röda mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • butter-fly
    • February 2005
    • 33

    röda mygglarver

    är det ok om man matar fiskarna med röda mygglarver???? eller ska man välja nåt annat???
  • gigardt
    • February 2003
    • 772

    #2
    Vad har du för fiskar då.
    MVH Richard
    600l Sydamerika(invånare se nedan)
    7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
    500l innedamm(Koi)
    4500l Damm(Koi)
    125l yngelburk
    400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Röda mygglarver är allergiframkallande hos människor, och kan leda till buksot hos fisk. Fisken gillar det, men jag rekommenderar att man använder annat foder om man har fisk som går med på det.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • butter-fly
        • February 2005
        • 33

        #4
        Jag har 6st fantom tetror, 3 tApistogramma agassizii och 4st Siamesisk algätare

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          kan det leda till buksot?! vad är det som orsakar bukvattensoten?
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Fredde_
            • December 2004
            • 253

            #6
            Svarta eller vita mygglarver är ett alternativ.
            Jag brukar varva lite med olika käk. Idag fick dom mumsa i sig fryst artemia, ett slags kräftdjur, väldigt populärt bland mina firrar.
            530 liter grönsaker

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Röda mygglarver är allergiframkallande hos människor, och kan leda till buksot hos fisk. Fisken gillar det, men jag rekommenderar att man använder annat foder om man har fisk som går med på det.
              Va? Kan fiskarna bli sjuka av att äta röda mygglarver? Vad är buksot förresten?

              Jag har gett mina firrar röda mygglarver en gång i veckan. Är det för mycket ändå? Ska jag sluta med det helt?

              De brukar även få fryst artemia en gång i veckan. Vilka andra frysta *nyttiga* alternativ finns att variera med?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Triana
                • January 2005
                • 840

                #8
                Det är faktiskt större risk att du blir sjuk efter vad jag upplevt.. det är allergiframkallade och väldigt ohälsosamt.

                Jag kör svarta mygglarver och stora fryst artemia... *nickar* då och då en räka som jag ruller i flingfoder...

                Kommentar

                • 999
                  • March 2005
                  • 2

                  #9
                  Svarta och vita -mygglarver är alltså en helt annan sak??

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Va? Kan fiskarna bli sjuka av att äta röda mygglarver? Vad är buksot förresten?
                    Det beror på. Dels är det fet & kraftig mat, så växtätande fiskar (främst mbunas och Tropheus) blir lätt dåliga i magen av det. Dels kan den vara dåligt hanterad, så den börjat ruttna, och då kan vilken fisk som helst bli sjuk av den. Men huvudsakligen är det med växtätande fiskar man skall se upp.
                    Buksot är att fiskens tarmar inflammeras och ruttnar, och det tydligaste symptomet är att fisken svullnar upp som en ballong. När det gått så långt att fisken svullnar upp är det i stort sett obotligt och dödligheten nästan 100%.
                    Kallas "dropsy" på engelska om du vill söka info.

                    Ja, ur allergisynpunkt är svarta och röda mygglarver en helt annan femma.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Torstensson
                      • June 2002
                      • 1964

                      #11
                      Jag matar med Rödamygg till å från och gjort så många år. Har inte märkt ngn allergisk reaktion alls. Jag tror att så länge man köper bra kvalitét på mygglarverna, tar inte onödigt mycket i dom och tvättar händerna efter (som jag alltid gör efter akvariebesök) så minimerar man riskerna..

                      Kommentar

                      • Iris A
                        • October 2004
                        • 158

                        #12
                        Hade jag ingen aning om. Jag har gett mina fjärilsciklider röda mygglarver nästan dagligen, använt det som huvudfoder och varvat med svarta mygglarver, flingfoder, räkor och bitar av algtabletter.

                        Jag hade ett dvärgguramipar en gång, honan fick buksot av att hon föråt sig på algtablettbitar (hon blev helt besatt och vägrade lämna ifrån sig minsta smula till övriga fiskar och malar - begrep aldrig varför). Hennes mage svullnade upp och hon blev allt sämre, tappade glansen och var allmänt håglös och såg ut att lida. Till slut avlivade jag henne. Hellre det än att hon skulle sprida smitta om/när buken sprack.

                        Men jag hade ingen aning om att röda mygglarver skulle innebära någon risk. Ingen av mina fiskar har mått dåligt av dem. Vad har du för belägg/källa till uppgiften, Azur?
                        / Iris

                        Kommentar

                        • Triana
                          • January 2005
                          • 840

                          #13
                          Jag har en kompis som blir helt svullen om fingrarna när han håller på med röda mygg.. nej.. jag tar det säkra framför det osäkra.. artemian är dessutom mer naturlig för mina sötnosar *de har faktiskt en gullig nos*

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Det beror på. Dels är det fet & kraftig mat, så växtätande fiskar (främst mbunas och Tropheus) blir lätt dåliga i magen av det. Dels kan den vara dåligt hanterad, så den börjat ruttna, och då kan vilken fisk som helst bli sjuk av den. Men huvudsakligen är det med växtätande fiskar man skall se upp.
                            Fiskarna som bor hos mig är: kardinaltetra, pansarmalar, fjärilsciklider, en panaque maccus och två otocinclus som är kvar efter otocinclus-massdöden (4 st på bara ett par veckor).

                            Det är väl bara panaquen och otosarna (som ska flytta till ett nytt stim inom ett par veckor) som är växtätande fiskar va? Jag har visserligen märkt att fjärilarna äter en hel del grönt också.

                            Ja, ur allergisynpunkt är svarta och röda mygglarver en helt annan femma.
                            Jag hade hört att de röda skulle vara bättre näringsmässigt...
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Iris A
                              • October 2004
                              • 158

                              #15
                              Jag har också kardinaltetror, fjärilsciklider, pansarmalar och ottos (samt rosentetra). Jag har hört/läst på olika ställen på zoopet och ciklidnytt att röda mygglarver är bra som huvudfoder åt ciklider och tetror. Det var därför jag blev så förvånad.

                              Källa till buksotuppgiften?

                              Man blir ju i alla fall lite orolig, men så länge rödamygg är favorit hos mina fiskar (de blir helt tokiga) och så länge jag inte får några problem eller någon lyckas övertyga mig så fortsätter jag som innan.
                              / Iris

                              Kommentar

                              Arbetssätt...