juwel inbyggda filter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mrs Peel
    • October 2009
    • 115

juwel inbyggda filter

Tjena! En liten fredagsfilterfråga...

Installerade mitt filter som följde med mitt Juwelakvarium igår efter lite om och men, de där bilderna är inte så himla tydliga som följde med.

Lite frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med, please please?:

1. Kolfiltert som följde med satte jag inte i, för de sa i butiken att jag skulle låta bli sätta i "det svarta filtret". Men varför? När ska jag använda det? Förstår att det renar vattnet på nåt vis. Det enda som stod om kolfiltert i instruktionerna är att det ska sitta i 4 veckor.

2. Över alla filter som följde med - två finporiga, ett grovt, ett nitritfilter, så skulle jag sätta i ett tunt filtervadd överst så att säga, mindre än 1cm tjockt. Det följde med tre st och jag skulle sätta ett överst. Det blir ju en barriär som hindrar större skit från att nå ner till de andra filterna som det verkar. Nån som vet hur ofta jag ska byta detta, om det går att använda igen eller om det ska kasseras och ersättas med nytt?

Tacksam för hjälp!
    240 l blubb blubb
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

Ursprungligen postat av Mrs Peel
    Tjena! En liten fredagsfilterfråga...

Installerade mitt filter som följde med mitt Juwelakvarium igår efter lite om och men, de där bilderna är inte så himla tydliga som följde med.

Lite frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med, please please?:

1. Kolfiltert som följde med satte jag inte i, för de sa i butiken att jag skulle låta bli sätta i "det svarta filtret". Men varför? När ska jag använda det? Förstår att det renar vattnet på nåt vis. Det enda som stod om kolfiltert i instruktionerna är att det ska sitta i 4 veckor.

2. Över alla filter som följde med - två finporiga, ett grovt, ett nitritfilter, så skulle jag sätta i ett tunt filtervadd överst så att säga, mindre än 1cm tjockt. Det följde med tre st och jag skulle sätta ett överst. Det blir ju en barriär som hindrar större skit från att nå ner till de andra filterna som det verkar. Nån som vet hur ofta jag ska byta detta, om det går att använda igen eller om det ska kasseras och ersättas med nytt?

Tacksam för hjälp!
    Har ett juwel 54L och vi har gjort såhär:
    Strunta i kolfiltret och köp ist en till grov filtersvamp. Vi har två grova filtersvampar i botten och en fin längst upp. Inget filtervadd eftersom det geggar igen alldeles för fort. Har testat det men fick i princip byta det vid varje vattenyte
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• c90368
      • September 2006
      • 5973

Ursprungligen postat av Nina82
      Har ett juwel 54L och vi har gjort såhär:
      Strunta i kolfiltret och köp ist en till grov filtersvamp. Vi har två grova filtersvampar i botten och en fin längst upp. Inget filtervadd eftersom det geggar igen alldeles för fort. Har testat det men fick i princip byta det vid varje vattenyte
      Kör mitt 180 liters Juwel på precis samma sätt.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

Kommentar

• Mrs Peel
        • October 2009
        • 115

oki! Bra, tack för svar! Misstänkte att filtervaddet var värdelöst då det var fult redan efter några timmar. Joxat lite med växter och rötter i karet så det var lite småpartiklar som flöt runt och fastnade direkt. Ska införskaffa en till grov filterkudde och ändra ordningen på dem, då de finaste är längst ner nu (enligt juwels ritning).

Nån som vet när kolfiltret ska användas? Nån tanke i bakhuvudet säger att det är efter medicinering i vattnet, men jag kan ha fel?
        240 l blubb blubb

Kommentar

• Nina82
          • January 2008
          • 6610

oki! Bra, tack för svar! Misstänkte att filtervaddet var värdelöst då det var fult redan efter några timmar. Joxat lite med växter och rötter i karet så det var lite småpartiklar som flöt runt och fastnade direkt. Ska införskaffa en till grov filterkudde och ändra ordningen på dem, då de finaste är längst ner nu (enligt juwels ritning).

