Jag var och handlade växter på Södermalms akvarieaffär här om dan. Ägaren undrade om jag verkligen behövde ha pump i mitt akvarium då det endast var till nakdel för växterna. Han menade att de flästa vattenväxter inte är anpassade till att växa i den "storm" som en akvariepump orsakar.
Jag har funderat på saken och kommit fram till att det skulle vara schyst om det gick att skippa pumpen. Den är ganska skrymmande och inte så fin att titta på. Dessutom är utflödet ganska brutalt trots att jag har ett rör med många små utflödes hål.
Hur kommer det att fungera om jag tar bort pumpen, och måste jag ändra på skötseln av akvariet i sådana fall?
Akvariet är på 54L.
Djur:
2 st 7cm Ancistrusmalar
1 kampfiskhona
1 Amanoräka (på prov)
+ ett gäng med posthornssnäckor
Växter:
7 arter (relativt tättplanterat och de tycks må bra)
+ 3 arter mossa
Skötsel:
25% vattenbyte 1gång/vecka
5ml ProFito (easy-life) /vecka
1ml easycarbo /dag
Det är möjligt att jag kommer att ha mera fisk i akvariet i framtiden. Fungerar det fortfarande med 1/2-1 cm fisk per L vatten om man inte har en pump eller är det något anat som gäller?
Skulle vara intressant att höra era åsikter
Jag har funderat på saken och kommit fram till att det skulle vara schyst om det gick att skippa pumpen. Den är ganska skrymmande och inte så fin att titta på. Dessutom är utflödet ganska brutalt trots att jag har ett rör med många små utflödes hål.
Hur kommer det att fungera om jag tar bort pumpen, och måste jag ändra på skötseln av akvariet i sådana fall?
Akvariet är på 54L.
Djur:
2 st 7cm Ancistrusmalar
1 kampfiskhona
1 Amanoräka (på prov)
+ ett gäng med posthornssnäckor
Växter:
7 arter (relativt tättplanterat och de tycks må bra)
+ 3 arter mossa
Skötsel:
25% vattenbyte 1gång/vecka
5ml ProFito (easy-life) /vecka
1ml easycarbo /dag
Det är möjligt att jag kommer att ha mera fisk i akvariet i framtiden. Fungerar det fortfarande med 1/2-1 cm fisk per L vatten om man inte har en pump eller är det något anat som gäller?
Skulle vara intressant att höra era åsikter

Kommentar