Hur kraftig pump i BTN-modul med 6cm raster?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

    Hur kraftig pump i BTN-modul med 6cm raster?

    Hur kraftig pump kan jag ha i en BTN-modul med ett 6 cm raster utan att modulen töms på vatten?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    I teorin ingen begränsning eftersom ju hålen i rastren har en större yta än insuget i pumpen.
    I praktiken blir det dock flera begränsningar som vilket filtermaterial man har samt framförallt vilken inredning man har i akvariet (framförallt växtdelar fastnar i rastret och begränsar effekten rejält), vilket foder man använder (kan fastna på rastret) etc. etc.
    Så vilken effekt man kan ha beror som sagt på flera omständigheter - jag har dock utan problem kört en 1000 liters pump i ett ciklidkar utan växter.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Skudd
      • September 2005
      • 224

      #3
      Hmm.. Då kanske man kan börja med ett raster och se om det fungerar... Blir väl iofs en del jobb om man ska pilla dit ett till i efterhand... Tänkte köra en 1000 liters pump, filtermatta i kuber och ev biobollar... I värsta fall kanske man kan öka på insugsytan genom att borra en del småhål?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det bästa tycker jag är att sätta en filtermattebit vid insuget
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Skudd
          • September 2005
          • 224

          #5
          Hmm.. Det såg ju riktigt snyggt ut... Smälter in lite bättre än rastren även om jag tycker de fungerar utseendemässigt också...

          Vart köper man finkornig torv? Blomsterhandel?
          Kan man köpa bara lite eller ska man släpa hem en 10 kg säck bara för att man vill pynta lite i akvariet?

          Kommentar

          Arbetssätt...