Problem med ph värdet i kranen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HelenLind
    • September 2012
    • 405

    #31
    Vi håller på att kolla upp olika filterlösningar. Vattnet måste ju åtgärdas både av hälsoskäl och för rör och hushållsmaskiner.
    Men tills det att ett filter är installerat så måste jag se till så att fiskarna mår bra.
    Jag hoppade över vattenbytet idag. Det känns som om det skulle göra mer skada än nytta just nu när jag inte vet vad som är fel.
    Familjen fisksoppa
    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
    Mina: 120l, 312l, 500l

    Kommentar

    • HelenLind
      • September 2012
      • 405

      #32
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Ifall vattnet får rinna en stund innan vb så undrar man ju hur mycket koppar det kan bli i vattnet? Har man väldigt långa kopparledningar kanske detta är möjligt?
      Har inte så långa kopparledningar. Bara mellan inkommande vatten och värmpumpen. Det är plastslang sen i hela huset.
      Familjen fisksoppa
      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
      Mina: 120l, 312l, 500l

      Kommentar

      • HelenLind
        • September 2012
        • 405

        #33
        Det konstiga är ju att fiskarna reagerade inte i alla kar och inte alla fiskar i samma kar.
        Jag bytte vatten i denna ordning och 25% i alla kar

        30l körsbärsräkor - ingen reaktion
        120l ancistrus, platy, svarta neontetror - platy och ancistrus stog vid ytan, tetror opåverkade
        150l guppymix, ancistrus - alla stog vid ytan
        150l svärdbärare, ancistrus, kardinaltetror - ancistrus vid ytan, svärdbärare på botten, tetror opåverkade
        312l scalarer, ancistrus, pakistanbotia - ingen påverkad
        540l praktbotia, scalarer, gurami, ancistrus, rödmunstetror, siamesiska algätare, metallpansarmal - ingen påverkad
        90l äppelsnäckor, stjärtfläcks rasbora, kuhliiål - kuhlii ålarna vid ytan, äpplen och rasbora opåverkade
        90l kolglödstetror - opåverkade
        90l ancistrus - alla vid ytan eller över
        54l kampfisk - opåverkad

        om problemet är koppar så borde ju räkorna dött direkt eftersom jag bytte det karet först och de då borde fått högst kopparhalt.(Om inte mossa är en växt som absorberar, för det är det enda karet jag har mossa i och mycket av den varan).Och om det sen inte beror på det låga ph värdet i kranen så vette fasiken vad som hände.
        Familjen fisksoppa
        Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
        Mina: 120l, 312l, 500l

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #34
          Eftersom vissa fiskar upplever nån form av kvävning, antar det eftersom dem sticker upp till ytan för att försöka syresätta sig, så tror jag inte att koppar har med det att gör, det ger nog inte den effekten... ammoniak är ju det som slår en först men det stämmer ju inte med ditt låga ph... nitirit? Hade du provat att använda vattenberedningspreparat?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • HelenLind
            • September 2012
            • 405

            #35
            Fiskarnas reaktion stämmer ju med nitrit, men jag testade 150 liters karet med guppy och där fanns ingen nitrit.
            90 liters karet med ancistrus gav ett litet utslag på nitrit, men i det är det alldeles för mycket fisk(åtgärd pågår)
            Kollade även så att jag inte klantat mej med temperaturen på vattnet.
            När jag tillslut fattade att något var galet så hällde jag i AquaSafe i alla kar och efter ca en timme började fiskarna bete sig normalt.

            Tror jag ska prova byta vatten i ett av karen på onsdag när jag är ledig och tillsätta aquasafe direkt och se vad som händer.
            Vi har bott här och haft akvarium i 2 år och det enda jag ändrat i skötseln är att jag slutade med aquasafe för ett tag sen.

            Har pratat med en rörmockare i dag och skickar in ett nytt vattenprov för fullständig analys i morgon.
            Familjen fisksoppa
            Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
            Mina: 120l, 312l, 500l

            Kommentar

            • HelenLind
              • September 2012
              • 405

              #36
              Bytte vatten i 2 kar idag och tillsatte aquasafe direkt. Fiskarna mår bra
              Ska byta i resten av karen i morgon och beställa en ny dunk med aquasafe för det ser ut som att jag måste använda det.

              Sen är det bara att hålla tummarna att vi får ordning på vattnet utan att bli ruinerade
              Familjen fisksoppa
              Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
              Mina: 120l, 312l, 500l

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #37
                Höga kopparhalter är döden för äppelsnäckor, kör på med aquasafe även för deras skull.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #38
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Det är som sagt inget problem att pH svänger vid vattenbyten.
                  Mycket märkligt påstående - vill definitivt hävda motsatsen.

                  Sedan rent allmänt så tar väl inte vattenberedningmedel bort koppar ur vattnet, eller?
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Tobbe R
                    • May 2009
                    • 654

                    #39
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Mycket märkligt påstående - vill definitivt hävda motsatsen.

                    Sedan rent allmänt så tar väl inte vattenberedningmedel bort koppar ur vattnet, eller?
                    Easylife: Easylife FFM Vattenberedning rensar bort klor, tungmetaller, ammonium och kemikalier.

