Skaffa nytt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Becka
    • August 2006
    • 61

    Skaffa nytt

    Hallå! Jag är Rebecka, men kalla mej Becka. Jag är ny på denna sida och detta är mitt första inlägg, jag hoppas att ni kommer svara!

    I alla fall.. Jag funderar på att skaffa ett akvarium som jag vill ha 1-2 slöjstjärtar. Grejen är att jag vet inte vilken storlek jag måste ha på akvariumet för att dem ska få plats i det. Jag har läst runt lite på internet och hittade lite intressant fakta om att guldfiskarna blir jättestora o.s.v.
    Visst är det kul med en växande fisk, men om den växer ur akvariumet så tycker man bara synd om den.. Och jag vill att mina guldfiskar ska få en sådan bra vård som möjligt.
    Jag har också lite andra frågor, som vattnet. Dem säger att man ska byta 20-30% vatten varje vecka. Men ska man någonsin tömma hela tanken på vatten och skrubba rent allt? Om man gör det så borde alla bra bakterier försvinna, vilket är dåligt..

    Alla tips ni har och gärna lite priser och sådant på olika akvarium skulle vara användbart. Jag har tyvärr inte all plats i världen, så inte alldeles för stort akvarium. Det bästa skulle vara så stort som det räcker för 2 guldfiskar, och om tanken är lite för stor ser det då tomt ut.

    Tack på förhand!

    /Becka
    Becka
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    #2
    Jag hade inte använt orden vill ha 1-2 slöjstjärtar i samma inlägg som tycka synd. Slöjstjärt är, i min åsikt, någonting som aldrig borde skapats.

    Vidare har du rätt i att de blir stora, en vanlig guldfisk blir runt 30cm och en slöjstjärt 25 enligt artbeskrivningen här. Eller för att förenkla det hela lite, glöm de fiskarna, de kräver maaaassor med plats.

    Cheers
    720L Malawi-biotop

    Kommentar

    • Sacrium
      • February 2004
      • 672

      #3
      Dom blir som Xstream säger ordentligt stora, och söta lilla disneyguldfisken är bara att drömma om. 250 liter säger artbeskrivningen på zoopet, men jag skulle säga att det är i underkant.
      Kul att du fastnat för akvarier i alla fall. Hoppas du löser det på något sätt.
      http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

      Kommentar

      • Becka
        • August 2006
        • 61

        #4
        Jag har för mej jag läst att alla guldfiskar inte blir så stora..
        Hur lång tid tar det ungefär innan dem blir så stora? Jag har för mej att jag läste någonstans att dem blir runt 25-30 cm efter ca 30-45 år.. Eller har jag totalt fel med det? För att min information kan vara ganska gammal, eftersom jag har en gammal bok, men dem säger liknande på nätet att det tar några år för dem att bli så stora.

        Men jag ska kolla med den fiskaffär om lite mer information, så jag inte gör fel.
        Jag hoppas i alla fall att jag kan ha guldfiskar, eftersom dem är jättefina och verkar väldigt roliga om dem mår riktigt bra
        Becka

        Kommentar

        • Terato
          • November 2003
          • 560

          #5
          Vill bara varna dig för att lita på zoobutikernas skötselråd. Allt för ofta har de ingen aning om vad de pratar om. Vill hellre bara sälja. Men det finns ju jättemånga fina fiskar för mindre akvarium! Kampfisken till exempel! Eller t.ex. ett litet räkakvarium är jättemysigt.


          Storrengöring gör jag bara om jag ska flytta akvariumet eller typ byta sand men oftast behöver man ju inte röja upp hela akvariet så länge man gör vattenbyterna och håller efter filtret så det inte täpper till.
          /Sara Östlund

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

          Kommentar

          • [xstream]
            • March 2006
            • 520

            #6
            Jaja, tänker du inte lyssna på oss när vi säger att du inte kan ha guldfisk eller slöjstjärt i något mindre än 250L så slipper du väl. Men kom inte hit och klaga när du ser fiskarna som knappat kan vända på sig i karet.
            720L Malawi-biotop

            Kommentar

            • ciklidis
              • July 2006
              • 85

              #7
              Här var en ganska nyttig hemsida om guldfiskar...

              Kommentar

              • [xstream]
                • March 2006
                • 520

                #8
                Ursprungligen postat av ciklidis
                Här var en ganska nyttig hemsida om guldfiskar...
                http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm
                Ännu mer skäl för henne att inte skaffa slöjstjärt helt enkelt...
                720L Malawi-biotop

                Kommentar

                • Becka
                  • August 2006
                  • 61

                  #9
                  Jag tycker att jag fick väldigt bra information på den butiken jag var till idag Har också fixat de gamla akvariumet min syster hade som är på 60 liter. Samt att dem säger att guldfiskarna behöver minst 50 liter/10cm fisk, så jag tror nog att mina små guldfiskar som jag kommer skaffa till veckan kommer klara sig ett tag. Jag köper väll inte en gigant det första jag gör ^^
                  Hade sedan tänkt skaffa ett större akvarium sedan, p.g.a. att dem växer
                  Men jag tror nog att jag kan klara mej med 60 liter tills jag har mer pengar så dem kan flytta till större.
                  Tycker ni fortfarande att jag är helt galen som gör så? Eftersom en 250l tank verkar lite stor för endast 2 små guldfiskar som dem är i början. Dem växer väll inte 10 cm i veckan precis :P
                  Becka

                  Kommentar

                  • [xstream]
                    • March 2006
                    • 520

                    #10
                    Som det stod på kramfors sida, de växer snabbt och skitar ner riktigt rejält. Jag ser en viss risk att hela karet säckar ihop med alger överallt och högt nitritvärde.

