Är det 222 Liter akvarium eller 263 Liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lunar
    • July 2005
    • 427

    Är det 222 Liter akvarium eller 263 Liter?

    Tjo...

    Jag ska köpa ett akvarium och hon som jag köper ifrån säger att det är ett 222L akvarium men när hon skickade måtten idag på akvariumet så stämmer inte utrymmet, hon mätte den (lxbxh) 110x47x51 cm, måtten låter lite konstigt men 110cm på längden är den i alla fall möjligt att det kanske skulle ha sett ut såhär 110x45x50 och om hon har mätt bredden grovt fel så 110x40x50.

    Om man nu tar och räknar ut hur mycket som kommer rymmas så blir det 263L
    stämmer väl inte riktigt överens?

    Hon viste inte märket på akvariumet för det var bortrivet.
    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"
  • MotorShip
    • October 2004
    • 75

    #2
    Ursprungligen postat av lunar
    Tjo...

    Jag ska köpa ett akvarium och hon som jag köper ifrån säger att det är ett 222L akvarium men när hon skickade måtten idag på akvariumet så stämmer inte utrymmet, hon mätte den (lxbxh) 110x47x51 cm, måtten låter lite konstigt men 110cm på längden är den i alla fall möjligt att det kanske skulle ha sett ut såhär 110x45x50 och om hon har mätt bredden grovt fel så 110x40x50.

    Om man nu tar och räknar ut hur mycket som kommer rymmas så blir det 263L
    stämmer väl inte riktigt överens?

    Hon viste inte märket på akvariumet för det var bortrivet.

    Jag har liknande mått som hon beskriver. Har räknat mitt till 250l, ge å ta ngn liter hit eller dit. Men om jag minns rätt är mitt kar 110x47x49, ramakvarie med plast ram över/under och rostfritt i alla hörn. Kallat Marin, vad jag har förstått.
    Men det är väl i stora drag fel ändå, iom att man inte har lika mkt vatten som yttermåtten.

    Klart är väl att hon räknat fel ngn stanns.
    mvh
    Stefan


    Min Zoon

    Kommentar

    • lunar
      • July 2005
      • 427

      #3
      Fick hem akvariumet idag och mätte måtten till 110x45x50 vilket jag trodde skulle vara... vilket skulle bli då 247L eller lite avrundat 250L, är lika stort som du har MotorShip.

      Akvariumet är ca 4 år gammalt.
      Finns inget märke på mitt men det har suttit ett i alla fall på vänstra sidan i hörnet på aluminium ramen, Ett litet klistermärke.

      Nu måste jag skruva en list på min bänk eftersom det saknas 2 cm för att hela akvariumet ska kunna stå stabilt på bänken.
      - 165L Low-tech.
      - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
      - 222L Ciklidakvarium.
      Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

      Kommentar

      • MotorShip
        • October 2004
        • 75

        #4
        Va kul!!

        Lycka till!
        mvh
        Stefan


        Min Zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...