Jag har blivit med endlers

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Jag har blivit med endlers

    Efter en del letande har jag äntligen fått hem 12 individer av ursprungsformen av endlers

    Och ni vet hur sexgalna ungfödare är, så nu måste jag börja tänka lite på bebisarna som så småningom lär komma.

    Ni som har endlers vad brukar ni ge de nyfödda ynglen för mat? Nån form av yngelmat, eller kör ni med vanlig flingmat?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Hejhej, här kommer jag igen! Jag har både vanliga guppy och lyrstjärtsguppy (ser ut precis som endlers men med lite längre stjärt, "lyrstjärt") och jag ger inte någon särskild yngelmat utan de äter samma som föräldrarna. (Jag matar omväxlande med flingfoder och olika sorters frysmat, tex bosmider, dafnier)

    PS: Givetvis har jag inte blandat guppysorterna, jag har flera olika kar! Ifall någon undrar... DS
    Min zoon

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Jag matar också med finsmulat flingfoder.
      Sedan lyxar jag till det ibland med nykläckt artemia och t.ex frysta bosmider och cyclops.

      Sera mikropan, stage 2 mini-flake food är bra att köra med i början. Så slipper man hålla på och smula och smula... Det är färdigsmulat, smått.
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • MaxRobban
        • August 2006
        • 1048

        #4
        Endlers är inte kräsna med maten, men då jag ändå kläcker artemia varje dag så får de sånt, men ger dem också torrfoder. Jag har dels den vanliga Endlers med den grå grundfärgen, men jag har också med blond grundfärg, sk guld endlers. Detta att en del Endlers drar iväg med dubbelsvärd, ibland tendens till över och undersvärd är ngt som man inte ska sträva efter. Det tyder på uppblandade stammar. Nitra skriver om Lyrstjärt, men tror du menar dubbelsvärd. Jag har tidigare haft stammar med tendens till olika fentyper, då har jag sorterat bort de fiskar som haft tendens till för utdragna stjärtfenor. Den stam jag har nu har jag inte detta " problem " med utan de håller sig små och kompakta.
        Men visst är detta en härlig liten fisk och roligt att den blivit så omtyckt och vanlig. Nu hoppas jag som gillar olika vildformer av guppy ( även andra ungfödare ) att även andra sorter blir lite vanligare igen och att akvarister håller sina stammar intakta utan uppblandning.

        Sonja har fotat sina fiskar och visar hur de ska se ut i formen :



        Så pass kompakta ska de vara och en härligt foto hon tagit där.
        Senast redigerad av MaxRobban; 19 September 2006, 16:41.

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Ursprungligen postat av MaxRobban
          Detta att en del Endlers drar iväg med dubbelsvärd, ibland tendens till över och undersvärd är ngt som man inte ska sträva efter. Det tyder på uppblandade stammar. Nitra skriver om Lyrstjärt, men tror du menar dubbelsvärd.
          Mina såldes som just "Lyrstjärtsguppy", men du har säkert rätt, fiskar brukar ju kunna kallas både det ena och det andra för att det ska låta flott!

          PS: Har du möjligen någon bild på dina "guld endlers"? De blev jag nyfiken på! DS
          Min zoon

          Kommentar

          • Anneth
            • August 2006
            • 412

            #6
            Visst är det väll roligt att få bli med Endlers. Det har jag också blivit idag, jag hade sedan tidigare beställt 3+3 Endlers på zooaffären hos grannkommunen och idag var jag dit & löste ut dom. Dom är så fina & så charmiga. Äntligen har även jag några Endlers.

            Hälsningar Anneth
            Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
            Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

            Kommentar

            • Jenny_E
              • July 2004
              • 661

              #7
              Jaså, DET är Endlers (nu gick det upp ett ljus )

              De är så fina. Varför ska man inte blanda med "vanlig" guppy?

              Kommentar

              • albjohn
                • March 2006
                • 1179

                #8
                Grattis batski och Anneth, ni kommer inte att ångra er

                Jag matar mina yngel med söndersmulade flingor och dom verkar då må bra.

                Själv har jag blivit lycklig ägare till 4 st snäckskalslekare idag (multisar), dom håller som bäst på att prova ut skalen.

                Åter till Endlers, jag har haft problem med att dom köpta honorna dött, samtliga 3 st har dött varav 1 i samband med förlossning.
                Hannarna däremot lever och frodas.

                Däremot verkar ynglen som hann födas mer livskraftiga och har ynglat i sin tur därför har dom gamla hannarna fått byta bostad och en ny hanne skall få göra nästa generation.

