Malm som akvariebänk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrt
    • December 2008
    • 71

Malm som akvariebänk

Hej!

Funderar på ett nytt akvarium i 500-600 liters klassen, dock hatar min fru alu-ställningar och jag är lat så det känns jobbigt att bygga en egen bänk.

Jag funderar på att sätta ihop tre stycken Ikea Malm byråer och ha akvariet på dessa.

Något som testat?

Vikten borde bli runt 700kg som fördelas på 6 stycken spånväggar vilket ger en vikt på drygt 100kr per spånskiva.

Hälsningar

Daniel
  • chriffan
    • November 2006
    • 85

Säkerhetsskull, Nej....
    vet tillexempel att en Bestå möbel tål 100Kg och då är den starkare byggd.

Kommentar

• chupo
      • November 2009
      • 84

Ursprungligen postat av mrt
      Hej!

Funderar på ett nytt akvarium i 500-600 liters klassen, dock hatar min fru alu-ställningar och jag är lat så det känns jobbigt att bygga en egen bänk.

Jag funderar på att sätta ihop tre stycken Ikea Malm byråer och ha akvariet på dessa.

Något som testat?

Vikten borde bli runt 700kg som fördelas på 6 stycken spånväggar vilket ger en vikt på drygt 100kr per spånskiva.

Hälsningar

Daniel
      Lite komiskt, jag har precis idag ställt mitt 350-litersakvarium på en malm-bänk jag har en malm med 6 lådor och den håller, iaf än så länge hade det varit för tungt borde den redan rasat ihop väl?
      Men ringa till IKEAs kundtjänst är iaf ingen idé, till oss sa dom ungefär 'våra möbler är inte designade för akvarier'.. så det var ingenting dom kunde svara på i princip. Men malm-byråerna verkar ju vara så stabila så jag körde på ändå
      Jag tror nog att det kommer fungera så som du har tänkt Lycka till och hoppas att det går bra
      Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

Kommentar

• legis
        • November 2009
        • 95

Jag har mitt 500L på 4st IKEA Faktum köksunderskåp. En toppskiva på det och en säkerhetsskiva på baksidan för att stabilisera i sidled.

Kommentar

• Martin_Blomberg
          • January 2008
          • 256

Ett litet problem som kan uppstå med IKEA möbler byggda i spånskiva är att dem sväller och tappar hållfasthet vid kontakt med vatten. Jag har ett 540 liter på 3 stk Faktum med toppskiva och inuti förstärkta med 4.5 cm reglar. Kan ju säga att det har spillts vatten hos mig i samband med läckande ytterfilter och vid några vattenbyten. Då var jag vääääldigt glad för ramverket av reglar inuti.

Kolla om det finns några bra akvariemöbler (eventuellt med akvarium) till salu på blocket.

Kommentar

• Jenny_E
            • July 2004
            • 661

Det finns ju färdiga akvariemöbler att köpa som sagt.

Jag har mitt 75liters på en malmbyrå (3 lådor) sen i mars, det har gått kanon, men så är det ju mindre belastning än ditt också. Har ju dock torkat direkt (de få droppar som spillts).

Även om det håller nu så kan det börja svaja sen (med det menar jag att översta skivan böjer sig eller liknande), så håll koll.

Kommentar

• bong
              • November 2008
              • 1087

Som jag sagt innan så har jag jobbat med ikeas möbler och jag vet vilket skräp det är... Ställ inga akvarium på dom! iaf inte utan att regla upp rejält...
              3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
              http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

Kommentar

• MissB
                • May 2009
                • 502

Jag har ett 180 L på en beståbänk från ikea. Inga problem hittils. Har stått där i ca 6 månader.

Men detta karet ska bort och ersättas med ett större. Beståbänken får inte längre tjänstgöra som akvariebänk eftersom jag inte riktigt litar på att de klarar tyngden. Det får istället bli en akvariemöbel som tillhör akvariet. De är konstruerade för att klara det.

Det går ju faktiskt att klä in aluställningen med ett snyggt tyg eller några enkla skåpsluckor.

