Klarar jag mig utan pump?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Josie
    • November 2009
    • 36

Klarar jag mig utan pump?

Jag var och handlade växter på Södermalms akvarieaffär här om dan. Ägaren undrade om jag verkligen behövde ha pump i mitt akvarium då det endast var till nakdel för växterna. Han menade att de flästa vattenväxter inte är anpassade till att växa i den "storm" som en akvariepump orsakar.

Jag har funderat på saken och kommit fram till att det skulle vara schyst om det gick att skippa pumpen. Den är ganska skrymmande och inte så fin att titta på. Dessutom är utflödet ganska brutalt trots att jag har ett rör med många små utflödes hål.

Hur kommer det att fungera om jag tar bort pumpen, och måste jag ändra på skötseln av akvariet i sådana fall?

Akvariet är på 54L.

Djur:
    2 st 7cm Ancistrusmalar
    1 kampfiskhona
    1 Amanoräka (på prov)
    + ett gäng med posthornssnäckor

Växter:
    7 arter (relativt tättplanterat och de tycks må bra)
    + 3 arter mossa

Skötsel:
    25% vattenbyte 1gång/vecka
    5ml ProFito (easy-life) /vecka
    1ml easycarbo /dag

Det är möjligt att jag kommer att ha mera fisk i akvariet i framtiden. Fungerar det fortfarande med 1/2-1 cm fisk per L vatten om man inte har en pump eller är det något anat som gäller?

Skulle vara intressant att höra era åsikter
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Ancistrus vill ha mycket cirkulation men amanoräkan och kampfisken vill ha ett lugnt vatten men behöver fortfarande den biologiska filtrering som ett filter ger! Även växter behöver lite rörelse på vattnet för att må bra! Promlemet är de olika kraven som ancistrusen och kampfisken har... Den bästa lösningen jag kan tänka ut på rak arm är att placera pumpan i bakre hörnet och rikta utblåset rakt fram mot framrutan så att du får bra cirkulation där och ett lugnare vatten i andra änden!
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Josie
      • November 2009
      • 36

Ok, det verkar inte som om det är vedertaget att ha akvarium utan pump. Jag ska nog flytta ancistrusmalarna till ett annat akvarium och fylla på med mer räkor och pansarmalar i stället. Jag tror att de har mer lika miljökrav. Skulle vilja få tag på en riktigt långsam pump. Är det någon som har något tips? Använder man ytterfilter slipper man ju se det dessutom.

Kommentar

• chainy
        • February 2007
        • 405

Ursprungligen postat av Josie
        Skulle vilja få tag på en riktigt långsam pump. Är det någon som har något tips?

Fluval 1 plus, Aquael Fan mini plus, Elite stingray 15 är ju inte så starka pumpar. dessutom är de billiga.
        Bilder på mina fiskar finns på;
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

Kommentar

• chainy
          • February 2007
          • 405

Ok, det verkar inte som om det är vedertaget att ha akvarium utan pump. Jag ska nog flytta ancistrusmalarna till ett annat akvarium och fylla på med mer räkor och pansarmalar i stället. Jag tror att de har mer lika miljökrav.
          Vatten som står stilla blir såååååå äckligt. Låter som en bra idé med fiskarna.
          Bilder på mina fiskar finns på;
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

Kommentar

• Peter1904
            • February 2003
            • 1079

Jag ska nog flytta ancistrusmalarna till ett annat akvarium och fylla på med mer räkor och pansarmalar i stället.
            Pansarmalarna vill också ha mycket cirkulation.

Kommentar

• Johanski
              • February 2007
              • 3044

Växter mår bra av cirkulation så de svajar iaf.

Kommentar

• Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

Det finns inget patentsvar på om man skall ha filter eller inte. Man får pröva sig fram. Det brukar fungera bra både med och utan i många fall. En viss cirkulationen skadar aldrig men om den är nödvändig i ett speciellt läge är en annan sak.

I naturen lever Ancistrus-arterna oftast i stark fors - mycket starkare en vad man kan åstadkomma med ordinära akvariefilter. Men de håller till bland stenar på botten där det bildas fickor av stiltje - mer eller mindre. Kroppsbyggnad, sugmunnen under kroppen mm gör att de har kapacitet att ta sig från en sådan ficka till en annan utan större problem. Den vanliga arten av Ancistrus i akvarium verkar inte vara särskilt kinkig och verkar hålla till godo med det mesta, från stillastående till full storm. Är det frågan om andra arter av strömlevande fisk kan det vara så att de mår mycket bättre med stark cirkulation.

Kampfiskar lever mycket riktigt i miljöer liknande ett svenskt stillastående dike eller vått kärr (fast varmare). Vid en kraftig cirkulation är de tvugna att simma simma hela tiden för att hålla sig på plats. Dom är, i motsats till ancistrus-malar, inte alls byggda för detta. Det innebär troligen en stress som gör dem känsligare för infektioner och mer kortlivade totalt.

Olika växtarter är på samma sätt som fiskarna anpassade för mer eller mindre stark ström liksom de är mer eller mindre toleranta för avvikelser från detta.

Själv tillhör jag dem som undviker teknik om den inte behövs. Wester, som du handlade av, tillhör samma skola och är bland de skickligare vi har på att hålla fiskar som lever i biotoper liknande den som kampfiskar m fl lever i. Med de förutsättningar som du beskriver skulle jag välja att inte ha något filter (eller möjligen ett underdimensionerat) samt mycket växtlighet. På längre sikt skulle jag ha ett forsakvarium för malarna och ett akvarium med sumpbiotop för kampfisken som skulle få sällskap av fler kampfiskar (kön och antal beroende på vilken Betta-art det är fråga om! - hr Wester har ganska många arter på lager.)

