översvullet öga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    översvullet öga.

    min fembandsbarb har fått ett skit svullet öga..den sticker ut ca 2-3mm, det är enormt alltså. vad beror detta på? vad är det för sjukdom????

    info om vad för sjukdom och info om själva sjukdomen i fråga tack!
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    komigen help meeeeEE
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Matsvin
      • April 2006
      • 254

      #3
      Ursprungligen postat av Amaro
      min fembandsbarb har fått ett skit svullet öga..den sticker ut ca 2-3mm, det är enormt alltså. vad beror detta på? vad är det för sjukdom????

      info om vad för sjukdom och info om själva sjukdomen i fråga tack!
      En av mina limior hade ett jättesvullet öga för ett tag sedan, men jag hade fångat fiskar med fiskfälla (för mycket växter) och jag tror att fisken hade lyckats skada sig i fällan... Det gick över rätt snabbt, inom en vecka såg man inte längre vem utav dem det var...

      Ögonen på fisken är känsliga och svullnar lätt upp, kan finnas olika orsaker...

      Vet inte om detta hjälper alls...

      /Matsvin.
      Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        läste att det kan vara så att den skadat sig, kan också vara så att det är sjukdom...därför vill jag få hjälp för att vara säker på det ena eller det andra för att därefter agera

        tack för hjälpen, får hoppas att det är en skada o inte sjukdom..

        någon annan som vet???
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          kan vara dåligt vatten
          har du bra kvalite på vattnet? bra vattenvärden och så?
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #6
            lenis3 har tyvärr inte fixat ett testkit än...men ja byter vatten 1 gång i veckan, matar varannan dag för att det inte ska bli för mycket skit. vattnet är biologiskt aktivt och hela köret. vet inte vad som är problemet asså...nyss märkte jag att en del av dem bajsar som vita snören, men det kan bero på att de käkar växter kanske?? inga utåtstående fjäll eller liknande, inga fiskar matvägrar eller liknande..
            jag tog ut fisken som hade problem med ögat.

            vettefan vad det är som pågår asså..får nog avvakta tills immorn och se hur läget är då.

            vad fan kan det vara om inte bukvattensot, det är vad jag undrar...alla fiskar ser friska ut asså..bara en hade problem med ena ögat. då de får globögon så får de väll det på båda ögonen och inte bara ena sidan ??
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • Kockfrallan
              • March 2005
              • 462

              #7
              Tjena jag har samma sak på en av mina scalarer jag vet inte vad ´som har hänt men han har haft ögat svullet i säkert 2 månader nu och det blir verken bättre eller sämre.
              Han äter hur bra som helst och visar inga tecken på att han mår dåligt.
              Jag vet inte riktigt vad man ska göra med honom.
              Mvh Marcus
              450L
              5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
              1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
              1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

              Kommentar

              • Marcus.N
                • September 2006
                • 1173

                #8
                Om den bajsar vit? så är det nog en sjukdom min gupyhona dog av det! ja tror att en fisk har diarre om den bajsar vit eller har ja fel? har för mig att ja har läst det nån stans! men ja är inte säker ja kan ju ha fel?ehhmm
                why am i the only one how gives the most all the time?
                www.agnescarlsson.se
                www.myspace.com/agnescarlsson
                http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
                http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

                Kommentar

                • Amaro
                  • January 2007
                  • 1709

                  #9
                  joo jag vet, saken e att jag matar dem me grönsaker ibland,, undrar om det leder till att de bajsar "vitt" vore inte ologiskt iallafall.'


                  kockfrallan jasså. så det behöver inte betyda att fisken/fiskarna är sjuka, då vet man det...kan ju alltid kanske vara en skada :S vill bara va säker på det så inga dör pga min okunnighet
                  If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                  Kommentar

                  • Stew
                    • July 2004
                    • 1736

                    #10
                    Tjenamoss

                    Gör en sökning på popeye
                    Ganska vanligt hos ciklider, men det uppkommer säkerligen på barber också.

                    Att de bajsar vitt beror på flagelater i magen. Ofta bukvattensot...! Beror på många olika faktorer, som dålig kostplanering, dåliga vattenvärden och mycket stress.

                    Att mata med grönsaker ska absolut inte vara någon fara.
                    540l Malawi
                    180l Växt / sällskapskar
                    90l odlingskar
                    50l odlingskar / karantänskar

                    Kommentar

                    • Amaro
                      • January 2007
                      • 1709

                      #11
                      stew.

                      angående att de bajsar vitt. KAN det inte bero på att jag matade med grönsaker. endast de jag såg käka grönsakerna bajsade vitt..de andra bajsade brunt! jag undrar om det beror på detta. fiskarna beter sig helt friskt, de matvägrar inte eller liknande. inga tecken på utåtstående fjäll osv

                      kan ingen av er vara så snälla att ni testar mata med tex gurka och därefter tittar om det är brunt skit eller vit-grön aktig skit?!?!? genom detta så kan man konstatera varesig det är bukvattensot varje gång de skiter vitt eller att det kan bero på grönsaker.
                      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                      Kommentar

                      • Stew
                        • July 2004
                        • 1736

                        #12
                        Ursprungligen postat av Amaro
                        stew.

                        angående att de bajsar vitt. KAN det inte bero på att jag matade med grönsaker. endast de jag såg käka grönsakerna bajsade vitt..de andra bajsade brunt! jag undrar om det beror på detta. fiskarna beter sig helt friskt, de matvägrar inte eller liknande. inga tecken på utåtstående fjäll osv

                        kan ingen av er vara så snälla att ni testar mata med tex gurka och därefter tittar om det är brunt skit eller vit-grön aktig skit?!?!? genom detta så kan man konstatera varesig det är bukvattensot varje gång de skiter vitt eller att det kan bero på grönsaker.
                        Bajsar de grönt så kan det bero på grönsaksdiet. Vitt nej. Har aldrig varit med om det, och aldrig läst om det heller. Kan inte vara 100% säker, och jag hoppas att någon rättar mig.

                        Vit-grönt säger du nu... Låter mer troligt att det beror på grönsaksdiet
                        540l Malawi
                        180l Växt / sällskapskar
                        90l odlingskar
                        50l odlingskar / karantänskar

                        Kommentar

                        • Healena
                          • May 2006
                          • 1440

                          #13
                          Mina platys bajsar ofta vitt - när de ätit för mycket räkmix. Grönt blir det när de käkat ärtor... Och de har alltid hållit på så, så jag har svårt att tro det beror på någon sjukdom för min del
                          Alla är pigga, runda och goa och har så alltid varit!
                          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                          Kommentar

                          • Tuda
                            • July 2006
                            • 21

                            #14
                            om man har en kattmal, som tex "sorubim lima" (såg att en användare hade detta ovan) då är det en sjukdom som heter "popeye" på engelska, ögat svullnar helt enkelt upp och man botar det med att ta fisken till ett eget akvarium, ha bra filtrering och högvärme (minst 30c) och byta vatten en gång om dagen tills svullnaden lagt sig.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...