Hej! Mina täckglas är aldeles spräkliga av kalkavlagringar. Det känns inte så bra nu när jag har nya lysrör. Hur får man bort avlagringarna på bästa sätt? Har försökt med rakbladsskrapa, kalkosan och jif. Men det funkar inte .
Hej! Mina täckglas är aldeles spräkliga av kalkavlagringar. Det känns inte så bra nu när jag har nya lysrör. Hur får man bort avlagringarna på bästa sätt? Har försökt med rakbladsskrapa, kalkosan och jif. Men det funkar inte .
Har svårt att tro att något av förslagen funkar bättre än kalkosan eller citek... Går det inte bort med det så måste du fått korrision i glaset eller nåt!`?
Det är vitspräkligt. Tror att det är kalk. Kan inte komma på vad det skulle vara annars? Jag har tagit över akvariet och jag kan tänka mig att en del av avlagringarna är över 10 år gamla. Funderade på om det går att slipa glasskivorna med ett väldigt fint sandpapper och vatten?
Jag har provat spisrengörningsmedel till glashällar, på kraftigt kalkade täckglas med gott resultat, annars är det bara att välja något av de tidigare föreslagna recepten.
Ok, tack!
Nu känns det som om jag har ett bra urval av kemikalier att ta till. Jag hör av mig när jag provat någon/några. Jag skippar JIF. Det var ändå bara en "act of desperation" när jag inte hittade något annat i städskåpet.
Senast redigerad av Josie; 06 December 2009, 15:28.
Saltsyra är kanon. Men om det inte bara är kalk, utan kiselavlagringar/andra avlagringar, så måste man eventuellt skrubba också. De rengöringsmedel som innehåller marmormjöl (Tomteskur) är safe på glas, eftersom glas är hårdare än marmor. Varning för gröna slipsvampar, som repar. Skall vara de med vit baksida till badrum. Jag brukar mest använda klickskrapa med sprillans nya rakblad (kör aldrig på torra glas) och badrumsrengöringsspray (Någon stark variant från Lidl funkar bra) till mina antika vitfläckiga täckglas. Men de har nog faktiskt glassjuka, så det får bli glasmästaren snart. Tunna glas kostar ju inget, jämfört med tjockt akvarieglas.
Som jag svarade på en annan tråd från en som hade samma fråga.
Du tar bara Seras medel för sänkning av Ph värdet,
Sera PH minus heter den.
Bara att stänka på lite vätska på glaset och torka av.
Medlet är ju helt ofarligt också, så repar det inte glaset.
Fick det tipset i en zooaffär, funkade jätte bra för mig
Har svårt att tro att något av förslagen funkar bättre än kalkosan eller citek... Går det inte bort med det så måste du fått korrision i glaset eller nåt!`?
Kalkosan = dyrare förpackning av huvudsakligen citronsyra och fosforsyra
Kommentar