När det gäller hur många cm fisk man kan ha per liter så är det en tumregel som man bara har nytta av om man inte har en aning. Vill man efterlikna naturen det minsta eller om man hoppas att fiskarna skall spontant bli fler så är det på tok för mycket med så mycket fisk. Om man har total koll på balans, hur fiskarna mår, lång erfarenhet etc etc så kan man klämma ned mycket mer i ett akvarium - åtminstone ett tag.

Kommentar

• Broddan
                  • February 2007
                  • 536

Jag har kört mindre akvarium utan filter till arter som föredrar stillastående vatten med gott resultat. Viktigt då är mycket växter samt inte slarva med vattenbyte!
                  Hälsningar

D

Kommentar

• Josie
                    • November 2009
                    • 36

Tack Erik Å. för ett väldigt bra svar. Jag är rätt grön när det gäller akvariehobby så jag tänker ta det lite försiktigt med experimenterandet. Men jag ska defenitivt fundera mer på artsammansättning och vilka miljökrav olika arter har.

Mina malar är antagligen de som kallas Ancistrus sp. nr 3 (den vanliga sorten). Min känsla är att de trivs bra i akvariet. Det enda problem de orsakar är att de bökar upp nålsäven, som inte riktigt hunnit rota sig. Så jag kommer troligen att flytta på dom av den anledningen.

Pansarmal kan ju gå upp till ytan och hämta luft (vilket de gör i mitt andra akvarium som har ganska stor cirkulation). Jag skulle gissa att de är väl anpassade till lugnare vatten?

Mina kampfiskar är de vanliga B. splendens. Det blev inte så lyckat som jag först tänkt mig. Honan är en fin och ganska nyfiken fisk som är kul att titta på. Men hon bet sönder hanens fenor, och bet pansarmalarna i huvudet så de fick fula sår. Hon gillar att jaga guppyyngel i tät vegetation, vilket är kul att titta på. Men när jag satte in en liten "yngelbalja" (eller vad det nu kan heta) för att spara några, verkade det som om hon bildade ett litet revir under plastlådan och började terrorisera alla invånare i sällskaps akvariet. Därför får hon nu leva i celibat med Ancistrusmalarna
                    Jag har inte riktigt gett upp tanken på att försöka para kampfiskarna. Men nästa gång ska jag defenetivt följa Westers råd att införskaffa någon snällare och mindre avlad Betta-art.

Tackar även för tipsen angående långsamma pumpar. Ska kolla upp dem. Får väl se om jag törs prova utan pump så småningom

Kommentar

• Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

Pansarmal kan ju gå upp till ytan och hämta luft (vilket de gör i mitt andra akvarium som har ganska stor cirkulation). Jag skulle gissa att de är väl anpassade till lugnare vatten?
                      Man skulle kunna tro det, men de flesta arterna bor på sandbotten i små till mellanstora åar/floder. Men det är ett stort släkte med runt 100 olika arter. Det finns även arter i sumpträsk, i avloppsdiken, pigga bäckar och frisimmande i stillastående småsjöar, men de får nog alla räknas som undantag numerärt. Luftandandet har dom nog mest nytta av under torrperioder, men dom luftandar även i syrerikt vatten.

Kommentar

• åheim
                        • April 2006
                        • 13197

Jag har läst att pansarmalar åker till ytan för att svälja luft som hjälper till med malens matsmältning! Det är väl annars bara labyrintfiskar som kan tillgodose sig syre genom luften!?
                        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Sleaper
                          • September 2008
                          • 2894

En aspekt är ju att det kan bli en ojämn temperatur, syrehalt osv. på vattnet nära ytan jmf. med vattnet vid botten. Så en liten rörelse i vattnet är säkert att föredra för att utjämna sådana skillnader.

Kommentar

• Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

Ursprungligen postat av åheim
                            Jag har läst att pansarmalar åker till ytan för att svälja luft som hjälper till med malens matsmältning! Det är väl annars bara labyrintfiskar som kan tillgodose sig syre genom luften!?
                            Pansarmalar tar upp syre i den bakre delen av tarmen för andning, inte matsmältning. det klarar den av i den främre delen. Jag är inte säker på att jag har riktigt förstått varför de luftandar, men så länge det inte kostar för mycket energi och tid att ta sig upp till ytan och så länge man inte riskerar att bli uppäten samtidigt är det tydligen en fysikalisk fördel att andas luft direkt framför att med gälar sno det lösta syret ur vattnet. Under perioder med syrebrist i vattnet är det lättare att begripa varför det är en fördel att kunna andas luft - alla andra fiskar dör!

Det är många fiskar som kan tillgodogöra sig syre från luften. Labyrintfiskar och ormhuvudsfiskar är kanske mest kända, men många malar och även nissögefiskar som Misgurnus kan svälja luft och ta upp via tarmväggen, inte bara pansarmalar. Gobiider, tom en del marina har visat sig kunna ta upp syre genom huden eller munhålan. Likaså vargtetror (Hoplias) och kan andas luft. Det förklarar varför man kan hitta dem i dypölar under torrtiden där annars bara pansarmalar och sumpålar kan leva. Och sedan har vi givitvis lungfiskarna!

Kommentar

Arbetssätt...