trådalger, dunderkur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kema
    • December 2003
    • 43

    trådalger, dunderkur?

    Jag har inte lyckats bli av med mina trådalger som är så himlans jobbiga och fula. Är det ngn som har en dunderkur? Jag har provat mörkläggning men de kommer tillbaka.
    mvh Frida
    Mvh Frida
  • Sebban
    • June 2003
    • 35

    #2
    Jag har samma erfarenhet, skitsvåra att bli av med.
    Men, jag köpte fyra skalarer för ca tre veckor sedan nu finns det inte en trådalg kvar. Fint va!
    Ha det,Sebban

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Få bort allt överskottsjärn/mikro. Är det lera/Ferrogan i bottnen som läcker är det bara att vänta ut urlakningen eller så har du ett roligt sköljarbete framför dig 8)

      Doserar du t ex alldeles för mycket TMG eller annan växtgödning i vattnet så dra genast ner på den. Doserigen är sannolikt för stor i förhållande till tillgången på de ämnen som inte finns i växtgödningen.

      Det verkar effektivt att motkompensera överdriven mikro med enbart fosfat+nitrat-doseringar, vilket jag själv tvingats göra nu ett tag när jag doserat Seachem Florish + Seachem Florish Iron lite för häftigt.

      (Obs. Detta är bara ett sätt att få förhållanden som gör att växterna trivs bättre än trådalgerna - trådalgerna kommer inte på något magiskt sätt försvinna om du får rätt vattenparametrar så det blir till att plocka allt du ser och har djur som hjälper dig typ Amanoräkor och Siamesiska algätare).
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Sebban
        • June 2003
        • 35

        #4
        Ursäkta. Läste just din profil. Äter inte dina skalarer trådalger?
        Ha det,Sebban

        Kommentar

        • kema
          • December 2003
          • 43

          #5
          lite sent svar kan tänkas... Men mina scalarer äter inte trådalger, däremot har jag sett att mina nyinköpta dorsigners knaprat lite på dem.
          Mvh Frida

          Kommentar

          Arbetssätt...