Hjäälp...bäbisar!! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    Hjäälp...bäbisar!! :)

    Igår såg jag att min platy "lill-berta" var sprängtjock och drog sig undan de andra. Jag åkte och köpte ett yngelkar (dubbel botten) och stoppade ner henne där igår kväll. Denhär gången (fler har varit gravida förut) tänkte jag försöka spara ett par stycken om det går..

    Imorse - låg det c.a 14 små sötnosar på yngelkarets botten .
    Och lill-berta fick hoppa ner till de andra (hon blev sååå glad för det)!
    Så - hur gör jag NU? Med mat och så? Hur många brukar kunna klara sig?

    Jag har även ett större kärl på några liter, dit jag kan flytta dem om/när de blir större - om det behövs.

    Hjälp mig!! Jag är totalt okunnig på dethär med att föda upp yngel...
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Ganska fantastiskt..jag bara sitter och tittar på dem!!
    Helt fix färdiga små bäbis - fiskar, med putande magar och viftande små fenor!!
    URSÖTA
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • Healena
      • May 2006
      • 1440

      #3
      Nu har det gått ett par dagar. Det är 17 st små sötnosar, och man riktigt ser hur de växer från dag till dag

      FRÅGA:
      - Hur länge kan man ha dem kvar i flyt - akvariet? Det är ju en såndär låda med små springor på sidorna för att akvarievattnet ska kunna strömma igenom. Har fått för mig att de mår ganska bra där än sålänge. Har även en liten flytande växt däri, som de kan gömma sig i.

      Jag HAR som jag sade tidigare, en liten sjuk/transport - burk på ett par liter, som jag kan inreda till yngelakvarium om jag absolut måste!

      De övriga platysarna & kampfirren är helfnattiga! De simmar runt yngelkaret - och man riktigt SER hur de drägglar!!!! Massa mat de ej kommer åt vetni..
      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Det finns ingen anledning att ha kvar dem i det lilla trånga yngelkaret. Ju fortare de flyttar till ett större kar desto bättre.

        Men se till att du fyller det med vatten från det stora akvariet. Och så bör du ha både filter/pump, belysning och om det behöver en liten doppvärmare.

        Yngel behöver få mat oftare än vuxna så håll koll på nitriten i yngelkaret. Du kan krama ut lite filterskit ur det stora filtret i yngelkaret.

        Lycka till!
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Det värsta är att jag inte har någon extra pump..ännu...
          Och "baljan" är ju just en balja - inte stor!
          Kan man köra med lätta vattenbyten varje dag istället?
          Och då fylla på med vatten från "mamma-akvariet"....
          Senast redigerad av Healena; 21 September 2006, 11:51.
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • Olle A
            • January 2002
            • 1661

            #6
            Tänk på att 17 yngel behöver plats att växa! Snart får de nog ha ett akvarium på åtminstone 15-20 liter om det ska gå bra. Ska du ha en filterpump så tänk på att den inte får vara så kraftig att ynglen sugs in i den och fastnar - jag har i stället bottenfilter i mina yngelakvarier, vilket fungerar utmärkt. Bäst är det att mata ynglen med smått levandefoder som artemia och micromask, men även smått torrfoder går bra.

            Olle

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Vad är ett bottenfilter? Hur fungerar det?

              Än sålänge funkar det med flytbaljan - de är väldans små ännu.
              Men funderar på att inreda ett yngelkar och flytta över dem i helgen.
              Då har de ju hunnit växa till sig lite till.
              Jag kom på att jag har ett kar till, eller rättare sagt en låda på c.a 10 liter.
              Den kan också vara ett alternativ som yngelkar

              Men somsagt - jag är pump-lös ändå, och tror inte det kommer funka med pump i den heller. Skulle nog bli mer pump än balja!....
              Så återigen:
              - kan det funka med dagliga vattenbyten ist. f pump?

              Grus har jag, och någon växt kan jag också flytta över.

              När börjar man se vilken färg/teckning de får?
              Mina platysar är olikfärgade hela bunten.
              Några yngel ser jag redan nu kommer få svart teckning på fenorna...
              Men än så länge är de gulgenomskinliga för övrigt.
              Senast redigerad av Healena; 21 September 2006, 13:14.
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att köra utan filter och byta vatten varje dag, så jag vill inte uttala mig om det. Men tänk på att i ett yngelkar blir det ganska stor belastning med tanke på att de behöver mat oftare. Ju mindre akvarium desto större belastning.

                10 liter är väldigt litet och det finns risk att de inte kommer att utväcklas normalt. Fiskar (även små sådana) behöver utrymme för att trivas och växa och de växer snabbare/blir större om de bor i större akvarier.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #9
                  Jag tänker inte ha dem där så jättelänge.
                  De ska få flytta till akvariet så snart som möjligt när de fått lite storlek
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • Healena
                    • May 2006
                    • 1440

                    #10
                    Gissa vem som idag köpt ett litet "fisk-hotell" på 20 L, komplett med pump, filter & allt...