Kommentar

• Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

Ursprungligen postat av bong
                  Som jag sagt innan så har jag jobbat med ikeas möbler och jag vet vilket skräp det är... Ställ inga akvarium på dom! iaf inte utan att regla upp rejält...

skräp kan ju diskuteras.

vad man klart kan konstatera är att IKEA's möbler är inte gjorda
                  för att ställa akvarium på.

det har varit många trådar om detta, och det finns generellt ett svar på frågan om det går eller inte går.

Jo, det går om man (som sagts ovan) väljer rätt möbel och förstärker den rejält. Köksstommarna är en bra grund. Med lite extra reglar invändigt
                  så är det OK.

Byråarna skulle jag ALDRIG ställa ett kar på mer än 50-70 liter på.

Men det är ju klart, jag begriper nog inte detta.

Jag jobbade bara 10 år inom den koncernen på utvecklingsavdelningen.

Ej heller kan man nog lita på mina 2 polare som jobbar med konstruktionen
                  av deras möbler idag när de säger: köksstommar ja, men de skall vara
                  förstärkta rejält, samt välj en topplatta som tål lite vatten, typ en
                  laminatskiva, ej massiv ek/bok/björk.

.
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• DaRe
                    • June 2009
                    • 2227

I beg to differ i viss mån.

vad gäller hållfasthetsberäkninga vill jag säga att jag har en del mjöl i påsen och det mesta rent.

Om man använder en köksstomme från ikea så är toppskivan på den fäst medsmå skruvar och klarar minimal bestning i sig själv. Om man istället som nämns ovan placerar en toppskiva ovan. Laminat eller massivt trä (oljat eller lackat) så landar trycket istället på de vertikala stommarna och dessa klarar ett tryck (fördelat med hjälp av skivan) på gissningsvis 300 kilo per vertikal stomme. Om man då har 2 stommar dvs 120cm så kan du lasta 1200 kilo på detta utan att det rasar.

Detta gäller lodrätt tryck. Därefter tillkommer skjuvning som kan ske om man stöder till karet och med ett tungt kar kommer det att krävas en stor sidokraft för att generera en väsentlig påverkar på konstruktionen eftersom det lodräta trycket stabiliserar konstruktionen. Det bör då klara impulser från sidan, men med ett konstant tryck från sidan så kan det med triden förskjutas och då accelerar skjuvnijgen och det kan rasa. Därmed skulle jag rekommendera en stabilisering mot skjuvning, exempelvis korslagda reglar/stålband på banksidan av stommen.

För andra möbler gäller liknande tänkande. Man behöver inte oroa sig särkilt mycket för det vertikala trycket om man tillgodoser att det finns en stadig skiva upp till som som fördelar trycket över den vertikala delen av stommen, menför att säkerställa mot skjuvning bör förstärkning installeras.

Risken för ras ökar också om möbeln är hör pga av att en liten vinkelförskjutning ger upphov till kraftiga skjuvningskrafter på möbeln.

För att minska risken mot en försvagad konstruktion kan man säkerställa att vatten inte kommer i kontalt med spånskivan genom att:
                    • låta överskivan ha ett överhäng på stommn så att det skapa ett droppskydd
                    • Kladda in de öppna spånen med silikon eller fuktspärr
                    • se till att de öppna spånen är ventilerade och att rummet har bra ventilation
                    • se till att torka upp spill som kan förekomma vid akvariet
                    Spånet är den svaga länken om den blir blöt så där är man säkrast om man håller sig till solit material som inte försvagas av vatten
                    Checking out...

Kommentar

• Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

Ursprungligen postat av Dre
                      I beg to differ i viss mån.

vad gäller hållfasthetsberäkninga vill jag säga att jag har en del mjöl i påsen och det mesta rent.

Om man använder en köksstomme från ikea så är toppskivan på den fäst medsmå skruvar och klarar minimal bestning i sig själv. Om man istället som nämns ovan placerar en toppskiva ovan. Laminat eller massivt trä (oljat eller lackat) så landar trycket istället på de vertikala stommarna och dessa klarar ett tryck (fördelat med hjälp av skivan) på gissningsvis 300 kilo per vertikal stomme. Om man då har 2 stommar dvs 120cm så kan du lasta 1200 kilo på detta utan att det rasar.

