Rödamygglarver (Överdrivet??).

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sol
    • May 2004
    • 37

    Rödamygglarver (Överdrivet??).

    Har äntligen hittat ett foder som mina piraya yngel älskar och verkligen slåss för. Och ja, det är då röda mygglarver. Men nu har jag hört att man kan få allergier och allergichocker(?). Är det överdrivet om man vidrör larverna i ca 1 sec efter att man hackat upp dom och sedan lägger ner dom i karet på ca 1-2 sec? Skulle nog kunna förklara hur detta går till? Genom inandning, andning från huden eller liknande?
    Är det ofarligt om man bär plasthandskar?

    Om det då inte skulle gå, vad annat foder kan liknas vid mygglarver (inte räkmix, eller vitamygg - de nobbar dom totalt). Vill inte fasta ut dom än när dom fortfarande är så små när det finns risk att dom dör. Senare blir det daggmask (färgpigmenten) och mini-skampi som foder. Men just nu har jag problem, och vet inte hur jag skall lösa det.

    Ciao
  • spaceace
    • February 2003
    • 257

    #2
    Har du inte märkt något så är det nog lungt. Röda mygg kan framkalla allergi vi beröring. Det skiljer si mycket mellan olika personer (som med alla allergier) hur mycket man reagerar. Jag märkte aldrig mågot när jag använde röda mygglarver. Sköljer man händerna efteråt så är det inga problem, om du inte är extremt känslig.
    Min zoon
    Mitt fotogalleri

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Jag matar med röda mygg då och då. Inte alls så ofta som förut men som omväxling. Brukar bryta bitar genom plasten och pilla ut en i taget på en särskild "fiskmatskärbräda". Där får den tina någon minut, sen hackar jag lite med ett rakblad och släpper ner bitarna med rakbladet. Kniv funkar säkert också bra. Då behöver jag knappt ta på myggen alls. Sen diskar jag allt och tvättar händerna noga, utan att peta mig i ansiktet (ögonen) innan.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • NatalieK
        • March 2003
        • 35

        #4
        Hej!

        Tänkte berätta om min erfarenhet av röda mygg..

        En dag när jag som vanligt skulle skära upp lite röda mygglarver till mina små firrar, råka jag skära mejj lite på kniven.. (delade mygglarverna med kniv för att få olika stora bitar)

        Tänkte inte mer på de, men efter 1-2 dagar började såret bli rött och svullet... (Det hadde kommit i kontakt med mygglarverna)
        De gick en vecka till och såret hadde fortfarande inte läkt.. De va då större och såg riktigt hemskt ut..

        Det här var FÖRRA sommaren, och såret har fortfarande inte läkt.. Har vart hos doktorn massa gånger, och fått både tablätter och olika salvor.. Inget hjälper..

        Så var försiktig..
        Natta

        Kommentar

        • NatalieK
          • March 2003
          • 35

          #5
          Det bör kanske tilläggas att jag tvättade händerna riktigt noga efteråt...
          Natta

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det är inte överdrivet - ca. 1/3 utvecklar allergier. Utan tvekan är röda mygg akvariehobbyns i särklass största hälsoproblem.

            Är det ofarligt om man bär plasthandskar?
            Inte ofarligt men risken minskar.

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Daniel Blom
              • June 2003
              • 1670

              #7
              Det är rätt enkelt att mata med röda mygglarver utan att ta i dem alls. Jag brukar tina/skölja dem i en sil och mata med sked. Har dock aldrig brytt mig om att hacka dem.
              Se till att inga larver blir kvar på täckglaset. Tydligen kan några få intorkade mygglarver på ett akvarium i rummet räcka för att sätta igång en allergichock hos någon som en gång drabbats.
              Ett alternativ som mina pansarmalar - framför allt barbatusynglen - älskar är röda plankton.
              mvh Daniel
              Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
              och framgången är given.
              Samuel Clemens
              Mina bilder

              Kommentar

              • Rambo
                • February 2004
                • 672

                #8
                Har du anlag för allergi (har du, dina föräldrar eller syskon någon form av allergi) så bör du ta det försiktigt. Är du allergisk mot skaldjur bör du ta det väldigt försiktigt. Har man anlag för allergi så kommer man med största sannolikhet att bli allergisk om du ofta blir utsatt för allergiframkallande ämnen (gäller oavsett om det är rödamygg eller hundar) och är du lite allergisk mot det så kommer du bli mer allergisk om du forsätter utsättas för det (sedan så bli inte inte alla hyperalleriska).
                Personligen så är jag tveksam till om jag kommer använda rödamygg i framtiden just på grund av risken att jag ska blui allergisk mot dem (jag har troligtvis anlag för allergi).
                Dock så gillar fiskarna det så välldas mycket att jag ännu så länge ger dem lite då och då. Men jag har på sista tiden märkt att de inte är lika giriga effter dem sedan jag började ge dafnier till dem.
                575l Åleds
                80l JAD
                Tiffany - perser/norskskogskatt
                Lizton - renrasig Bengal

