Vad tror ni om den här?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jemima
    • September 2009
    • 51

Vad tror ni om den här?

Funderar på att byta möbel till mitt 240-liters akvarium. Vad tror ni, skulle en sån här kunna hålla för tyngden?

Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

Jag vill gärna ha en låg höjd (sitter helst på golvet och tittar på det, och föredrar dessutom en låg höjd när jag ska syssla med akvariet), men jag är osäker på hur stabilt det blir med en sån. Man kan ju iofs fråga dem på Ikea också.
  • FiaLotta
    • August 2009
    • 219

ikea har inga möbler som klarar vikten för ett större akvarium.
    nu frågade jag om 400-500kg.

vet en som ställde ett 450 liters på den här
    Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

den började knaka och överdelen började ge med sig inom en vecka.

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Ikeas möbler är absolut inget att ställa akvarier på, möjligen ett litet akvarie på någon av deras tv-bänkar!
      Man kan köpa billiga lecka-block och stapla till önskad höjd sen lägga en spånskiva ovanpå, målar man även lecablocken så blir det väldigt snyggt!
      Senast redigerad av åheim; 01 October 2009, 13:54.
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

Ursprungligen postat av Jemima
        Funderar på att byta möbel till mitt 240-liters akvarium. Vad tror ni, skulle en sån här kunna hålla för tyngden?

Jag vill gärna ha en låg höjd (sitter helst på golvet och tittar på det, och föredrar dessutom en låg höjd när jag ska syssla med akvariet), men jag är osäker på hur stabilt det blir med en sån. Man kan ju iofs fråga dem på Ikea också.

går inte alls.

tro mig, jobbat i 10 år på det bolagets utvecklingsavdelning.

det är många som klagar på att deras möbler inte fixar 1-2-3-400 liters kar. men...möblerna är inte gjorda för att ställa kar på.

de enda möblerna som funkar från det bolaget till kar som är mer
        än 50-60 liter är deras köksstommar, och dom får man kraftigt
        förstärka med reglar och tvärslå.

.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Jemima
          • September 2009
          • 51

Asch då, vad typiskt... Jag som tänkte hitta ett billigt alternativ.

Kommentar

• Jemima
            • September 2009
            • 51

Nån slags bänk som är gjord att sitta på, då? Den borde ju vara beräknad att hålla för 2-3 personer som sitter samtidigt, och det skulle ju mycket väl kunna bli en vikt på 240 kg av det.

Kommentar

• Jemima
              • September 2009
              • 51

Ursprungligen postat av Kensa
              går inte alls.

tro mig, jobbat i 10 år på det bolagets utvecklingsavdelning.

det är många som klagar på att deras möbler inte fixar 1-2-3-400 liters kar. men...möblerna är inte gjorda för att ställa kar på.

de enda möblerna som funkar från det bolaget till kar som är mer
              än 50-60 liter är deras köksstommar, och dom får man kraftigt
              förstärka med reglar och tvärslå.

.

Kanske en sån här då? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39821390
              En fristående köksbänk. Iofs ganska dyr men...

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

är du beredd att lägga mer än 2000kr så kan du väl köpa en riktig akvariebänk...
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Jemima
                  • September 2009
                  • 51

Ursprungligen postat av åheim
                  är du beredd att lägga mer än 2000kr så kan du väl köpa en riktig akvariebänk...
                  Det har du verkligen rätt i. Vet inte vad jag tänkte på.

Kommentar

• Jina
                    • August 2009
                    • 182

Jag har en malm med akvarier på...
                    Denna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80053933
                    Nu gör ni mig lite orolig!

Kommentar

• Jemima
                      • September 2009
                      • 51

Ursprungligen postat av Jina
                      Jag har en malm med akvarier på...
                      Denna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80053933
                      Nu gör ni mig lite orolig!
                      Hur tunga är de då? Väger de tillsammans mer än 240 kg?

Kommentar

• Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

2st sånna kör jag till ett 160liters och det står stadigt, enligt ikea tål dom 50kg/st men dom är stabilare än så, men dom vill väl ha en stor säkerhetsmarginal, finns i olika färger och ganska snygga tycker jag nog
                        Går ju kanske åt 3st för ett 240liters men vikten borde va lugnt.

Kommentar

• Jina
                          • August 2009
                          • 182

Ursprungligen postat av Jemima
                          Hur tunga är de då? Väger de tillsammans mer än 240 kg?
                          Nej, de gör de ju inte. Är två ca 40-liters.

Kommentar

• Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

Ursprungligen postat av Fuzzop
                            http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60104325

2st sånna kör jag till ett 160liters och det står stadigt, enligt ikea tål dom 50kg/st men dom är stabilare än så, men dom vill väl ha en stor säkerhetsmarginal, finns i olika färger och ganska snygga tycker jag nog
                            Går ju kanske åt 3st för ett 240liters men vikten borde va lugnt.

suckar djuuuuupt.....

jag har nog varit på en av fabrikerna som gör den här sortens möbler
                            minst 100 ggr.....aldrig i livet jag skulle ställa ett kar på dom.

om du hade tagit sönder den, och sett hur den ser ut invändigt
                            så trr jag att du hade tänkt till en eller två ggr.

visst, det är en säkerhetsmarginal i deras max siffror, men tro inte
                            att den är det dubblka,,,,men framför allt,,,,,det är statisk belastning
                            i upp/ner,,,,inget åt sidan....

om man nu tvunget skall ha ksr på möbler som inte är akvariebänkar
                            eller lecablock, se för guds skull till att att det är rejäla spånskivor
                            alternativt rejäla massiva träreglar som bär upp allt.

good luck.....

.
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• SimonSaysBaka
                              • August 2009
                              • 788

Det finns en anledning att de skämtar om Ikea i futurama, "Enjoy ur swedish crap".
                              Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

Kommentar

Arbetssätt...