Nån som vet när kolfiltret ska användas? Nån tanke i bakhuvudet säger att det är efter medicinering i vattnet, men jag kan ha fel?
          Japp.. Man kan använda kolfilter efter medicinering men det är oftast inte nödvändigt. Även om akvariet drabbas av grumlighet har jag för mig att kolfilter kan funka men då ska man veta att det alltid finns en bakomvarande orsak till balansrubbningar och kolfilter tar inte bort själva orsaken.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• Mrs Peel
            • October 2009
            • 115

Då vet jag lite mer iaf Blir ju lite konfunderad så här i början. När jag var liten och hade akvarium så fanns det bara ETT filter i pumpen

Tack så mkt för svaret, bläddrade precis igenom lite liknande trådar som syntes längst ner på sidan och såg att du svarat på en kolfilterfråga tidigare åt en annan nybörjare för nåt år sedan

nu är det bara första fisken som fattas!!
            240 l blubb blubb

Kommentar

• Nina82
              • January 2008
              • 6610

Då vet jag lite mer iaf Blir ju lite konfunderad så här i början. När jag var liten och hade akvarium så fanns det bara ETT filter i pumpen

Tack så mkt för svaret, bläddrade precis igenom lite liknande trådar som syntes längst ner på sidan och såg att du svarat på en kolfilterfråga tidigare åt en annan nybörjare för nåt år sedan

nu är det bara första fisken som fattas!!
              Haha.. Där ser man
              Lycka till med ditt akvarium
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• Crappy
                • November 2005
                • 38

Jag använde akvarium-vadd (vet inte vad det heter) i filtret när jag höll på med planteringar, nya sand, nya rötter osv och lät det bara ligga 1-2 dagar för att få bort partiklar. Fungerade bra för mig! Köpte även ett extra filter, vet dock inte om det hade någon effekt.

Jag använde inte kolfiltret. Upplevde att nitrit-filtret var väldigt bra för jag hade aldrig problem med nitrit.

Kommentar

• lofstrog
                  • November 2009
                  • 989

Jag brukar inte använda kolfiltret. Någon enstaka gång har jag kört med kolfiltret för att få bort rester efter avslutad medicinkur.

En sak att tänka på vad det gäller kolfilter är att inte låta dem gå för länge. Till slut tappar de effekten och riskerar att ge ifrån sig det som de har samlat på sig.
                  Discus for life

Kommentar

• Mrs Peel
                    • October 2009
                    • 115

ja, så här i början gör nog filtervadden lite nytta iaf, iom att jag planterat och haft mig

har bestämt mig för att undvika kolfiltret, gör ju ingen direkt nytta i nuläget. Bra att det följde med en nitratsvamp, känns som ett extra skydd. Tror det skulle sitta i 5 veckor. Kolfilter ska sitta i 4 max om jag börjat använda det tror jag. Men inget jag behöver just nu då

Funderar lite på nitratfiltret, det är ju lika grovt som det grova filtret - det borde ju fungera som ett grovfilter när de 5 veckorna har gått - bara att nitratet är borta liksom. Ser ju likadant ut, bara en annan färg.
                    Det borde ju gå att använda som grovfilter tycker jag...

Nu har jag startat med ett gäng kilfläcksrasbora och ett par herr och fru Kakaduaciklid, imorgon ska jag få urkramat-filter-i-vatten-gojs av en kompis och jag kör med nitrivec, så det borde gå bra

Kul stirra in i akvariet och faktiskt se liv som rör sig där! Fast kilfläckarna är rätt nervösa av sig, kakaduorna är mer coola och har delat upp sig. Ska starta en liten projekttråd i helgen om jag har tid lägga in bilder. Kul kul kul!!!
                    240 l blubb blubb

Kommentar

• lofstrog
                      • November 2009
                      • 989

Nitratfiltret behöver inte bytas.

Vad jag förstår så är det förpreparerat för att snabba på bildandet av nitrifikationsbakterier i filtret.
                      Precis som du säger så kommer det att, rent mekaniskt, göra ungefär samma nytta som ett grovfilter.

/Roger
                      Discus for life

Kommentar

• Mrs Peel
                        • October 2009
                        • 115

Vad bra
                        240 l blubb blubb

Kommentar

• åheim
                          • April 2006
                          • 13197

NITRATfilter bryter ner slutprodukten (NITRAT), nackdelen är att det bryts ner till NITRIT igen och det är bra mycket värre än att ha NITRAT... Med andra ord är det mycket bättre att göra sig av med NITRATET genom vattenbyte!
                          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...