                Det skulle vara intressant att höra om någon annan har haft samma problem med honorna ?
                Mvh Leif

                Kommentar

                • albjohn
                  • March 2006
                  • 1179

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jenny_E
                  Jaså, DET är Endlers (nu gick det upp ett ljus )

                  De är så fina. Varför ska man inte blanda med "vanlig" guppy?
                  Därför att dom blandar sig och det är inte så bra, försök hålla dom åtskilda så bibehålls rasen relativt ren.
                  Mvh Leif

                  Kommentar

                  • Fellan
                    • June 2006
                    • 551

                    #10
                    Annars kommer det inte att finnas några endlers kvar om ett tag
                    Always look on the bright side of life!
                    Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av albjohn
                      Grattis batski och Anneth, ni kommer inte att ångra er
                      Grattis själv! Snäcklekare verkar vara underbart söta och trevliga fiskar
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • MaxRobban
                        • August 2006
                        • 1048

                        #12
                        Sämre fiskfotograf än jag finns inte, men Nitra jag ska göra ett försök att ta kort på mina Guld endlers och visa, men oroa er inte, ska inte tävla med mina bilder... Men guppy har alltid grundfärg grå eller blond. Det kallas ibland att en del har sk guldguppy, dvs att honan är ljusare och hannensgrunsfärg är ljus, så är det med guld endelri också. De är ljusa i färgen och på hannen försvinner då det karakteristiska svarta kind strecket. Hannen är ljus och har kvar sina röda o gröna fält. Så den är lite mindre färgad än den vanliga Endlers. Jag bor i Stockholm och här är det inte så svårt att få tag på dessa Endlers, finns ibland i butik och annars ser man dem på storauktionerna av och till. Men ser man dem i butik är de ibland blandade med vanliga Endlers. Jag håller mina separerade för att behålla stammarna intakta. Ser du bor i Borlänge, men är du intresserad av att få tag på denna variant ska jag kolla via Svenska guppysällskapets medlemslista och se om det finns ngn i dina trakter som kan tänkas ha den. Men i Sthlm är den inte så svår att få tag på.

                        Det vi diskuterat innan med utragna stjärtfenor på Endlers ser man ibland också hos Guld Endleri. Jag har aldrig sett tendens till riktigt dubbelsvärd, men antydan till över eller undersvärd kan dyka upp, ser jag det får de flytta till ngt akvarium med guppysoppa hemma hos mig.

                        I Västeråstrakten finns det många som håller på med guppy, men om ngn där har guld endlers just nu vet jag inte, men dit har du väl lite närmare om inte mina geografiska kunskaper är helt fel.

                        För att röra till det ändå mer så finns det även ibland ngt man kallar Blå Endleri. Dessa fiskar har jag aldrig sett och kan inte förklara heller bra nog vad det handlar om. Denna variant har iallafall förekommit hos medlemmar i Svenska guppysällskapet, så jag har hört talas om dem.

                        Roligt att få prata guppy... vänta bara tills jag kommer igång och får prata om dubbelsvärd, undersvärd och annat spännande.

                        Hälsn Robban

                        Kommentar

                        • Anneth
                          • August 2006
                          • 412

                          #13
                          Ursprungligen postat av albjohn
                          Grattis batski och Anneth, ni kommer inte att ångra er

                          Jag matar mina yngel med söndersmulade flingor och dom verkar då må bra.

                          Själv har jag blivit lycklig ägare till 4 st snäckskalslekare idag (multisar), dom håller som bäst på att prova ut skalen.

                          Åter till Endlers, jag har haft problem med att dom köpta honorna dött, samtliga 3 st har dött varav 1 i samband med förlossning.
                          Hannarna däremot lever och frodas.

                          Däremot verkar ynglen som hann födas mer livskraftiga och har ynglat i sin tur därför har dom gamla hannarna fått byta bostad och en ny hanne skall få göra nästa generation.

                          Det skulle vara intressant att höra om någon annan har haft samma problem med honorna ?

                          Tack, ja det känns riktigt bra att äntligen ha fått tag på några Endlers, och det är inte så lätt här i trakterna.=) Vad tråkigt med dina honor som har dött, jag hoppa & håller tummarna för att min ska klara sig bättre, men jag är lite orolig för ena honan för hon är så väldigt smal, men hon ser ju pigg ut och hon äter som hon ska.

                          Grattis till dina multisar, det är trevliga snäcklekare, vi hade sådana förr då när min dåvarande man höll på med Tanganyika.

                          Hälsningar Anneth
                          Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                          Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Rogli
                            • August 2005
                            • 132

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            Efter en del letande har jag äntligen fått hem 12 individer av ursprungsformen av endlers

                            Och ni vet hur sexgalna ungfödare är, så nu måste jag börja tänka lite på bebisarna som så småningom lär komma.

                            Ni som har endlers vad brukar ni ge de nyfödda ynglen för mat? Nån form av yngelmat, eller kör ni med vanlig flingmat?

                            Vad menas med ursprungsformen av endlers? Hur skiljer de sig ifrån de "vanliga"?

                            Kommentar

                            • Rogli
                              • August 2005
                              • 132

                              #15
                              Ursprungligen postat av MaxRobban
                              Roligt att få prata guppy... vänta bara tills jag kommer igång och får prata om dubbelsvärd, undersvärd och annat spännande.

                              Hälsn Robban
                              Jag har vildguppy ifrån Trinidad och hanarna skiljer sig åt från varandra på det sättet att det förekommer både översvärd och sådana som helt saknar svärd. Är det vanligt i vildstammar att olika stjärtfensvarianter förekommer i samma population? eller kan man befara att det på fångstplatsen förekommit utplantering av den ena eller andra sorten?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...