Hinner inte läsa igenom alla trådar om nitrit!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Netom
    • November 2005
    • 55

    Hinner inte läsa igenom alla trådar om nitrit!!!

    Jag har precis introducerat fiskar (tio Kardinaltetror och tre Praktbotior i ett 140L kar). Mätte en del värden som jag inte vet hur jag ska tyda.

    Ph: 7,5 (hyfsat antar jag)
    No2-N: 5 mg/L
    No2: 16,5 mg/L

    No3: 40 mg/L

    Vilket är Nitrit? Nitraten är ju No3, men nitrittestet hade ju två värden. Ska nitrit och nitrat vara noll?
    "Är det inte det ena så är det det andra", sade kärringen som blödde näsblod.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    no2 ska va noll.
    en snabb googling angav no2-n till att va nitrit.

    om ja inte blandar ihop enheterna är 16.5mg lika med 16.5ppm vilket jag har svårt att tro att de skulle va.
    redan 1 är direkt giftigt för fiskar.

    kör du med stickor ?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Jazzo
      • February 2004
      • 42

      #3
      Är ingen expert på kemi (låångt ifrån) men jag svarar ändå.


      No2- är Nitrit, det ska vara noll. Nitrit är farligt för fiskarna.
      I mitt akvarium ligger nitratet mellan 10-20 mg/l. Mitt test är inte så exakt på just det.
      Tror att du har lite högt nitrat värde och absolut för högt nitrit! (eftersom du inte ska ha nitrit i vattnet)

      Nu hoppas jag att jag inte har svarat dig helt uppåt väggarna!

      Mvh /Jazzo
      ”I used to think I had all the time in the world to do everything I wanted. But what’s the use of having all the time in the world if you’re always wasting it on things that don’t mean a thing?” - Think about it

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Om testen stämmer så har du dödlig mängd nitrit.
        Byt vatten tillsätt bakteriekultur testa vattnet.

        NO2-N nitritkväve mängden av kväve bundet som nitrit
        Nitritinnehållet är däremot ca 3.2 gånger större eftersom då räknas även syrets vikt med.
        NO2 mängden nitrit.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          I fall du har växter så är det bra om nitrat ligger mellan 10-20 ppm, men nitrit ska alltid vara noll.

          I fall du har nitrit bör du göra ett vattenbyte nu direkt och testa vattnet igen om ett par timmar. Så länge nitrittestet ger utslag får du fortsätta med upprepade vattenbyten. Du bör även tillsätta Nitrivec (eller likvärdigt preparat) efter varje vattenbyte.

          Lycka till!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Netom
            • November 2005
            • 55

            #6
            Ursprungligen postat av Raven
            kör du med stickor ?
            Jag använder Sera No2-test med glasburk och div småflaskor. Då är det ett snabbt vattenbyte som gäller för att inte fiskarna ska dö direkt. Hur fort går det innan de dör av mina värden?
            "Är det inte det ena så är det det andra", sade kärringen som blödde näsblod.

            Kommentar

            • Netom
              • November 2005
              • 55

              #7
              1/3 av vattnet bortbytt och Nitrivec och Aquatan tillsatt enligt anvisningarna. Nu blir det utfodring av barnen och nattning så återkommer jag med de nya mätvärdena efter 21-tiden. Häng kvar
              "Är det inte det ena så är det det andra", sade kärringen som blödde näsblod.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Har du så högt nitrit värde så bör de snappa efter syre vid ytan eller ligga på botten med fenorna tryckta intill kroppen.
                De röda blodkropparna förstörs som transporterar syre och fisken dör.
                Gällamellerna kan också bli skadade så fisken framtid blir oviss.

                Mata inte förrän värdena är ok.

                Salthaltigt vatten gör att nitrit inte kan "upptas" i lika lätt som utan salt.
                Därför tränger mycket litet nitrit via gälar osv in i blodet och förgiftar fisken.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Netom
                  • November 2005
                  • 55

                  #9
                  Har förstått det mesta, men vad jag inte begriper är hur jag kan ha nitrit i karet när jag inte haft några fiskar i det. Jag trodde nitriten kom från fiskarnas avföring.
                  "Är det inte det ena så är det det andra", sade kärringen som blödde näsblod.

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Visar testen rätt, gör du rätt, testa kranvattnet för att kolla.
                    Ta sedan hälften från akvariet och hälften från kran.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Netom
                      • November 2005
                      • 55

                      #11
                      Nya mätvärden

                      Ursprungligen postat av Kramfors
                      Visar testen rätt, gör du rätt, testa kranvattnet för att kolla.
                      Ta sedan hälften från akvariet och hälften från kran.
                      Jag har gjort som det står i beskrivningen. Verkar tämligen simpelt. Jag gjorde ett test nyss i karet och NO2-halten hade gått ner till 3,3 mg/L. NO2-N var 1 mg/L.

                      NYA VÄRDEN 12/12, 11.30
                      No2-N: 1 mg/L
                      No2: 3,3 mg/L

                      Praktbotiorna simmar ut och in i gömställena och Kardinaltetrorna stimmar lugnt omkring. Inga fällda fenor och inget fladdrande med gälarna. De verkar vara i god form fortfarande.
                      Senast redigerad av Netom; 12 December 2005, 10:31. Anledning: Nya mätvärden
                      "Är det inte det ena så är det det andra", sade kärringen som blödde näsblod.

                      Kommentar

                      • janne dansk
                        • June 2004
                        • 1740

                        #12
                        Ursprungligen postat av Netom
                        Ursprungligen postat av Kramfors
                        Visar testen rätt, gör du rätt, testa kranvattnet för att kolla.
                        Ta sedan hälften från akvariet och hälften från kran.
                        Jag har gjort som det står i beskrivningen. Verkar tämligen simpelt. Jag gjorde ett test nyss i karet och NO2-halten hade gått ner till 3,3 mg/L. NO2-N var 1 mg/L.

                        Eftersom det handlar om färgskalor så blir det ju inte särskilt exakt. Ska kolla kranvattnet samtidigt.
                        har du kollat bäst före datum,har väl förekommit gamle test
                        mvh janne
                        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                        Kommentar

                        • Netom
                          • November 2005
                          • 55

                          #13
                          Ursprungligen postat av Netom
                          Eftersom det handlar om färgskalor så blir det ju inte särskilt exakt. Ska kolla kranvattnet samtidigt.
                          Kollade kranvattnet och det var nitrit i det också fast det var på den lägsta skalan. Ska det vara det? Låter som om det är bajs i kranvattnet ju
                          "Är det inte det ena så är det det andra", sade kärringen som blödde näsblod.

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Gränsvärden för nitrit i utgående dricksvatten 0,10 (mg/l NO2), hos andvändaren 0.
                            Otjänligt 0,50 (mg/l NO2)
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Danei
                              • September 2004
                              • 555

                              #15
                              Ett gränsvärde kan inte vara noll. Noll är så extremt att det inte finns. Vad man kan säga är ej mätbart. Men inte noll.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...