Odla Corydoras

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mattias89
    • December 2003
    • 316

    Odla Corydoras

    Hej! Vet ni någon bra sida om corydorasodling, hälst på svenska, men det går bra med engelska oxå.
    PS. jag loggas ut direkt när jag trycker vidare här på zoopet fast jag tillåter cookies, varför händer det så o va kan jag/admin göra åt det?
    Mvh Mattias Nordfeldt
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Avseende odla corydoras så skrev Micke Astner ett bra inlägg under en liknande tråd tidigare. Tror den hette något med hur man får lek på corydoras. Mer än så kan jag tyvärr inte bidra med.

    Avseende inloggning finns det massor skrivet. Jag gick in under internetalternativ i kontrollpanelen och tog bort cookies och filer under tillfälliga filer. Först då fungerade det för mig.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Hemma
      • October 2003
      • 141

      #3
      Har inget bra länktips men jag fick corydorasyngel för ett år sedan. Jättekul!
      Tyvärr klantade jag mig så alla dog. Hade dem i en hög glasbehållare.
      De behöver hyfsat nära till ytan då de måste hämta luft...... Så kan det gå.

      Jag märkte att de gärna lekte efter att jag bytt vatten. Det var på eftersommaren och jag hade alltid något kallare vatten. Det gillade de!

      Lycka till!
      som gillar fiskar !

      Kommentar

      • mattias89
        • December 2003
        • 316

        #4
        En till fråga: Finns det något hyffsat säkert sätt att se skillnad på könen?
        Mvh Mattias Nordfeldt

        Kommentar

        • BULL
          • January 2002
          • 298

          #5
          här är en länk till min post http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=51238

          en länk till Ian fullers sida http://www.corycats.com/

          /Micael Astner

          Kommentar

          • mattias89
            • December 2003
            • 316

            #6
            Tack för länken, bra tips. Vet du ni någon bra nybörjarcory. att odla? Vill gärna ha en som ser lite roligare ut än de vanliga metallpansarmalarna om det går ihop!
            Mvh Mattias Nordfeldt

            Kommentar

            • BULL
              • January 2002
              • 298

              #7
              Om du tittar på priserna på pansarmalarna så får du en uppfattning om hur det ligger till.
              Billig=lättodlad
              Dyr=svårare eller väldigt få yngel

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #8
                Om du tittar på priserna på pansarmalarna så får du en uppfattning om hur det ligger till.
                Sanning med viss modifikation. Om man tittar på priser på vildfångade pansarmalar så ser man även att färg och popularitet har en stor betydelse.
                C adolfi, C sterbai med fler lite färggrannare pansarmalar kostar mer än de mer enfärgade malarna som C concolor.
                Vill man odla pansarmalar så är det bra med en rejäl sänkning av vattentemperaturen vid vattenbyten.

                Guy
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • BULL
                  • January 2002
                  • 298

                  #9
                  Sanning med viss modifikation. Om man tittar på priser på vildfångade pansarmalar så ser man även att färg och popularitet har en stor betydelse.
                  C adolfi, C sterbai med fler lite färggrannare pansarmalar kostar mer än de mer enfärgade malarna som C concolor
                  Det är sant men nu skrev jag att man får en uppfattning om hur det ligger till.
                  De vildfångade malarna kanske man inte ska börja med då det ofta är lite svårare att få dem att leka.

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    • February 2002
                    • 2119

                    #10
                    Kolla på forumet på http://www.planetcatfish.com
                    där finns mycket information
                    // Magnus
                    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                    Kommentar

                    • ch1mpy
                      • March 2004
                      • 151

                      #11
                      Ett annat bra forum är http://www.corydorasworld.com

                      Gäller det olika arter och odling kan du ex. kolla här http://www.corydorasworld.com/module...tegories&cid=1

                      Kommentar

                      • mattias89
                        • December 2003
                        • 316

                        #12
                        OK atck för alla bra tips!
                        Mvh Mattias Nordfeldt

                        Kommentar

                        • Poseidon
                          • February 2003
                          • 1255

                          #13
                          Vill du lära dej hur det går till så rekar jag att du börjar med antingen C. Aeneus och eller C. Paleatus dessa är dom mest lätt odlade du kan få tag på till bra pris...sedan är det att skaffa info om hur man gör...
                          Lycka till!!!
                          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                          Kommentar

                          Arbetssätt...