                    Jag är hopplös - gubben bara suckar..
                    Men jag behövde ÄNDÅ nå't slags karantänakvarium - försvarar jag mig med!

                    Hur gör man vid vattenbytena? Är det bäst att ta hälften från "mammaakvariet" och hälften rent..eller hur GÖR man?
                    Och hur ofta?

                    Startar upp det med mycket akvarievatten från mammaakvariet,
                    och kramar ur det filtret..

                    Ska man köra med Denitrol ändå - BEHÖVS det?

                    / Hon med tusen frågor...
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Healena
                      Gissa vem som idag köpt ett litet "fisk-hotell" på 20 L, komplett med pump, filter & allt...
                      Kul

                      Ursprungligen postat av Healena
                      Jag är hopplös - gubben bara suckar..
                      Men jag behövde ÄNDÅ nå't slags karantänakvarium - försvarar jag mig med!
                      Hehe Har du ungfödare så lär du få användning för det

                      Ursprungligen postat av Healena
                      Hur gör man vid vattenbytena? Är det bäst att ta hälften från "mammaakvariet" och hälften rent..eller hur GÖR man?
                      Och hur ofta?
                      Jag har egentligen ingen egen erfarenhet av ett så litet akvarium så jag vet inte hur ofta du ska byta vatten, men jag skulle nog hålla koll på vattnet med ett nitrittest. Det är iaf alltid bättre med mindre vattenbyten oftare än stora vattenbyten mer sällan. Det är bra att du tar vatten från det stora akvariet nu, men sen får du ta nytt vatten (med vattenberedningsmedel) när du byter vatten.

                      Ursprungligen postat av Healena
                      Startar upp det med mycket akvarievatten från mammaakvariet,
                      och kramar ur det filtret..

                      Ska man köra med Denitrol ändå - BEHÖVS det?
                      Det låter bra! Jag skulle kört med Denitrol för säkerhets skull. Det är ju ett litet akvarium och de bör ju få mat flera ggr om dan.

                      Lycka till!
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Healena
                        • May 2006
                        • 1440

                        #12
                        Tack & bock
                        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                        Kommentar

                        • maricici
                          • March 2006
                          • 303

                          #13
                          Själv kör jag alltid med Sera Toxivec (tar nitrit i första hand) i bebisakvariet, då det är svårt att hålla optimala förhållanden i så små akvarier+att se ev spill av finkornig bebismat. Sedan byter jag varje vecka, ingen fast vattemått utan jag jagar ev foderrester med slamsug. Sedan så odlar jag sniglar i både det lilla och 100 litersakvariet, dom är suveräna på att ta rester av bebisfoder.
                          I
                          MY

                          Kommentar

                          • Healena
                            • May 2006
                            • 1440

                            #14
                            Ursprungligen postat av maricici
                            Själv kör jag alltid med Sera Toxivec (tar nitrit i första hand) i bebisakvariet, ....
                            Hur ofta har du i Toxivec? Har det hemma

                            Nu simmar 17 små bäbisar runt och utforskar sin nya barnkammare

                            Fyllde med 2/3 akvarievatten från mammaakvariet, och 1/3 nytt.
                            och kramade ur ena filterhalvan tillsammans med nya filtret - i vattnet.
                            Har haft i lite sera Aquatan också. Har 2 riktiga växter, och några plast.
                            Tog även med några "skitiga" småstenar från mammaburken.
                            Har satt en nylonstrumpa för filterinsuget...
                            Har kanske i Denitrol imorgon.

                            Kan jag göra något mer?
                            Senast redigerad av Healena; 22 September 2006, 14:51.
                            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                            Kommentar

                            • maricici
                              • March 2006
                              • 303

                              #15
                              Ursprungligen postat av Healena
                              Hur ofta har du i Toxivec? Har det hemma

                              Nu simmar 17 små bäbisar runt och utforskar sin nya barnkammare

                              Fyllde med 2/3 akvarievatten från mammaakvariet, och 1/3 nytt.
                              och kramade ur ena filterhalvan tillsammans med nya filtret - i vattnet.
                              Har haft i lite sera Aquatan också. Har 2 riktiga växter, och några plast.
                              Tog även med några "skitiga" småstenar från mammaburken.
                              Har satt en nylonstrumpa för filterinsuget...

                              Kan jag göra något mer?
                              Lägger i 5 ml vid varje större vattenbyte, och tillsätter JBL Biotopol i motsvarande mängd nytllsatt vatten annars.. I djungeln av fabrikatsnamn, har jag för mig att Biopotol och Aquatan är samma innehåll-rätta mig om jag har fel-någon.. Tycker du ser ut att ha ordnat det bra för fisken, och vet inte om du behöver något mera. Två växter är mera än nog i ett så litet akvarium när dom börjar växa, mina har brett ut sig till ett helt växtakvarium.. Som en parentes så har mina fyramånadersfiskar fått sina första yngel i bebisakvariet-jag har sett tre, fyra stycken frisimmande
                              I
                              MY

                              Kommentar

                              Arbetssätt...