                    Så ja, jag tycker nog att du har valt hel fel fisk att börja med och riktigt ser hur domedagen för både fiskarna och ditt akvarieintresse kommer anstormande i rask takt. Jag hoppas både för fiskarnas och din skull att jag bara är en gammal grinig pessimist men jag har sett min beskärda del misskötta akvarium och nybörjare som tappar suget med bra mycket smidigare fiskar än just de.

                    Låt mig förresten också notera att om du tänker envisas med att ha guldfisk så kommer du behöva en balja på 300 liter förr eller senare, antagligen inom ett år om du inte tänker gå med i skål-klubben eller paroon-hajens-vänskapsförening. En balja på 300 liter är mellan 1 och 1,5 meter lång och kostar, med utrustning för guldfisk, nog allra minst 5000 att dra igång. Har du plats och råd med det eller ska du ge bort fiskarna när de blir för stora?
                    Cheers
                    Senast redigerad av [xstream]; 07 August 2006, 21:34.
                    720L Malawi-biotop

                    Kommentar

                    • Becka
                      • August 2006
                      • 61

                      #11
                      Så vilka fiskar skulle du föreslå till en 60l tank? Så får man höra vad experten säger..
                      Men vill bara visa lite fakta där jag har läst..

                      "Slöjstjärt.

                      Slöjstjärten är en avelsform "avlade på missbildningar" av Guldfisken.
                      Slöjstjärtens storlek varierar mycket.
                      Vissa fiskar blir inte mer än 8-10 cm medan andra kan bli upp till 25 cm.
                      Som Guldfisken anpassar den sig till viss del efter det utrymme, anlag/gener, vattentemperatur och hur mycket och näringsrik mat den får.
                      En Slöjstjärt ska ha rent syrerikt vatten, den ska ha minst 50 liter vatten per 10 cm fisk gärna mer, med en större volym vatten är det mindre risk att vattnet inte är optimalt, även filtervolymen ska var rejält tilltagen då den förorenar mycket.
                      Minst ett ca 30 % delvattenbyte i veckan brukar göra vattnet stabil, var 4 vecka är det lämpligt att göra byten med 2 dagar mellan för att sänka nitrat nivån om det inte finns växter som förbrukar nitraten."

                      Och denna sida har jag kollat upp och lusläst; http://www.petlibrary.com/goldfish/goldfish.html

                      Jag tror inte direkt att den sidan ljuger och jag har ALDRIG sagt att jag vill ha fisken i en skål, tycker den är alldeles för liten.
                      Becka

                      Kommentar

                      • ciklidis
                        • July 2006
                        • 85

                        #12
                        Två stycken på max 5cm var skulle alltså vara gränsen för ditt akvarium.
                        Fast de rekommenderar större i texten du citerar.

                        Nackdelen om du börjar så litet är att akvariet är mera svårskött och du behöver ändå byta upp dig snart.
                        Ska du ha ngn typ av algätare för att hålla nere algväxten tar den också upp "centimetrar" från hur stora slöjstjärtar du kan ha.

                        Det är jättebra att du inte kommer att ha fisken i en skål men det är fortfarande ett rätt litet akvarium du har valt.
                        Exempel på andra innevånare:
                        räkor, dvärgrasbora, pygmepansarmal, badis, honungsgurami eller kampfisk
                        (har jag sett rekommenderats till andra som vill ha små akvarier)

                        Kommentar

                        • Insomniac
                          • December 2004
                          • 310

                          #13
                          Becka om du är nybörjare på akvarium så ska du inte skaffa guldfiskar. Tvärtom mot vad man tror är de väldigt svårskötta fiskar, speciellt i små akvarium. Som alla andra har sagt lortar de ner otroligt mycket (vet detta av personlig erfarenhet) och ett 60-liters akvarium räcker knappt åt en guldfisk. Det är bra att du inte funderar på skål, men ju större akvarium desto bättre.
                          Ska du ha guldfiskar kan du räkna med att inte kunna ha någon annan fisk i akvariet, dels för att det är för litet, och dels för att nästan alla fiskar är aggressiva mot dem och river sönder fenorna.
                          Du kommer också att få byta vatten ungefär varannan dag (och kolla vattenvärdena lika ofta) eftersom de grisar ner så mycket, kanske tom. varje dag i ditt lilla akvarium.
                          Du kommer inte att kunna ha vanliga dekorationer eftersom de kan skada sig (de är väldigt klumpiga) och växterna är de rätt petiga med också (de äter upp det mesta helt enkelt). Guldfisken är dessutom en stimfisk och behöver sällskap.
                          Jag föreslår att du skaffar en kampfisk eller ett 5-tal tetror istället.
                          Senast redigerad av Insomniac; 08 August 2006, 16:22.

                          Kommentar

                          • Becka
                            • August 2006
                            • 61

                            #14
                            Attakerar inte kampfiskar andra fiskar då? Eftersom jag tycker att dem verkar så tråkiga då dem sitter i ett hörn och bara är stilla, visst är dem vackra, men verkar tråkiga..
                            Förresten är måtten på tanken;
                            Längd; 60cm
                            Höjd; 30cm
                            Bredd; 30cm

                            Jag ville ha guldfiskar eftersom dem verkade roliga.. Men finns det andra fiskar som passar bättre i den lilla tank jag fått tag i som liknar guldfisken till sinnet och gillar finbladiga växter?
                            Becka

                            Kommentar

                            • akan
                              • August 2005
                              • 629

                              #15
                              vad är det i guldfiskens beteende som du gillar?


                              dvärgciklider har annars intressanta beteenden.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...