Hur togs bilden...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    Hur togs bilden...

    Hoppas denna tråd kan växa lite och på så sätt hjälpa varandra till bättre bilder. Min tanke är att man lägger in lyckade bilder och beskriver hur man gjorde för att ta dem. Jag börjar själv med en bild på en snäcklekare jag har.

    Motiv: Lamprologus brevis
    Kamera: Canon EOS 20D
    Objektiv: Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1
    Blixt: Canon Speedlite 550EX med fjärrutlösare
    Slutare: 1/125s
    Bländare: f11
    Efterbehandling: Förminskat bilden till 1000 pixlar i bredd och lagt på extra skärpa.

    Hur: Dessa fiskar gick i ett ganska litet akvarium. Hanen som är fotad på bilden visade sig gärna upp sig. Blixten låg på täckglaset. Genom att ha bländaren på f11 fick jag lagom mycket skärpa på fisken men samtidigt en suddigare bakgrund. Jag tog fler kort med olika bländare. Ville gärna få med några snäckskal för att visa att det är en snäckskalslekare.

    Om ni lägger in misslyckade bilder kanske vi tillsammans kan råda hur de ska bli bättre.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av admin; 27 August 2006, 21:04.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Här kommer samma bild igen men med mer efterbehandling

    Följande är gjort i Photshop
    Damm är borttaget med "Spot Healing Brush"
    Curves är justerade så att de liknar ett S
    Levels har fått svart och vit definerade, dvs man har valt en punkt på bilden som är referens för svart och en punkt som referens för vitt.
    Har också dragit lite i Levels
    Bifogade filer
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      TYcker faktiskt att ettan är bättre - tvåan blev lite väl ljus.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        #4
        Det man får göra är att prova sig fram var referenspunkten för vitt ska vara. Jag har nog träffat lite fel på 2:an. Vad jag vill visa är mest att man kan göra en del efter fotot är taget.

        Vad jag alltid brukar göra är skärpa + att jag tar bort smuts med "Spot Healing Brush"
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11220

          #5
          Diskus

          Motiv: Symphysodon sp.
          Kamera: Canon EOS 20D
          Objektiv: Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1
          Blixt: Canon Speedlite 550EX
          Slutare: 1/60s
          Bländare: f/4
          Efterbehandling: Förminskat bilden till 1000 pixlar i bredd och lagt på extra skärpa. Beskurit fotot

          Hur: Var hos Ciklidhuset i Lerum och fotade. Där kan man inte ha blixt på akvarierna + att rutan var lite smutsig i just detta akvariet. Diskusen var ganska stilla så jag använder en låg bländare. Fick således ett kort skärpedjup.
          Bifogade filer
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Kan det vara en Marlboro-diskus - den har ju i alla fall "skrivit" ett "M" på lekkrukan

            Mycket bra kort för att vara taget utan blixt - fast diskusen är väl en av få arter som det funkar på och dessutom verkar det ju ändå varit hyfsat med ljus i akvariet eftersom tiden är 1/60.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag förstår nog inte riktigt övningen... Vill du ha teknisk kritik på bilden, eller förslag på efterbehandling?

              Kritik: som du säkert själv vet är bilden svagt underexponerad och vitbalansen är inte riktigt rätt (grönstick). Bägge är antagligen en effekt av att det är fotat i svag belysning utan blixt.

              Efterbehandling: eftersom bilden nästan rätt exponering och de ljusaste objekten i bilden bör vara vita (kalk-korn på lek-konen) funkar kära gamla "auto levels" rätt bra. Eftersom jag själv gillar kontrastrika bilder förbättrar jag sen lokal kontrast genom att välja filter/sharpen/unsharp mask med inställningarna 13%, 60 pixels, 0 threshhold.

              Bilden är lite brusig pga att den var något mörk, men inte så mycket att jag tycker det är lönt att tvätta bort bruset (eftersom man förlorar detalj).
              Senast redigerad av Azur; 14 October 2006, 00:36.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11220

                #8
                Jag hade tänkt att man kunde skicka in bilder som är ganska okey och beskriva hur man tagit dem. Själv kunde jag inte ta bra bilder förrän jag fick se lite exempel från Micke där han visade hur han ställt in kameran på olika sätt.
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Jättebra tåt det här Christian... hoppas verkligen att flera duktiga fotografer lägger upp exempel som man kan kika på... även de som lyckas fota med vanliga digitalkameror utan en massa objektiv och sånt...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Aha, sorry, jag missförstod totalt. Skall gräva fram några bilder och posta.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      När jag fotar mina fiskar så använder jag inte blixt. När jag har blixt får fiskarna (diskus) så konstiga färger, varför?
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        solbacka: kan du posta ett exempel?

                        Ett vanligt problem med blixtfotografering med inbyggd blixt är annars att fisken får onaturligt starka färger, eftersom man normalt aldrig ser fiskarna i starkt ljus från sidan utan i betydligt svagare ljus rakt uppifrån. För att komma runt detta kan man använda lösa blixtar som man lägger ovanpå akvariet - då kommer ljuset uppifrån, och färgerna blir mer normala.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • solbacka
                          • January 2004
                          • 3952

                          #13
                          Den första är med blixt den andra utan. Jag använder digitalkamera och har ännu inte lärt mig inställningarna. Jag vet i alla fall hur man stänger av blixten!
                          Bifogade filer
                          350l Diskus 275l SA växt
                          100l tanganynika
                          Min dagbok Mina bilder
                          Min alldeles egna zoon

                          Kommentar

                          • solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

                            #14
                            obs det är samma fisk! Bilderna är usla också men skulle bara visa ett exempel.
                            Senast redigerad av solbacka; 28 August 2006, 13:51.
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Haha, en blå discus blir grön!

                              Jaaa... Den övre bilden har lite grönstick men inte så mycket att det kan ha orsakat det här... Nej, jag vet faktiskt inte. Jag kan bara gissa att skillnaden är vinkeln på ljuset, just iridiserande färger är särskilt känsliga, men att det skulle bli så stor skillnad känns märkligt... Nån annan som vet?
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...