Tidigt i våras på väg hem... kikade jag i vanlig ordning in på Fritids!

Där var det som vanligt full fart, men... vad gjorde de? Utbildade cykelreperatörer... eller - gud förbjude! - cykeltjuvar?!?

Ett gäng barn jobbade febrilt med diverse verktyg och var på god väg att slakta en cykel... ett hjul hade de redan lyckats avlägsna. "-Vad gör ni?", undrade jag. Har den punka? Blicken jag fick sa mer än 1000 ord... du begriper ju ingeting! Punka? Vi ska bygga ett vindkraftverk ju...

Bygget skred framåt, och efter mycket testande bestämde de sig för att det måste ha nio vingar... fast ett "riktigt" bara har tre! Och möllebacken har - efter att ha hyst stans skola i drygt 100år - fått en "mölla" igen, för där har ståttt en väderkvarn för länge länge sedan.

Klicka på bilden för större version

Namn: 003.JPG
Visningar: 1
Storlek: 174,1 KB
ID: 2344224
Men vad är väl en liten vindsnurra på Fritids... när det finns äkta vara i närheten?


Så härom veckan blev det bussutflykt!
Ca 40 barn - där de flesta varit med och skruvat på Fritids - , och ett gäng vuxna äntrade bussen, där ett av målen var Vindkraftverk Lörby 4. Undra just hur många mackor och saft/vatten dunkar Fritids hade med?

Klicka på bilden för större version

Namn: 005Mackor.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,1 KB
ID: 2344231
Korvmackor, ostmackor, muslim mackor och lactos mackor... har vi glömt något?


Lörby 4...
... och JA! Svågern hade förståss rätt... hade jag kört ner vid rätt Svensson, hade jag kunna kört så nära att jag hade kunnat klappa verken! Faktum är att det tillomed gick att köra buss ända fram...

Klicka på bilden för större version

Namn: 011Lörby 4.2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 233,8 KB
ID: 2344225
Oj... så stort!
Fast så stort är Lörby 4 inte... tornet är bara 73 meter högt (och diametern inte ens fyra meter).

"Spindelmannen" berättade för storögda barn om vindkaft... och ändå större blev ögonen när han avslöjade att vi skulle få gå in i tornet. Wauo... det har nog inte ens mamma och pappa fått göra...

Sju och sju slussades vi in... och det tog inte många minuter förän första gänget kom ut på trappan alldeles till sig, och skrek att vi MÅSTE titta på vingarna... för DE hade stannat dem!


Vad finns i tornet?
Ja, en "dator" modell ladugårddörr (vet inte om jag vågar lägga ut en bild på den) och en stege... så där fick barnen svaret på varför "spindelmannen" var klädd i sele och handskar (fast det var så varmt).
Klicka på bilden för större version

Namn: 018Mot högre höjder....jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,2 KB
ID: 2344227
Enda vägen upp till "ägget"... och till världens utsikt!


Klicka på bilden för större version

Namn: 019Utrustning.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,5 KB
ID: 2344228
Att klättra upp är ganska jobbigt och tar 15 minuter. Selen hindrar att man falller... va bra, tyckte barnen:
- Blir man trött kan man släppa taget och sitta och vila i selen en stund!

Efter att alla varit inne i tornet, återstod bara att sätta fart på vingarna igen. Skramlade ganska mycket...
Klicka på bilden för större version

Namn: 016Nu startar vi....jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,5 KB
ID: 2344226
... fast inte mer än på Fritids!

Skuggor och oljud...
En sak som ofta diskuteras till vindkraftens nackdel är ju ljudet och skuggan... Visst lät de när man var så nära som vi var, och skuggan... tja, tyckte inte den var så farlig faktiskt.
Klicka på bilden för större version

Namn: 023Skugga.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,3 KB
ID: 2344229
Skuggan efter 73 meter vingkraftverk...

Resan fortsatte...
sedan till ett av de nya stora 98 meters tornen (på bilden ovan).
Klicka på bilden för större version

Namn: 026 98meter.jpg
Visningar: 1
Storlek: 150,5 KB
ID: 2344232

Klicka på bilden för större version

Namn: 024 98 meter....jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,8 KB
ID: 2344230

Klicka på bilden för större version

Namn: 032 98meter.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,9 KB
ID: 2344233
Visst är de vackra!






__________________________________________________ ______________________________
MEN VARFÖR HAMNAR INTE BILDEN DÄR JAG VILL HA DEN? NU TAPPADE JAG JU LUSTEN ATT FORTSÄTTA SKRIVA ! Hmmm... men efter sju fula ord och mycket huvudbry, har jag kommit på varför... kanske!
__________________________________________________


Bifogade filer