                    Aquasafe: Ämnen i kranvattnet som är skadliga för fiskar neutraliseras: klor tas bort helt och tungmetaller som exempelvis koppar, zink och bly binds helt och hållet och permanent

                    /Tobbe

                    Kommentar

                    • HelenLind
                      • September 2012
                      • 405

                      #40
                      Jag bytte vatten i resten av karen idag med aquasafe och det gick bra.

                      Äppelsnäckorna har inte visat några tecken på att må dåligt men vi förlorade nästan alla körsbärsräkor för ca 3 veckor sedan utan att jag hittade någon direkt anledning. Då gissade jag att det berodde på övermatning för räkorna vi har i ett nano mådde bra. Dit flyttade vi även de som klarade sig och i det karet har de mått bra.

                      Pratade med en kille från företaget som gjorde vårt vattenprov idag. Det är tydligen inte bara koppar som fälls ut om man har surt vatten. Alla kranar innehåller bly och zink(tror jag det var) mm som fälls ut vid surt vatten.
                      Jag kanske ska vara glad över att jag slutade med aquasafe och fiskarna talade om att något var fel på vattnet. Är väl inte så hälsosamt med en massa metaller i vattnet.
                      Familjen fisksoppa
                      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                      Mina: 120l, 312l, 500l

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #41
                        Ursprungligen postat av HelenLind
                        Ph värdet i vårt kranvatten har sjunkit så att fiskarna mår dåligt vid vattenbyte.
                        Karen ligger på ca 7-7,5 och kranvattnet på 6,2.
                        pH't är inget problem, och du har uppenbarligen kalkhaltigt material i akvariet som fixar pH där. Det du kan göra är att lufta igenom vattnet ordentligt, vatten ur egen brunn kan dels vara syrefritt, och dels vara övermättat på koldioxid. Lufta igenom ordentligt (t.ex. fyll hinkarna med duschen) och se om fisken inte slutar se stressade ut vid vattenbyten.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2893

                          #42
                          [QUOTE=Kjell Fohrman;1690067]Mycket märkligt påstående - vill definitivt hävda motsatsen.

                          Vet inte ifall du är bekant med växtkar där man tillför CO2? Men där blir det en ganska snabb svängning av pH vid vb. Veckovisa delvattenbyte är ju också är en ofta en stor del av skötseln i ett växtkar. Har dock aldrig märkt annat än möjligen bevis för välmående hos fiskarna vid vb, trots att pH svänger från kanske 6,4 till 7,2 och tillbaka igen unde loppet av ett par timmar eller liknande.

                          Kommentar

                          • HelenLind
                            • September 2012
                            • 405

                            #43
                            Ursprungligen postat av Azur
                            pH't är inget problem, och du har uppenbarligen kalkhaltigt material i akvariet som fixar pH där. Det du kan göra är att lufta igenom vattnet ordentligt, vatten ur egen brunn kan dels vara syrefritt, och dels vara övermättat på koldioxid. Lufta igenom ordentligt (t.ex. fyll hinkarna med duschen) och se om fisken inte slutar se stressade ut vid vattenbyten.
                            Jag har läst mig till att vid surt vatten har man agressiv kolsyra. Kolsyra är väl samma sak som koldioxid?
                            Enda gången växterna bubblar är vid vattenbyte. Då bubblar de riktigt mycket ett bra tag.
                            Man får även problem med alla möjliga metaller, så mitt problem är nog en kombination av lite allt möjligt.

                            Eftersom fiskarna verkar må bra om jag använder aquasafe vid vattenbyte så får jag köra med det tills vi får ordning på vattnet. Jag ska nog inte vara lika nitisk med vattenbyte 1 gång i veckan utan dra lite på det.
                            Familjen fisksoppa
                            Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                            Mina: 120l, 312l, 500l

                            Kommentar

                            • V8Bear
                              • October 2013
                              • 38

                              #44
                              Problem med ph värdet i kranen

                              Kolsyra (H2CO3) är inte samma sak som koldioxid (CO2).

                              Det finns ett tydligt samband mellan de två då kolsyra bildas når koldioxid löses i vatten, men är det lite koldioxid i förhållande till vattnet frigörs vatten från kolsyran och då är det återigen koldioxid

                              Så om du har en del kolsyra i ditt vatten kommer den att ändras om till koldioxid när den spädes ut i resten av ditt akvarievatten.
                              Senast redigerad av V8Bear; 14 March 2014, 06:20.

                              Kommentar

                              • HelenLind
                                • September 2012
                                • 405

                                #45
                                Ursprungligen postat av V8Bear
                                Kolsyra (H2CO3) är inte samma sak som koldioxid (CO2).

                                Det finns ett tydligt samband mellan de två då kolsyra bildas når koldioxid löses i vatten, men är det lite koldioxid i förhållande till vattnet frigörs vatten från kolsyran och då är det återigen koldioxid

                                Så om du har en del kolsyra i ditt vatten kommer den att ändras om till koldioxid när den spädes ut i resten av ditt akvarievatten.
                                Antingen får jag utbilda mig till kemist eller så ska jag sluta fundera och lita på att vattenprov företaget och rörmockaren kommer fram till vad vi ska ha för filter för att få bra vatten. Lutar åt det senare

                                Väntar på svar på andra omgången prover så får vi se vad de visar.
                                Familjen fisksoppa
                                Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                                Mina: 120l, 312l, 500l

                                Kommentar

                                Arbetssätt...