Vilka färger blir det om jag

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

Vilka färger blir det om jag

Blandar mina blå och gula ampullarior? Jag behöver flytta dom blå och det enda karet med bra ph för dom är det där dom gula bor.
    Vad tror ni, blir det lika delar blå och gula eller blir det någon skum mellannyans?
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

Kika gärna in i min dagbok!
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

Om dina gula härstammar från rent gula och dina blå härstammar från helt blå så kan du komma att få följande färgvarianter:

Jade (gult skal och mörk kropp), gula, blå och du kan också få ivory (vit) även om det sistnämnda inte kommer att slå ut hos många avkommor. Om ingen av dina Pomacea bridgesi har ränder eller härstamning från någon (nyligen i stamtavlan) med ränder så får du inga ränder på någon av avkomman.

Så varför inte skaffa fler färgvarianter ;-)...

MVH

Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

Kommentar

• drd
      • March 2004
      • 5586

Vafasen....kan du inte få sverigesniglar av gula o blå ?

Hehehehe....sen kan du kränga dom dyrt till sverigedemokrater *LOL*

Dom kanske är intresserade av nya husdjur

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• miiaoo
        • January 2006
        • 2815

Det låter ju bra!! Jag som var rädd att det skulle bli helt kaos. Va bra för dom blå, för deras skal har verkligen tagit stryk av det låga ph:t och dom gula bor bättre.

Kommentar

• Sabina
          • January 2003
          • 481

*fniss*, man kan faktiskt få fram ljusfotade sniglar med ljust skal och röda ränder...danska sniglar kanske kan smälla högt det också?

MVH

Sabina
          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

Kommentar

• Sabina
            • January 2003
            • 481

Ursprungligen postat av miiaoo
            Det låter ju bra!! Jag som var rädd att det skulle bli helt kaos. Va bra för dom blå, för deras skal har verkligen tagit stryk av det låga ph:t och dom gula bor bättre.
            Det är kanske kaos det blir när de hittar fler artfränder att reproducera sig med? Jag har vid tillfällen isolerat vissa färger (sedan väntat tills de nått önskad storlek så de har från början varit blandade kön men med samma färg)för könsbestämning och sedan släppt ned en viss färgad hane till en viss blandning av honor och det blev riktig cirkus!

MVH

Sabina

Kommentar

• miiaoo
              • January 2006
              • 2815

Ursprungligen postat av Sabina
              Det är kanske kaos det blir när de hittar fler artfränder att reproducera sig med? Jag har vid tillfällen isolerat vissa färger (sedan väntat tills de nått önskad storlek så de har från början varit blandade kön men med samma färg)för könsbestämning och sedan släppt ned en viss färgad hane till en viss blandning av honor och det blev riktig cirkus!

MVH

Sabina

Jo, du.. Dom blå är riktigt sugna kan jag säga. Men jag tror att det är tre hanar och inga honor så dom lär ju gå hårt åt dom gula..
              Jag har flyttat en av dom blå nu och han blev glad!!
              Och nu har han visst hittat den första gula, få se vad som händer nu...

Kommentar

• miiaoo
                • January 2006
                • 2815

he he.. Tokiga snäckor. Det blev visst inte en blå och en gul som blev romantiska det blev två blå..
                Ja, ja, det lär ju inte dröja så länga innan dom gula är med också..

Kommentar

• Sabina
                  • January 2003
                  • 481

Ursprungligen postat av miiaoo
                  he he.. Tokiga snäckor. Det blev visst inte en blå och en gul som blev romantiska det blev två blå..
                  Ja, ja, det lär ju inte dröja så länga innan dom gula är med också..
                  Vänta bara tills två hanar väljer samma hona....

Då blir det kaos i cirkusringen ;-)...

MVH

Sabina

Kommentar

• SandraW
                    • September 2006
                    • 163

När ni ändå är inne på ämnet kan jag ju passa på att fråga;
                    hur ser man vilket kön en ampullaria har?
                    Och en till, kanske lite dum ;p är ampullaria och äppelsnäckor samma sak?
                    Och sist, vilka färger finns på ampullaria?

Kommentar

• Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

Ja ampullaria och äpplesnäcka är samma sak, de finns i en massa olika färger men vanligast är väl brun och gul..
                      Två bra länkar:
                      www.applesnail.net Allmän fakta
                      http://www.tronchaser.com/~cindi/ss.html Könsbestämning

Och förresten finns det inga dumma frågor...!
                      Min zoon

Kommentar

• saltbiff
                        • December 2006
                        • 607

Miiaoo!! Vad spännande det lät med blå sniglar! Har aldrig sett dom,Kan man inte få se någon bild om du har!?

5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

Kommentar

• miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

Visst. Men dom är inte direkt helblå utan mer grå-blå. Med svarta fötter.
                          Bifogade filer

Kommentar

• Sabina
                            • January 2003
                            • 481

Ursprungligen postat av Nitra98
                            men vanligast är väl brun och gul...
                            De större producenterna (som jag känner till) av Pomacea bridgesi har än så länge bara den gula avelsformen och den bruna vildformen även om det finns några undantag. Numera finna arten i en mängd olika framavlade färgvarianter, dock främst hos snäckentusiaster och inte hos producenter. Om du ursäktar att jag använder den engelska terminologin så kommer en uppräkning här: yellow, striped Yellow (gul med bruna ränder), ivroy, blue, jade (mörk fot, gult skal), olive (mörk fot med grönaktigt skal), striped olive, burgundy, striped red(ljus fot, ljust skal med röda ränder), dark-striped-purple (mörk fot med lila skal med mörka ränder), light-striped-purple (ljus fot, ljust skal med rosa ränder), chestnut, wild (mörk fot, brunt skal med ränder). Jag tror att det var de flesta men jag kan ha glömt någon.

I min avartar kan man ana sig till en ivory, jade, striped yellow, dark-striped-purple och ovanpå dark-striped purple syns en wild variant.

MVH

Sabina

Kommentar

• saltbiff
                              • December 2006
                              • 607

Tack för bilden Miiaoo!! Det var kul att se den gulliga snigeln...
                              Jag har bara en vanlig gul snäcka,det skulle vara kul att ha någon mer ovanlig färg,det finns ju jättefina!

5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

Kommentar

Arbetssätt...