Lutande golv, ej ställbara ben?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

Lutande golv, ej ställbara ben?

Hej!

Har ett litet dilemma
    För 1½ år sedan byggde jag en akvariebänk + ramp till ett 200 l akvarium som avslutningsprojekt på gymnasiet. Bänken byggde jag av mdf-skivor som jag målade med vattenresistent färg. Har fungerat riktigt bra och möbeln blev riktigt snygg!

Problemet är bara att jag nu har flyttat.. hemma hos mina föräldrar var golvet rakt, men det är det defentivt inte i min nya lägenhet So, what to do? Jag tänkte ju aldrig på att möbeln skulle behöva ställbara ben! Möbeln ser ut så här: http://gukoret.blogg.se/akvarieproje...31_4825048.jpg

Hur ska jag få den att stå rakt? "Palla upp" den på något vis? Tips någon?

Kan tillägga att det lutar ca 3 mm på bredden och ca. 5 mm på längden. Vill inte att det ska ske några olyckor då jag hyr i andra hand, så jag ser gärna att det blir spikrakt!
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • ImPulse
    • August 2009
    • 203

Ursprungligen postat av Lubbe
    Hej!

Har ett litet dilemma
    För 1½ år sedan byggde jag en akvariebänk + ramp till ett 200 l akvarium som avslutningsprojekt på gymnasiet. Bänken byggde jag av mdf-skivor som jag målade med vattenresistent färg. Har fungerat riktigt bra och möbeln blev riktigt snygg!

Problemet är bara att jag nu har flyttat.. hemma hos mina föräldrar var golvet rakt, men det är det defentivt inte i min nya lägenhet So, what to do? Jag tänkte ju aldrig på att möbeln skulle behöva ställbara ben! Möbeln ser ut så här: http://gukoret.blogg.se/akvarieproje...31_4825048.jpg

Hur ska jag få den att stå rakt? "Palla upp" den på något vis? Tips någon?

Kan tillägga att det lutar ca 3 mm på bredden och ca. 5 mm på längden. Vill inte att det ska ske några olyckor då jag hyr i andra hand, så jag ser gärna att det blir spikrakt!
    Jag är lite osäker, men skulle inte ett par frigolitskivor under bänken kunna fixa det?
    65 liter
    220 liter

Kommentar

• Lubbe
      • February 2004
      • 677

Mina tankar gick också till frigolit. Borde vara ganska enkelt att skära till de bitar man behöver? eller vad säger ni andra, bättre förslag?
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

Kommentar

• _vinkelslip_
        • June 2009
        • 242

hm...montera fötter kanske?.... =)

Är rädd för att du kan få brytningar om du tråcklar in frigolitbitar.

Tror nog ändå att montering av fötter skulle ge dig det bästa alternativ..

Kommentar

• Lubbe
          • February 2004
          • 677

Fast hur ska jag montera fötter? Kan ju inte gärna montera dem i bottenplattan, då lär den spricka? Lär väl bli för stor punktbelastning, menar jag?
          Det skulle vara om jag monterade dem i reglarna som sitter i gavlarna (http://gukoret.blogg.se/akvarieproje...72_4825039.jpg), men jag vill minnas att dessa fötter ska skruvas "uppifrån" eller hur man säger, och det går ju inte?
          310 l - Sydamerika
          200 l - Asien
          104 l - Asien
          70 l - Sydamerika

Kommentar

• addo
            • January 2007
            • 609

Du kan skruva fast ett par 45*45 reglar på insidan av gavlarna så att dom sitter i reglarna i gaveln. Då kan du fästa fötterna under de nya reglarna.

Annars du fästa fötterna i en spikplåt och sedan placera spikplåten så att fötterna sitter under reglarna och plåten är fäst i mdf-skivan.

Kommentar

• MissB
              • May 2009
              • 502

Vad är det för mått på bänkens botten?
              Jag tänkte lite på sådanahär http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20134188

Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

Kommentar

• hakke112
                • August 2006
                • 43

Ursprungligen postat av MissB
                Vad är det för mått på bänkens botten?
                Jag tänkte lite på sådanahär http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20134188

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00134189

Och om "underredet" är för stort, så kan man väl lägga en stadig skiva över, och sedan ställa akvariebänken på den?

Frågan är om det blir snyggt.
                Håkan Hedberg, Bollnäs

Kommentar

• Karon
                  • January 2002
                  • 3170

Sätt en regel under framkant resp. bakkant av bänken i något matchande träslag och två-tre klossar under varje regel.
                  Golvets lutning kan man kompensera med shims (tunna skivor i något rel. fast matrial, plywood el. masonit t.ex.) under klossarna eller mellan klossarna och reglarna.
                  Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

Jag hade samma problem på min Liva möbel. Det löste jag genom att såga remsor av tunn plywwod (0,5 - 1,5 mm) som jag la under som kilar (byggde upp så de blev som kilar).
                    I ditt fall hade jag lagt dom (limma eller dubbelhäftande tejp) under bottenskivan vid respektive gavel och de två mellanstöden

typ så här (där dessa är | ):
                    _____
                    | | | |

(hoppas du förstår )
                    Senast redigerad av flygrc; 05 August 2009, 20:31. Anledning: Karon var snabbare..
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Grothras
                      • July 2009
                      • 401

Här hemma lutade akvariet frammåt. Löste detta med att såga remsa med 6mm masonit. Nu lutar det väldigt svagt bakåt. Karet lutade lite åt höger också men det löste jag med att lägga en 6mm på höger sida ovanför frigoliten som karet står på sen lade jag 4,8 och 3,2 masonit på de ställen där de fick plats emellan. Och lite tumstockdelar på andra ställen däremellan. Får hoppas att det kommer fungera:P

Kommentar

• Lubbe
                        • February 2004
                        • 677

Har en idé på en alternativ, enkel och billig lösning!

Karet lutar bara i ett hörn, ca 3-4 mm. Har tagit vanliga A4 papper och lagt under och nu är det spikrakt! Tänkte testa fylla karet och se om det blir någon förändring, men det tror jag inte att det bör bli? Vad tror ni om detta? Papperna har ju en rätt stor yta så det blir ju ingen punktbelastning eller så. stoppade också in dem ca 1 cm och då hamnar de precis under regeln och dom syns inte ens!
                        310 l - Sydamerika
                        200 l - Asien
                        104 l - Asien
                        70 l - Sydamerika

Kommentar

• Sophia_
                          • January 2009
                          • 454

Smidigt! Hoppas det funkar!!
                          www.devons.se

Kommentar

• Norpis
                            • November 2004
                            • 305

Finns det inte en risk att dom löser upp sig om det kommer vatten på dom?
                            Bara en tanke.

Kommentar

• Lubbe
                              • February 2004
                              • 677

Bör inte komma vatten dit, tycker jag? får ha det i åtanke dock
                              310 l - Sydamerika
                              200 l - Asien
                              104 l - Asien
                              70 l - Sydamerika

Kommentar

Arbetssätt...