Nu ska jag pyssla om mina firrar och räkor lite. Janne har åkt på någon allergisk reaktion och är alldeles prickig på kroppen samt har fått djävulsk klåda. Vi gissar på det sista badet i Blå lagunen på Island. Det vattnet där var rätt skumt.
Vi badade tidigare i ett mycket trevligare naturbad i en varm källa vid ett ställe en bra bit in i landet nordost om Hekla. Platsen heter Landmannalaugar. Vattnet där var betydligt fräschare än i Blå lagunen.
Nu ska han äta lite allergimedicin och kommar att ligga för ankar någon dag antagligen.

En annan plats vi var på var en kolsvart strand av lavasand. Den platsen låg vid Vík i Mýrdal. Sanden är helt fantastisk, fullkomligt rundpolerad och i olika grovlek. Jag tog med en påse hem, kanske 2-3 liter. Det ska jag ha i ett, eller två, mindre kar tänkte jag. Jag får prova lite försiktigt först så att inte sanden utsöndrar något ämne som inte är så bra. Det kommer att se helt fantastisk ut med lite rötter med mossa och lite smalbladig vallisneria eller sagittaria. Kanske pärlrasbororna kan gå i ett sånt kar... kanske jag ska göra om deras kar?