Tips för räkakvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evus
    • September 2006
    • 729

    Tips för räkakvariet.

    Hej hopp!
    Jag satt och surfade på nätet och hittade denna sida:

    How to Create a Moss Wall. Informations about aquatic moss, aquarium moss, Vesicularia dubyana. Cultivation of Java Moss, Christmas Moss. This site provides all information about the cultivation of the different aquatic moss, aquarium moss, available to all hobbyist in order to create a nature aquarium.


    Jag har tänkt att prova och tillverka en dylik "mossvägg" i helgen.
    Mina räkor kommer att älska den:-)

    Eva
    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart
  • Fly
    • January 2006
    • 88

    #2
    Tack för tipset!

    Det kanske man skulle prova. Snyggt med en moss-bakgrund och mkt billigare än andra bakgrunder. Då blir det att leta nät då...

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Bra idé. Det borde man testa. Det brukar finnas plastnät på rulle att köpa löpmeter av på större gardencenters. Man spaljerar upp klängväxter på dom, fast dom är nog för grova.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • alcar
        • April 2005
        • 1398

        #4
        Ursprungligen postat av evus
        Hej hopp!
        Jag satt och surfade på nätet och hittade denna sida:

        How to Create a Moss Wall. Informations about aquatic moss, aquarium moss, Vesicularia dubyana. Cultivation of Java Moss, Christmas Moss. This site provides all information about the cultivation of the different aquatic moss, aquarium moss, available to all hobbyist in order to create a nature aquarium.


        Jag har tänkt att prova och tillverka en dylik "mossvägg" i helgen.
        Mina räkor kommer att älska den:-)

        Eva

        jag ska nog bygga en sån bakrund till ett av mina mindre kar
        mvh alexander
        min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

        Kommentar

        • Fly
          • January 2006
          • 88

          #5
          En sak som jag kom att tänka på var bara hur man gör med pump o värmare. Var jag menar är att det går ju inte att ha moss-bakgrund bakom dem (?) Eller kan man kanske några hål i nätet o trycka in dem med? Kanske lite krångligt när mossan växt en del. Det skulle ju inte vara snyggt om bakgrunden "slutade" bara... Tyvärr kan jag inte sätt utrustningen på kortsidan; sladdarna går ut baktill.

          Någon som har någon idé?

          Kommentar

          • evus
            • September 2006
            • 729

            #6
            Jag tänkte inte på det.... jag kommer att göra min bakgrund i ett 16 liters plastakvarium utan pump och värmare. Jag kör på rumstemp och javamossa i stället, funkar utmärkt. Ang ditt problem får man kanske hitta på något sätt att "bygga ut" elektroniken från bakväggen. Mossan mår nog inte så bra av att komma i direktkontakt med doppvärmaren när den går för fullt
            This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

            Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

            Kommentar

            • ralp
              • October 2004
              • 639

              #7
              Ursprungligen postat av Fly
              En sak som jag kom att tänka på var bara hur man gör med pump o värmare. ... Någon som har någon idé?
              Beror lite på vilken sort pump du har men lite generellt:

              Använda ett nät som t.ex. rostfritt stålnätt som går att forma och är stabilt. Sedan utforma du det precis som en vanlig bakgrund och klämmer det med lite avstånd till glaset dit. Om det behövs så sätter du på utblåset en liten slangbit (svart eller grön) som du pillar genom nätet. Lite pyssel men helt klart värd besväret.

              Hela konstruktionen kan dock vara lite besvärlig när det gäller underhållningen. Rengöring av filtern och/eller akvariet (typ spåra döda räkor t.ex.). Tänk på det speciellt om du kör med småkar.

              Hejhopp. Ralp

              p.s.: Just när det gäller att håller karet rent tar jag alltid hjälp ut av snäckor som hitta döda räkor och matrester precis överallt...
              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Ralf, har du testat med mossvägg? Vad tror du om grönt plastnät i stället? Fast räkorna kommer att springa genom det förstås... å andra sidan spelar det kanske ingen roll egentligen?
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • ralp
                  • October 2004
                  • 639

                  #9
                  Nej - jag har inget behov av en sådan vägg heller eftersom de olika mossor jag har växer så vilt iallafall (på rot eller sten) som det blir till slut en form av vägg. Tillsammans med svart plastfolie på bakrutan blir det kanonsnygg

                  Hejhopp. R
                  110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                  Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                  18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                  16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Väldigt trevlig mossida om man klickade sig in i den ordentligt Det var ju plastnät dom hade använt såg jag när jag läste noggrannare
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Fly
                      • January 2006
                      • 88

                      #11
                      Ralp:

                      Smart! Och snyggt att forma väggen oxå. Värt att tänka på. Nu är ju räkkaret inte så stort; 50 liter och jag har en del sten som ett rev i mitten, men det går kanske att göra något av det ändå. Värmare och pump kanske kan byggas in i ena hörnan.

                      Tror ni att bakgrunden behöver fästas mer än att den sticks ner i sanden? På kanterna menar jag.

                      ... och snäckor har jag! Zebra+horn+malaysiska (tror jag).

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        På länken är den ju fastsatt med sugpropp/ar. Det kanske är bra så den inte tippar ut från bakkanten. Annars kan man kanske luta en rot mot den eller liknande?
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • fimpen
                          • January 2003
                          • 93

                          #13
                          Kanon! Detta ska jag fixa med i helgen!

                          Kommentar

                          • Krax
                            • December 2005
                            • 1329

                            #14
                            Jag hade inte vågat ha hönsnät i akvariet. De verkar vara galvaniserade och om det är zink eller koppar i är risken stor att man förgiftar akvariet. Plastnät verkar mycket bättre.

                            Kommentar

                            • chessman
                              • November 2006
                              • 368

                              #15
                              Jag har nyss gjort klart min mossvägg.. är lite osker på om maskorna är lite i minsta laget.. men men det visar sig snart..!! Ska bli spännande att se iallafall vad reslutatet bir.. jag har använt mörkgrått plastnät som jag hittade hos min blomsteraffär och sen gjorde jag endast 1/4 del av väggen då jag vill kunna ha annat oxså att visa.
                              Hobbyakvarist med 250L akvarium..
                              Plus 5 st till 190L, 152L, 48L, 45L & 20L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...