Höst i Cryptocoryne skogen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yeast
    • April 2003
    • 23

    Höst i Cryptocoryne skogen

    Den senaste månaden har bladen på min Cryptocoryne börjat falla av. Det verkar som om bladskaftet går av/löses upp nära fästet mot plantan. Är det någon näringsbrist/sjukdom eller är det bara hösten som gör sig påminnd även i akvariet.

    Mikael
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    "Crypt melting" aka "Cryptocorynesjukan" osv. Normalt sett händer det ofta vid plötsliga stora förändringar i vattenkvaliteten, typ när man flyttar dom mellan olika akvarier.

    Om det är dom äldre bladen som dukar under först skulle jag kolla lite nitratnivåerna i burken, som iofs kommer öka ganska mycket nu om det ligger en massa ruttnande blad.

    Normalt sett gör man inget åt det utan låter rotstocken sitta kvar. Dom tar sig efter ett tag även om det inte finns några blad kvar.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • yeast
      • April 2003
      • 23

      #3
      Då är det bara att vänta... Hur lång tid brukar det ta innan de kommer igen?

      Sjukan började uppträda när jag var bortrest några veckor och missade några vattenbyten men nu är allt återställt till det normala och tiden för ett blad att ligga efter det har trillat av är ca 12-18h...

      Tack för svaret Defdac
      /Mikael

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Sjukan började uppträda när jag var bortrest några veckor och missade några vattenbyten men nu är allt återställt till det normala och tiden för ett blad att ligga efter det har trillat av är ca 12-18h...
        Ok. Då blev det förmodligen ett ganska stor förändring med vattenbytet efter en period utan vattenbyten. En del säger att det räcker att man tittar på dom så smälter dom, så känsliga är dom för förändring. Trixigt, men det gillar många undervattensodlare.

        Det kanske t om på något sätt kan användas som bevis för att man kör sin burk väldigt stabilt med stabila nivåer - om ens Crypts aldrig smälter så sköter man burken väldigt jämt (vilket växter brukar gilla).
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Kan man sträcka lite på sig nu då, eller?
          Mina två sorters crypto har klarat leverans från butik, placering i ett kar, flytt till ett annat utan att bli sjuka. Dessutom har det labbats med mäsk och näring.
          Risken är kanske att det händer något nu när jag labbar med bättre CO2 mäsk.
          Är dom även känsliga för förändring till "bättre" vattenvärden, dvs CO2 i "gröna området" och koll på att näringsnivårena inte sjunker för mycket?
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Är dom även känsliga för förändring till "bättre" vattenvärden, dvs CO2 i "gröna området" och koll på att näringsnivårena inte sjunker för mycket?
            Jag har alldeles för liten erfarenhet av dom. Men normalt sett brukar dom som sagt säga att det räcker att titta på dom, dvs förändringar av något slag kan ge smältning: Ökat eller minskat ljus, byte av lysrör, förändring av näringsdosering osv osv.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • yeast
              • April 2003
              • 23

              #7
              Eftersom min har varit vana vid något oregelbunda vattenbyten så bör det inte ha varit det som triggade processen. Möljligtvis kan det vara en förändring i näring som är orsaken, min TMG tog slut vilket den också var i butiken dessutom har det inte hfått några nya lerkulor på ca 8 månader.

              /Mikael

              Kommentar

              Arbetssätt...