dammpump i akvarie

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falken85
    • September 2009
    • 81

dammpump i akvarie

tjena. håller på att flytta in svärmors koi i ett 720 liters akvarium. tyvärr har mitt filter rykt av okänd anledning. helt stendött. så jag ryckte upp ena fontänen ur dammen, och stoppade i karet. duger detta tills vidare? ger det syre till fiskarna? det rör runt bra i ytan och skapar strömt vatten.
    en läng till pumpen. http://www.willabgarden.se/fullpost....D=40408&page=1

snälla svara snarast.
  • thobiastt
    • September 2009
    • 149

så länge vattenytan är i rörelse producerar det syre så en dammpump funkar fin fint. iaf för mig.
    Jag kör själv med en dammpump som blåser 2.400 liter vatten i timmen.
    men jag limmade en 15cm lång glasskiva på sidorutan , ca 20cm från bakrutan och pressade blå filtermassa imellan nya limmade skivan och bakrutan , sen gjorde jag ett hål i filtermassan för utblåset på pumpen för att få ett fungerande filter. Fontänpumpen och mitt filter funkar kanon och va rätt mkt billigare än att köpa riktig akvariepump. :P

Kommentar

• Falken85
      • September 2009
      • 81

Ursprungligen postat av thobiastt
      så länge vattenytan är i rörelse producerar det syre så en dammpump funkar fin fint. iaf för mig.
      Jag kör själv med en dammpump som blåser 2.400 liter vatten i timmen.
      men jag limmade en 15cm lång glasskiva på sidorutan , ca 20cm från bakrutan och pressade blå filtermassa imellan nya limmade skivan och bakrutan , sen gjorde jag ett hål i filtermassan för utblåset på pumpen för att få ett fungerande filter. Fontänpumpen och mitt filter funkar kanon och va rätt mkt billigare än att köpa riktig akvariepump. :P
      okej så bra. tack för det snabba svaret. kanske ja kan sova i natt. hehe.

det som står om fontänpumpen är bla. Easy Clear är helt integrerad med pump, filter och UV-renare i samma enhet. Den kompakta designen gör det möjligt att gömma EasyClear i dammen. UV-ljuset eliminerar problem med grönt vatten. Skumfiltren skiljer ut smutspartiklar som grumlar vattnet. Kaldnes biomedia gör vattnet frisk för växter och fiskar.

det låter bra iaf. den har bara använts som fontän i dammen. svärmor har även ett sånt här filter. http://www.willabgarden.se/fullpost....D=38782&page=1 kanske skulle flytta in det ist?

Kommentar

• Falken85
        • September 2009
        • 81

Ursprungligen postat av Falken85
        okej så bra. tack för det snabba svaret. kanske ja kan sova i natt. hehe.

det som står om fontänpumpen är bla. Easy Clear är helt integrerad med pump, filter och UV-renare i samma enhet. Den kompakta designen gör det möjligt att gömma EasyClear i dammen. UV-ljuset eliminerar problem med grönt vatten. Skumfiltren skiljer ut smutspartiklar som grumlar vattnet. Kaldnes biomedia gör vattnet frisk för växter och fiskar.

det låter bra iaf. den har bara använts som fontän i dammen. svärmor har även ett sånt här filter. http://www.willabgarden.se/fullpost....D=38782&page=1 kanske skulle flytta in det ist?

pumpen funkar bra nu.

Kommentar

• thobiastt
          • September 2009
          • 149

Jag vet inte. jag hade nog inte vågat använda samma filter i akvariet som det som vart igång i dammen. vet inte om bakteriefloran är densamma. just det ja , du skule ju ha koi i. har dom gått i samma damm som filtret är taget ifrån så funkar det säkert fint.

Kommentar

Arbetssätt...