Detta gäller lodrätt tryck. Därefter tillkommer skjuvning som kan ske om man stöder till karet och med ett tungt kar kommer det att krävas en stor sidokraft för att generera en väsentlig påverkar på konstruktionen eftersom det lodräta trycket stabiliserar konstruktionen. Det bör då klara impulser från sidan, men med ett konstant tryck från sidan så kan det med triden förskjutas och då accelerar skjuvnijgen och det kan rasa. Därmed skulle jag rekommendera en stabilisering mot skjuvning, exempelvis korslagda reglar/stålband på banksidan av stommen.

För andra möbler gäller liknande tänkande. Man behöver inte oroa sig särkilt mycket för det vertikala trycket om man tillgodoser att det finns en stadig skiva upp till som som fördelar trycket över den vertikala delen av stommen, menför att säkerställa mot skjuvning bör förstärkning installeras.

Risken för ras ökar också om möbeln är hör pga av att en liten vinkelförskjutning ger upphov till kraftiga skjuvningskrafter på möbeln.

För att minska risken mot en försvagad konstruktion kan man säkerställa att vatten inte kommer i kontalt med spånskivan genom att:
                      • låta överskivan ha ett överhäng på stommn så att det skapa ett droppskydd
                      • Kladda in de öppna spånen med silikon eller fuktspärr
                      • se till att de öppna spånen är ventilerade och att rummet har bra ventilation
                      • se till att torka upp spill som kan förekomma vid akvariet
                      Spånet är den svaga länken om den blir blöt så där är man säkrast om man håller sig till solit material som inte försvagas av vatten

du säger samma sak som jag, dvs det går, men det kräver en del
                      förstärkning.

ett bra sätt att minska risken för skjuvning är att bulta fast möbeln
                      i väggen med rejäla kraftvinklar.

.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• åheim
                        • April 2006
                        • 13197

Grattis till er som råkar ut för akvarieras och försäkringsbolaget ser att du ställt akvariet på en IKEAmöbel som inte alls är byggd för ändamålet...då straffar det sig att vara dumsnål!
                        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• mrt
                          • December 2008
                          • 71

Vad roligt! Jag har startat en tråd som engagerar folk.

Jag har inte blivit ett smack klokare men ni har lyft upp alla tanka och funderingar som jag har haft.

Tack för alla svar!

Jag tycker att köksskåpen låter som en bra ide om man reglar upp ordentligt.

Kommentar

• åheim
                            • April 2006
                            • 13197

Vad roligt! Jag har startat en tråd som engagerar folk.

Jag har inte blivit ett smack klokare men ni har lyft upp alla tanka och funderingar som jag har haft.

Tack för alla svar!.
                            Det finns en hel hög med trådar om dåliga akvariebänkar alá IKEA

Jag tycker att köksskåpen låter som en bra ide om man reglar upp ordentligt.
                            Håller med!
                            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• aiquen
                              • January 2004
                              • 93

Okej, jag har läst både denna och tidigare trådar om samma ämne och har fattat att man ska utgå från att inga Ikea-möbler (möjligtvis med undantag av köksbänkarna) är byggda för att ha akvarium ställda på sig, but still...

Säg en trelådors Malm-byrå med ett 60 litersakvarium och att man antingen torkar av allt spillvatten direkt och/eller "klär in" översidan/skivan i plast. Skulle det funka? Det handlar ju inte om flera hundra kg belastning i alla fall (även om akvariet i så fall inte vore tillräckligt långt för att belastningen skulle falla på själva sidostyckena).

Tillägg: Finns det förresten något enkelt sätt att ge mer stabilitet för säkerhets skull, ifall ovanstående är okej men man ändå skulle vilja vara mer på den säkra sidan, så att säga?
                              Senast redigerad av aiquen; 13 December 2009, 03:15.

Kommentar

Arbetssätt...