                Kommentar

                • Laesk
                  • March 2004
                  • 399

                  #9
                  När jag matar med röda mygg (ca 12ggr/vecka) till mina discus, scalarer, så tar jag ut dem med händerna ur plastpåsen, lägger dem på brädet och "hugger" isär med en kniv, sedan går jag lungt å sansat ut från köket - till akvariet / akvarierna med myggen i handen, och matar.
                  Sedan sköljer jag händerna med vatten. (ibland tvål när jag orkar)

                  Och jag har då aldrig märkt av nått
                  http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

                  Kommentar

                  • FI
                    • January 2002
                    • 1153

                    #10
                    Jag bryter bara bitarna direkt i förpackningen och ploppar i dem i karet direkt från påsen utan att ens nudda dem. Tvättar dock fortfarande händerna ordentligt bara för att vara på säkra sidan, samma sak efter matning med torrfoder eller pellets eller vad som helst, vad jag har hört så är allt fiskfoder allergiframkallande men röda mygg är klart värst. Så tvätta händerna.

                    Mvh Fredrik
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Fija

                      #11
                      Klart man tvättar händerna, det luktar ju rått kött.. Urrk..

                      Jag kanske har haft tur då om de nu är så allergiframkallande, har använt röda mygglarver i ca 10 år och hållt det med fingrarna och jag har inte blivit allergisk. Kanske har blivit immun. ;P

                      mvh

                      // Fija

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        vad jag har hört så är allt fiskfoder allergiframkallande men röda mygg är klart värst.
                        Så kan man inte säga - visst teoretiskt kan väl nästan allt vara allergiframkallande men det är ju en enorm skillnad om 1 av 3 utvecklar allergi mot om 1 på 10.000 gör det.

                        Av fryst foder så är det främst röda mygg och sedan tubifex och därefter räkmix (en del har ju skaldjursallergi) och andra räksorter som t.ex. mysis. Dock är skaldjursallergi väldigt ovanligt jämfört med röda mygg allergi. För övriga frysfoder är risken försumbar.

                        Frystorkat foder är faktiskt ännu farligare än fryst (det dammar mer än fryst) och även här är det röda mygg och tubifex som är särklassigt farligast.

                        Torrfoder som pellets, granulat och flingor är nästan alltid helt ofarligt. Dock kan ju t.ex. sådant foder som innehåller mycket skaldjur vara farligt för de som har allvarligare skaldjursallergier.

                        Sedan finns det ju alltid undantag som bekräftar regeln - men just vad gäller röda mygg (även Tubifex) så finns det faktiskt även en del forskning på området.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • FI
                          • January 2002
                          • 1153

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
                          vad jag har hört så är allt fiskfoder allergiframkallande men röda mygg är klart värst.
                          Så kan man inte säga - visst teoretiskt kan väl nästan allt vara allergiframkallande men det är ju en enorm skillnad om 1 av 3 utvecklar allergi mot om 1 på 10.000 gör det.
                          Jag tar ändå det säkra före det osäkra sedan jag hörde det där, det var en som hade just allergi mot rödamygg och andra fodersorter som sa detta, precis som du säger så var röda mygg värst men han fick en allergisk reaktion även av andra fodersorter inkl. torrfoder, det började bl.a. klia på fingrarna. Kan dock ha varit ett extremfall, vad vet jag.

                          Mvh Fredrik
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Jag tar ändå det säkra före det osäkra sedan jag hörde det där, det var en som hade just allergi mot rödamygg och andra fodersorter som sa detta, precis som du säger så var röda mygg värst men han fick en allergisk reaktion även av andra fodersorter inkl. torrfoder, det började bl.a. klia på fingrarna. Kan dock ha varit ett extremfall, vad vet jag.
                            Det allvarliga med Röda Mygg är väl inte att man blir allergisk mot just Röda Mygglarver - det är ju bara då att sluta mata med röda mygg.

                            Det allvarliga är att röda myggen kan ofta är en utlösande faktor till att man även utvecklat allergier mot massvis av andra saker - genom åren har jag träffat åtskilliga sådana personer.
                            De kan pga röda mygg även ha utvecklat allergier mor andra saker som skaldjur, andra fisksorter som du nämner, ja t.o.m. gräsallergier.
                            Deras liv har faktiskt blivit ett helvete just pga röda mygg
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Annika
                              • January 2002
                              • 2518

                              #15
                              Jag har tidigare inte riktigt trott på att röda mygglarver var så farliga men nu har min make blivit allergisk mot dem, och han har aldrig matat fiskarna en ända gång! Han får svårt att andas när jag matar fiskarna med röda mygglarver.

                              //Annika

                              Kommentar

                              Arbetssätt...