Stora offentliga akvarier i Tyskland, Var och vilka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zybeer
    • July 2002
    • 699

    Stora offentliga akvarier i Tyskland, Var och vilka?

    Hej, jag kommer att resa genom Tyskland i sommar nedåt medelhavet. Nu kom jag att tänka på att man kanske kan stanna till vid något stort offentligt akvarium på vägen ned. Någon som vet något stort och intressant? Vet inte riktigt vilken väg vi kommer att ta men det går nog att modifiera färdplanen en del. Alla tips på schyssta akvarier man ej bör missa varmt välkomna!

    MVH
    /Jens
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Trots att jag varit mycket i Tyskland så har jag inte besökt så många (bara några mindre som inte var så bra) änågr akvarier där - så även jag är tacksam på eventuella tips på akvarier som kan vara värda att besöka i Tyskland så jag kan kolla upp dom och göra ett reportage till Zoopets offentliga akvarieavdelning.

    Ett som inte ligger i Tyskland utan i Holland (dock väldigt nära gränsen till Tyskland) är Burgers Zoo i Arnhem http://www.burgerszoo.nl/
    Många gillar akvariet där även om jag inte tycket det är så där jättebra - däremot är deras regnskog och öken helt fantastiska - så Burgers Zoo är absolut värt ett besök.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • nilssonnet
      • January 2004
      • 603

      #3
      Burger Zoo, är dom sponsrade av Burger King?
      Na klar!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av nilssonnet
        Burger Zoo, är dom sponsrade av Burger King?
        Varför de heter så kan du läsa på deras hemsida - tror nog att Burgers Zoo fanns långtinnan Burger King existerade.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #5
          Denna länk kan vara bra att planera resvägen efter. Kolla under links.
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Kom förresten på att många menar att Berlins akvarium är bra - har inte själv varit där så jag kan inte uttala mig.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Olle A
              • January 2002
              • 1661

              #7
              Berlins akvarium är verkligen bra! Det var det åtminstone för kanske 5-6 år sedan när jag var där med Köpenhamns akvarieförening. Flera imponerande korallrevsakvarier med hajar, muränor och allt man kan tänka sig i färggranna korallfiskar. Dessutom maneter av en art som skulle vara mycket svår att klara i ett akvarium. Även mycket fina växtakvarier och biotopakvarier med olika sötvattensmiljöer som man kan stå länge och studera. Terrarieavdelningen får man inte missa heller - förutom olika ormar, krokodiler, leguaner m m finns där också ett par riktigt imponerande komodovaraner.

              Akvariet vid Kölns zoo har jag också fått ett mycket gott intryck av. Tyvärr hann jag dock inte mycket mer än springa igenom det, för vi hade dåligt med tid när jag var där och jag ville se själva zoo också. Tänk på detta med tiden - vill du se både zoo och akvarium (en kombination som säkert finns på fler ställen) behöver du minst en halv dag, gärna en hel!

              Olle
              Senast redigerad av Olle A; 14 June 2005, 14:35.

              Kommentar

              • LN
                • November 2004
                • 1478

                #8
                Berlin akvarium var jag för två månader sedan och där är fortfarande mycket sevärda akvarium och andra tingestar. Jag tycker precis som Lars-Olof att de små korallreven var bäst.
                Har man småungar så är hela djurparken värt ett besök ja utan småungar oxå för den delen.

                Ligger precis i början av Ku-damm jämte Bahnhof Zoo.
                Larry
                Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                Kommentar

                Arbetssätt...