.

Kommentar

• micket
      • February 2008
      • 256

Doppvärmaren tycker jag du ska ta bort.... om du bara har slöjstjärtar och inte har svinkallt i rummet där dom står.

Kommentar

• chupo
        • November 2009
        • 84

Ursprungligen postat av micket
        Har du en heltäckande lysramp? Täckglas? Hur många rör är det?
        så här ser det ut http://chupo-a.bilddagboken.se/p/show.html?id=429639046&directlink=1 och det är två rör. det är inte täckglas under rampen, borde det vara det?
        Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

Kommentar

• chupo
          • November 2009
          • 84

Ursprungligen postat av micket
          Doppvärmaren tycker jag du ska ta bort.... om du bara har slöjstjärtar och inte har svinkallt i rummet där dom står.

okej, hade den väl mest i början för att få upp temperaturen.. då ska jag flytta den blir ju så varmt ändå så..

Kommentar

• Eidesdotter
            • December 2009
            • 219

Jag tycker du ska ha täckglas.
            Ser att du har väldigt lite vatten i ditt kar, så risken att det ska stänka upp i armaturen är väl inte så stor, men det blir ändå en del kondens och det är inte så bra för tekniken. Dessutom blir det mindre temperaturskillnader i vattnet om du har glaset på, tror jag, och du kan höja vattennivån om du vill.
            Sedan kanske det blir den fiffiga bieffekten av det hela att ditt vatten inte värms upp så mkt av lysrören, men jag har inga egentliga belägg för det, jag bara gissar.

Kommentar

• chupo
              • November 2009
              • 84

Ursprungligen postat av Eidesdotter
              Jag tycker du ska ha täckglas.
              Ser att du har väldigt lite vatten i ditt kar, så risken att det ska stänka upp i armaturen är väl inte så stor, men det blir ändå en del kondens och det är inte så bra för tekniken. Dessutom blir det mindre temperaturskillnader i vattnet om du har glaset på, tror jag, och du kan höja vattennivån om du vill.
              Sedan kanske det blir den fiffiga bieffekten av det hela att ditt vatten inte värms upp så mkt av lysrören, men jag har inga egentliga belägg för det, jag bara gissar.

hehe ok väldigt lite vatten skulle inte jag säga, det är väl ändå 300 liter där i redan nej men, jag har inte fyllt upp helt med vatten för att jag kanske ska lägga ner lite fler stenar och så ska jag sätta ner mer växter imorgon, blir lättare om det är lite mindre vatten då tänkte jag ^^
              men tror du att det verkligen gör så stor skillnad med täckglas då? jag undrar om det verkligen gör det.. finns det inte lysrör som är lite svagare eller något åt det hållet?

Kommentar

• Saturnus80
                • October 2009
                • 943

Slöjisarna ska inte ha något problem med de temperaturen, sålänge det inte är för stora temperaturskillnader.
                //Daniel

110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

Kommentar

• chupo
                  • November 2009
                  • 84

Ursprungligen postat av Saturnus80
                  Slöjisarna ska inte ha något problem med de temperaturen, sålänge det inte är för stora temperaturskillnader.
                  nej men jag tänkte om lysrören fortsätter väma så blir det ju för varmt till slut. fast det verkar inte bli varmare än 25 så

Kommentar

• Saturnus80
                    • October 2009
                    • 943

Slöjisar ska klara upp till 30 har jag hört.
                    //Daniel

110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                    23l aqualandscape med dvärgkulor

Kommentar

• Eidesdotter
                      • December 2009
                      • 219

Ursprungligen postat av chupo
                      hehe ok väldigt lite vatten skulle inte jag säga, det är väl ändå 300 liter där i redan
                      Eftersom jag pratade om risken att kondens eller vattenstänk skulle skada lysrampen, så var det ju givetvis inte antalet liter jag syftade på utan hur långt det var mellan vattenytan och rampen, men det tror jag nog att du förstod egentligen.

men tror du att det verkligen gör så stor skillnad med täckglas då? jag undrar om det verkligen gör det.. finns det inte lysrör som är lite svagare eller något åt det hållet?
                      Nope, jag tror inte, jag gissar. Som sagt.

Jag tror inte du behöver oroa dig. Två lysrör kan omöjligt driva upp temperaturen i 300 liter vatten till några farliga nivåer. Vill du däremot absolut hålla en lägre temp. i vattnet får du nog leta efter något annat sätt att belysa akvariet. Har tyvärr inga tips åt dig där.

I mitt eget akvarium (222 liter) hålls helt naturligt en temp. på 2,5 grader över den som finns i rummet. Har ingen doppvärmare och ett lysrör på 30 W. Jag antar att det är i huvudsak lysröret som står för de där 2,5 extra graderna.

Kommentar

• åheim
                        • April 2006
                        • 13197

Ursprungligen postat av chupo
                        så här ser det ut http://chupo-a.bilddagboken.se/p/show.html?id=429639046&directlink=1 och det är två rör. det är inte täckglas under rampen, borde det vara det?
                        Nej det ska inte vara täckglas under om det är en fabrikstillverkad heltäckande ramp! Du kan ta bort luckorna på rampen så luften kan cirkulera bättre så får du ner tempen lite grann!
                        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Eidesdotter
                          • December 2009
                          • 219

Ursprungligen postat av åheim
                          Nej det ska inte vara täckglas under om det är en fabrikstillverkad heltäckande ramp! Du kan ta bort luckorna på rampen så luften kan cirkulera bättre så får du ner tempen lite grann!
                          Åååh, det var en sån... Jag tar tillbaka allt jag skrivit. Har aldrig haft sådana ramper.

Kommentar

• Lilla Damen
                            • February 2008
                            • 2649

Sen har jag för mig att ju äldre rören är, ju varmare blir dom...

Kommentar

• Grottbert
                              • November 2009
                              • 340

tanke, luft är ju en dålig värmeledare som vi vet. om han fyller upp luftutrymmet med vatten borde ju vatten leda bort värmen genom glaset effektivare än luften gör.

Kommentar

Arbetssätt...