Placering på intag till filter ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

Placering på intag till filter ?

hubba !

normalt sett så har man väl "alltid" intaget till filter, inner som ytter,
    placerat relativt nära botten.

anledningen till detta tror jag mig begripa, dvs det är för att filtret
    ska kunna suga in diverse skit som "ramlar ner" på botten och
    sedan bryta ner det.

men....om man skulle få för sig att vilja ha intaget uppe vid ytan....

hur illa är det ?

risker ?

kan man komma runt "problemet" med att rikta en cirkpump
    mot botten, och på så vis få en lite större cirk på botten ?

.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

Allt handlar ju om cirkulation. Dvs att man inte får stillastående vatten i vissa områden.
    Utblåset vill man ju ofta ha vid ytan pga syresättning, därför blir det naturligt med insug vid botten.
    Jag ställer mig frågan, Varför vill du ha insuget vid ytan om du ändå kan tänka dig att ha en cirkulationspump vid botten?
    Är det ytrening du är ute efter? Fluvals ytaavrinning är kanske ett alternativ. Då ger insuget ytcirkulation och du kan istället ha utblåset längre ner för att få god cirkulation.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

Ursprungligen postat av heeke
      Allt handlar ju om cirkulation. Dvs att man inte får stillastående vatten i vissa områden.
      Utblåset vill man ju ofta ha vid ytan pga syresättning, därför blir det naturligt med insug vid botten.
      Jag ställer mig frågan, Varför vill du ha insuget vid ytan om du ändå kan tänka dig att ha en cirkulationspump vid botten?
      Är det ytrening du är ute efter? Fluvals ytaavrinning är kanske ett alternativ. Då ger insuget ytcirkulation och du kan istället ha utblåset längre ner för att få god cirkulation.

det är fråga om hur jag vill att mitt filtersystem ska funka när jag skall göra om mitt 222 liters.

jag har många versioner på hur jag vill ha det, men den version som "ligger mig närmast om hjärtat" är en klassisk stor filterkammare bakom en bakgrund, så som jag skulle vilja designa bakgrunden, så får jag svårigheter att få ett "snyggt" hål ner vid botten.

en extra cirkpump, sittandes bakom bakgrunden med utblåset
      riktat ner mot botten är inget problem ur ett estetiskt perspektiv.

.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå

Kommentar

• heeke
        • April 2003
        • 5033

Ursprungligen postat av Kensa
        det är fråga om hur jag vill att mitt filtersystem ska funka när jag skall göra om mitt 222 liters.

jag har många versioner på hur jag vill ha det, men den version som "ligger mig närmast om hjärtat" är en klassisk stor filterkammare bakom en bakgrund, så som jag skulle vilja designa bakgrunden, så får jag svårigheter att få ett "snyggt" hål ner vid botten.

en extra cirkpump, sittandes bakom bakgrunden med utblåset
        riktat ner mot botten är inget problem ur ett estetiskt perspektiv.

.
        Du menar att cirk-pumpen behöver ett mindre hål i bakgrunden?
        Hur som helst spelar det ju ingen roll vart in/ut sitter så länge man får den cirkulation man vill/behöver ha.

Kommentar

• Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

Du menar att cirk-pumpen behöver ett mindre hål i bakgrunden?
          Hur som helst spelar det ju ingen roll vart in/ut sitter så länge man får den cirkulation man vill/behöver ha.

japp, ett utblås på en cirkpump är kanske 12-16mm i diameter.

ett intag är måååånga kvadratcentimetrar.

tack för svaren.

.

Kommentar

• heeke
            • April 2003
            • 5033

Jepp, förstår vad du menar.

Jag skulle ha förberett för ett utblås från cirk-pumpen och sen kollat om den behövs eller inte. Det kan ju, beroende på inredning i karet tänka sig att den inte behövs. Alternativt kör du det primära utblåset vid botten.

Kommentar

• Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

Jepp, förstår vad du menar.

Jag skulle ha förberett för ett utblås från cirk-pumpen och sen kollat om den behövs eller inte. Det kan ju, beroende på inredning i karet tänka sig att den inte behövs. Alternativt kör du det primära utblåset vid botten.

den tanken finns redan, dvs förbereda med ett minihål, och visar det
              sig att det inte behövs, så är det enkelt att trycka in en liten sten
              eller svart filtermassa i hålet.

att ha det primära utblåset på botten var en tanke som är skrotad.

skall ha ett strilrör, som kommer att "trycka" jättevallen från ena
              kortsidan över hela ytan bort till andra kortsidan.
              som en sorts "flytväxt".

.

Kommentar

Arbetssätt...